امید به روز خوب وزرای پیشنهادی در مجلس

به گزارش تور هند ارزان، مرداد سه سال پیش در جلسه رای اعتماد به کابینه اعتدال، مجلس نهم به مسعود سلطانی فر برای وزارت ورزش رای نداد. این اتفاق در آبان همان سال برای رضا صالحی امیری هم افتاد. در آبان سال بعد فخرالدین دانش آشتیانی هم نتوانست از مجلس رای اعتماد برای وزارت علوم را بگیرد. حالا این سه نفر دوباره به مجلس معرفی شده اند اما این بار به مجلس دهم.

امید به روز خوب وزرای پیشنهادی در مجلس

به گزارش خبرنگاران، بعد از استعفای سه وزیر دولت یازدهم، یکشنبه گذشته رئیس جمهور در نامه ای سیدرضا صالحی امیری، مسعود سلطانی فر و فخرالدین احمدی دانش آشتیانی را برای اخذ رای اعتماد وزارتخانه های فرهنگ وارشاد اسلامی، ورزش وجوانان و آموزش وپرورش به مجلس شورای اسلامی معرفی کرد.

سیدرضا صالحی امیری 55 ساله دارای دکترای مدیریت دولتی از دانشگاه علوم وتحقیقات و رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی است که برای وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی پیشنهاد شده است. او پیش از این رئیس کمیته اجتماعی شورای عالی امنیت ملی و معاون پژوهش های فرهنگی و اجتماعی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام بوده و سه سال پیش از سوی روحانی برای تصدی وزارت ورزش معرفی گردید که البته مجلس نهم به وی رای اعتماد نداد.

مسعود سلطانی فر 57 ساله که برای وزارت ورزش وجوانان معرفی گردیده، کارشناس ارشد علوم سیاسی است و ریاست سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را به عهده دارد. او پیش از این عضو غیرموظف هیات مدیره سازمان منطقه آزاد کیش، عضو چهارمین دوره شورای اسلامی شهر تهران بوده و سابقه قائم مقامی مصطفی هاشمی طبا در زمان ریاست بر سازمان تربیت بدنی، معاونت اداری و اقتصادی این سازمان و عضویت در هیات علمی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت را در کارنامه دارد. عضویت در شورای عالی اداری کشور، عضویت در شورای عالی اطلاع رسانی کشور، استانداری در سه استان گیلان، زنجان و مرکزی و معاونت سیاسی در استانداری های فارس، همدان و هرمزگان از دیگر سوابق سلطانی فر است. او در ابتدای دولت یازدهم به عنوان وزیر پیشنهادی ورزش معرفی گردید اما نتوانست از مجلس نهم رای اعتماد بگیرد.

فخرالدین احمدی دانش آشتیانی 61 سال سن و دکترای مهندسی زلزله دارد و برای وزارت آموزش وپرورش معرفی گردیده است. او عضو شورای سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی کشور است و معاونت امور عمرانی و دفاعی وزارت فرهنگ و آموزش عالی، معاونت اداری و پشتیبانی وزارت فرهنگ و آموزش عالی، معاونت طرح و توسعه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و قائم مقامی وزیر، عضویت در شورای گسترش آموزش عالی، ریاست مجتمع آموزشی مفید و معاونت طرح و توسعه وزارت علوم در کارنامه کاری دانش آشتیانی به چشم می خورد. او هم مانند دو وزیر پیشنهادی دیگر نتوانست از مجلس نهم رای اعتماد بگیرد و به کرسی وزارت علوم دولت یازدهم برسد.

حالا بعد از سه سال که از رای عدم اعتماد به این سه نفر می گذرد، این بار برای اخذ رای اعتماد به مجلس دهم معرفی گردیده اند و با توجه به شواهد به نظر می رسد روز آسان تری را نسبت به جلسه پیشین رای اعتمادشان سپری خواهند کرد. بسیاری از نمایندگان مجلس از آن ها حمایت و اظهار امیدواری نموده اند که وزرای پیشنهادی از مجلس رای اعتماد بگیرند. فراکسیون های امید و مستقلین مجلس هم تا به امروز حمایت خود را از وزرای مورد نظر روحانی اعلام نموده اند.

بهرام پارسایی سخنگوی فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی با اشاره به جلسه شورای مرکزی این فراکسیون گفت: اعضای شورای مرکزی فراکسیون به اتفاق، موافق حمایت از سه وزیر پیشنهادی هستند. سه کمیته ای که پیش از این برای آنالیز سوابق و عملکرد وزرای پیشنهادی ارشاد، ورزش و آموزش وپرورش تشکیل شده بود در جلسه یکشنبه فراکسیون گزارشی ارائه دادند که این گزارش ها نشان از توانمندی وزرای پیشنهادی، اصلح بودن، شایستگی سوابق تجربه و پایبندی آن ها به نظام بود و تقریبا هر سه گزینه پیشنهادی ویژگی های مناسب یک وزیر را داشتند.

همچنین محمدرضا عارف رئیس فراکسیون امید مجلس در حاشیه جلسه یکشنبه درباره نظر فراکسیون امید در خصوص سه وزیر پیشنهادی بیان نمود: در حال حاضر نظر شورای مرکزی فراکسیون در خصوص هر سه نفر مثبت است و ان شاءالله دوشنبه عصر نیز مجمع فراکسیون جلسه ای در این خصوص خواهد داشت و نظر نهایی خود را اعلام خواهد نمود.

عبدالحمید خدری، رامین نورقلی پور، محمد قمی، محمدجواد فتحی، علی ساعی، جلیل رحیمی دنیا آبادی و سیده فاطمه ذوالقدر از دیگر نمایندگان در فراکسیون امید در گفت وگوهای خود با خبرنگاران، با حمایت از وزرای پیشنهادی به رای آوردن آن ها امیدوارند و معتقدند که در مجلس دهم جو مثبتی به نفع این سه نفر وجود دارد و جو این دوره مجلس با دوره قبلی بسیار متفاوت است. از سوی دیگر به گفته محمدنعیم امینی فرد نظر فراکسیون اهل سنت هم درباره وزرای پیشنهادی مثبت است.

از طرفی غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی نایب رئیس فراکسیون مستقلین ولایی مجلس از جلسه یکشنبه این فراکسیون با محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت اطلاع داد و با بیان این که نظر این فراکسیون درباره وزرای پیشنهادی در مجموع مثبت است، اضافه نمود: در روزها سه شنبه و چهارشنبه هفته گذشته سه وزیر پیشنهادی ارشاد، ورزش و آموزش وپرورش در جلسات فراکسیون حضور پیدا کردند و سوابق و عملکرد آن ها مورد آنالیز نهاده شد. یکشنبه هم سخنگوی دولت برای پاسخگویی به سوالات نمایندگان در جلسه فراکسیون حضور پیدا کرد.

وی ادامه داد: آقای نوبخت در این جلسه گفت که با توجه به این که فرصت زیادی تا سرانجام دولت باقی نیست باید افرادی انتخاب می شدند که بیشترین تعامل را با دولت داشته اند. این توضیحات از نظر فراکسیون قانع نماینده بود و نظر فراکسیون درباره سه گزینه پیشنهادی در مجموع مثبت است. البته این فراکسیون در خصوص سه وزیر پیشنهادی رای گیری ننموده چون ما سعی می کنیم خیلی نمایندگان را به شرایط خاص پایبند نکنیم و آن ها را آزاد بگذاریم اما با برگزاری جلسات با وزرای پیشنهادی و سخنگوی دولت در واقع زمینه برای آشنایی اعضای فراکسیون با این گزینه ها فراهم شد.

از سوی دیگر علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در مراسم افتتاحیه اجلاس ملی 2300 شهید شهرستان خمینی شهر تاکید نمود: اگر همه ملت پشت دولت روی یک موضوع متمرکز شویم می توانیم پیروز شویم اما اگر شعاری عمل کنیم، پیروز نخواهیم شد.

البته لاریجانی در این صحبت ها مستقیما از وزرای پیشنهادی دولت حمایت ننموده اما به نظر می رسد همین جملات نشان دهنده حمایت تلویحی رئیس مجلس از دولت است و نشان می دهد او به ایستادن پشت دولت برای پیروزیت کشور اعتقاد دارد. نمایندگان مجلس هم در نطق های این هفته خود به حمایت از وزرای پیشنهادی پرداختند.

مسعود پزشکیان نایب رئیس مجلس هم از دیگر اعضای هیات رئیسه است که از وزرای پیشنهادی حمایت و ااظهار کرد: برخی از نمایندگان در خصوص برخی از وزرای پیشنهادی موضع گیری های سختی می نمایند ولی من امیدوارم هر سه نفر بتوانند رای کافی را کسب نمایند. هر چند که مدت زیادی تا سرانجام دولت باقی نمانده و کوشش این است که این پنج، شش ماه نیز به خوبی پیش برود.

علی گلمرادی نماینده مردم ماهشهر، امیدیه و هندیجان درباره این موضوع با تاکید بر این که باید در آنالیز صلاحیت وزرای پیشنهادی از سلایق شخصی پرهیز کرد، گفت: جو مجلس مناسب است و مجلس هم دوست دارد که یاری حال دولت باشد و فکر می کنم برآیند کار اتفاق خوبی باشد. امیدوارم از سلایق شخصی پرهیز کنیم تا هر چه سریع تر نتیجه مطلوب حاصل گردد چون در بلاتکلیفی، بسیاری از سرمایه های کشور هدر می رود.

علی کاظمینماینده مردم اردل و فارسان هم با اشاره به آنالیز رزومه کاری و عملکرد وزرای پیشنهادی از سوی مجلس با بیان این که فضای مجلس آماده همکاری با دولت است و سه گزینه پیشنهادی پیروز به اخذ رای اعتماد مجلس خواهند شد، اضافه نمود: وزرای پیشنهادی دولت گزینه های مناسبی برای این سه وزارتخانه هستند. آقای سلطانی فر در حوزه های مختلفی تجارب کاری فرهنگی و مدیریتی دارد و وزارت ورزش وجوانان نیز احتیاج به یک مدیریت قوی دارد و گزینه مناسبی برای این وزراتخانه است. آقای دانش آشتیانی هم از چهره های شناخته شده در عرصه آموزش است و سابقه خانوادگی و توانایی مدیریتی ایشان بسیار معین و شاخص است و گزینه خوبی برای وزارت آموزش وپرورش به شمار می رود. همچنین آقای صالحی امیری فردی کارکشته در عرصه فرهنگ است و برنامه های خوبی برای وزارت ارشاد ارائه نموده است.

همچنین رمضانعلی سبحانی فر نماینده مردم سبزوار در نطق میان دستور خود تغییر کابینه را از اختیارات رئیس جمهور عنوان و از وزرای پیشنهادی اعلام حمایت کرد و گفت: بر اساس اصل 136 قانون اساسی تغییر وزرا جزو اختیارات مسلم رئیس جمهور است، بنابراین ما هر تغییری را حق ایشان می دانیم و از وزرای پیشنهادی هم حمایت می کنیم. امیدوارم که نمایندگان رای مثبت به سه وزیر پیشنهادی بدهند.

محمد قمی نماینده پاکدشت هم در نطق میان دستور خود با اشاره به اعمال تغییرات در کابینه دولت گفت: اگرچه قدری برای این تغییرات دیر شده بود اما به هر حال این تغییرات مایه دلگرمی، امید و اصلاح در جامعه است و ان شاءالله نمایندگان در روز سه شنبه با رای مثبت به وزرای پیشنهادی آقای روحانی قلب ملت را خرسند می نمایند.

از طرفی محمدنعیم امینی فرد سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به حضور وزرای پیشنهادی در جلسه این کمیسیون گفت: نقطه نظرات ارائه شده در این جلسه حکایت از نظر مثبت این کمیسیون نسبت به سه وزیر پیشنهادی دارد. در جلسه این کمیسیون سه وزیر پیشنهادی حضور پیدا کردند و برنامه های خود را ارائه و اعضای کمیسیون نیز نظراتشان را مطرح کردند که با توجه به نظرات ارائه شده به نظر می رسد نظر اکثریت اعضای کمیسیون به این وزرای پیشنهادی مثبت است.

بسیاری از فعالان سیاسی هم در گفت وگو با خبرنگاران، با حمایت خود از تغییرات در کابینه ابراز امیدواری کردند که وزرای پیشنهادی رای اعتماد بیاورند و از نمایندگان خواستند برای تسهیل در امور کشور به این سه نفر رای مثبت بدهند.

محمود میرلوحی عضو شورای سیاست گذاری اصلاح طلبان در این باره گفت: دولت با تغییرات در کابینه نشان داد که به رای مردم توجه دارد و قدردان مطالبات آن ها است. بعد از انتخابات مجلس، با توجه به اقتضائات رای مردم انتظار می رفت که رئیس جمهور در راستای مطالبات عمومی تغییراتی را در کابینه ایجاد کند. امیدواریم بر اساس کارنامه خوب وزرای معرفی گردیده و ترکیب مجلس دهم شاهد همکاری این دو قوه و در ادامه افزایش بهره وری دولت باشیم.

جواد آرین منش نماینده پیشین مجلس هم مطرح نمود: آقای روحانی وزرایی را که در گذشته قصد داشته از آنان استفاده کند اما مجلس همراهی ننموده در این نوبت می خواهد به مجلس معرفی کند، بنابراین یکی از دلایل ترمیم کابینه این است که دولت از ظرفیت های مجلس بعد از انتخابات بخواهد استفاده نمایند و افراد مورد نظرخود را در کابینه به کار گیرد.

همچنین قربانعلی قائمی دبیر حزب اعتماد ملی استان تهران از تمام نمایندگان و مخصوصا نمایندگان مردم تهران در مجلس خواست به وزرای پیشنهادی رئیس جمهور اعتماد نمایند تا بتوانند هماهنگ با دولت به مردم و گروه های هدف در وزارتخانه های ورزش و جوانان، آموزش و پرورش و فرهنگ و ارشاد اسلامی خدمت نمایند.

از طرفی شهربانو امانی فعال سیاسی اصلاح طلب با بیان این که تغییرات اجرا شده در کابینه دولت روحانی مشروع و قانونی است، اظهار کرد: از مجلس انتظار می رود که در این زمینه به دولت یاری کند هر چند که این حق نمایندگان مجلس است که کارنامه گزینه های پیشنهادی را آنالیز نمایند و حتی با آن ها مخالفت یا موافقت نمایند اما پیش بینی من این است که مجلس در زمینه همراهی تغییرات اجرا شده در ترکیب هیات وزیران، با دولت همکاری کند تا آقای روحانی بتواند در پیشبرد اهدافش پیروز عمل کند.

در همین زمینه دبیر کل حزب اراده ملت با اشاره به گزینه های پیشنهادی رئیس جمهور یادآور شد: دوستانی که از سمت دولت برای این وزارتخانه ها معرفی گردیده اند جزو گزینه های اولیه آقای روحانی برای عضویت در کابینه دولت یازدهم بودند که نتوانستند رای اعتماد از مجلس قبل بگیرند اما امروز که ترکیب مجلس تغییر نموده است آقای روحانی مجددا به سمت گزینه های مورد نظر خود روی آورده است.

احمد حکیمی پور با تاکید بر این که با تغییر مجلس باید سلیقه نمایندگان جدید نیز مورد نظر قرار بگیرد، اضافه نمود: معرفی افرادی که در گذشته نیز به عنوان وزیر پیشنهادی از سوی دولت مطرح شده بودند هیچ اشکالی ندارد چرا که همان گونه که مشاهده می کنید هر مجلس می تواند مصوبات ادوار قبلی مجلس را پس از مدتی اصلاح کند و یا تغییر دهد. مجلس دهم هم می تواند با نظر مثبت یا منفی خود درباره وزرای پیشنهادی دولت اظهار نظر کند.

با صحبت های مطرح شده از سوی نمایندگان مجلس و فعالان سیاسی و با توجه به این که تنها چندماه تا سرانجام دولت یازدهم باقی است شاید بهترین اتفاق، رای اعتماد به سه وزیر پیشنهادی باشد. دولت روحانی نشان داده که چندان به حاشیه علاقه ای ندارد و ترجیح می دهد به جای بلاتکلیفی، هر چه زودتر سه وزیر باقی مانده خود را بشناسد تا بتواند در این سال سرانجامی قطار خود را به سلامت به ایستگاه انتخابات برساند و از طرفی مجلس دهم هم در این مدت به گونه ای رفتار نموده تا زیاد چوب لای چرخ متحرک دولت گذاشته نگردد پس به نظر می رسد نمایندگان با توجه به منافع ملی به همکاری با دولت بپردازند و در روزی که رئیس جمهور هم در دفاع از وزرای پیشنهادی خود راهی بهارستان می گردد روز بهتری را نسبت به مجلس نهم برای دولت یازدهم رقم بزنند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 16 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: indiaro.ir شناسه مطلب: 895

به "امید به روز خوب وزرای پیشنهادی در مجلس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "امید به روز خوب وزرای پیشنهادی در مجلس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید