اعلام ملی شدن سینما صحرا و عمارت امیر اقتدار

به گزارش تور هند ارزان، ایسنا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، ملی شدن سینما صحرا و عمارت امیر اقتدار صورت پذیرفت.

اعلام ملی شدن سینما صحرا و عمارت امیر اقتدار

قضیه چیست؟

با برگزاری جلسه شورای ملی ثبت آثار تاریخی، 10 بنای تاریخی از استان تهران در این جلسه بررسی شدند که شش اثر تاریخی در فهرست آثار ملی به ثبت رسیدند، یک اثر واجد ارزش ثبت شمرده شد و نسبت به تکمیل پرونده و طرح مجدد سه اثر تاریخی دیگر در برای بررسی و ثبت در فهرست آثار ملی تاکید شد.

عمارت امیراقتدار که اواخر مهر خبر احتمال تخریب آن براساس حکم دیوان عدالت اداری منتشر شده بود، بدلیل دارا بودن ارزش های معماری دوره تحول بنا و انتصاب به سردار امیر در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

در این جلسه سینما صحرا که در سال 1345، با نمایش فیلم کتاب آفرینش افتتاح شد و یکی از بزرگترین سینماهای خاورمیانه لقب گرفت، به عنوان یک میراث معماری معاصر در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

همچنین ساختمان دسوتو که از دهه بیست شمسی به مرور در بخش جنوبی خیابان سعدی و نزدیک به تقاطع اکباتان بورس فروش لوازم یدکی خودرو و دفاتر فروش اتومبیل مانند جیپ و کرایسلر شکل می گیرد، در فهرست آثار ملی به ثبت رسید. شرکت اتومبیل دوج دسوتو در این ساختمان دفتری برای خود ایجاد کرد. ساخت بنا از سال 1324 آغاز و در ادامه با توجه به نواقص موجود در ساختار سازه ای آرشیتکت بوریس و آرشیتکت وارطان هوانسیان به پروژه اضافه و کارش تا سال 1326 به خاتمه رسید.

قلعه دختر آهار نیز با این شرط که محدوده عرصه تدقیق و ضمیمه پرونده شود و نسخه فیزیکی پرونده ثبتی با قید فوریت به ستاد ارسال شود، در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

در این جلسه دو بنای قرار گرفته در نبش جنوبی خیابان حافظ به شماره سه و بخش شمالی خیابان به شماره پلاک یک، اثر معماری وارطان به عنوان میراث معماری معاصر در فهرست میراث ملی کشور به ثبت رسید.

ساختمان قرار گرفته در خیابان نجات الهی جنوبی، نبش جنوب شرقی خیابان سمیه واجد ارزش تاریخی فرهنگی شناخته و تاکید شد باید پرونده ثبتی آن به فوریت به اداره کل میراث فرهنگی استان تهران تحویل شود.

از سوی دیگر ساختمان وزارت کشور و بنای موسوم به ویلای عالیخانی باید با تکمیل مستندات بار دیگر در شورای ثبت مطرح شود. همچنین براساس اعلام شورای ثبت آثار ملی کشور، ویلای موسوم به محمدحسین علم الهدی باید دوکومو یا کانون مهندسان دانشگاه تهران ارزشهای تاریخی فرهنگی اثر را احصا و برای طرح مجدد در شورای ملی ثبت ارسال شود.

منبع: همگردی
انتشار: 17 آذر 1399 بروزرسانی: 17 آذر 1399 گردآورنده: indiaro.ir شناسه مطلب: 1392

به "اعلام ملی شدن سینما صحرا و عمارت امیر اقتدار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اعلام ملی شدن سینما صحرا و عمارت امیر اقتدار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید