آسیب های جسمانی ناشی از بازی های رایانه ای

به گزارش تور هند ارزان، بازی های کامپیوتری با همه هیجان و زیبایی در فکر بچه ها، آسیب های جسمانی هم در پی دارند. آسیب های جسمی و فیزیکی که با رعایت اصول درست استفاده از این بازی ها، به سادگی قابل پیشگیری هستند.درا ین مقاله به شرح مختصری از آثار جسمانی ناشی از بازی های کامپیوتری بر بچه ها می پردازیم.

آسیب های جسمانی ناشی از بازی های رایانه ای

آسیب های جسمانی ناشی از بازی های رایانه ای

نویسنده: دکتر مجتبی فاضل

استرس، بدخوابی و ضعف های مفصلی و بینایی

بازی های کامپیوتری با همه هیجان و زیبایی در فکر بچه ها، آسیب های جسمانی هم در پی دارند. آسیب های جسمی و فیزیکی که با رعایت اصول درست استفاده از این بازی ها، به سادگی قابل پیشگیری هستند.

درا ین مقاله به شرح مختصری از آثار جسمانی ناشی از بازی های کامپیوتری بر بچه ها می پردازیم.

هیجان و تیک های عصبی

بازی های کامپیوتری را می توان به دو گروه تقسیم کرد. گروه اول بازی هایی که جذابیت دارند و علاوه بر ایجاد هیجان باعث تمرکز، دقت و خلاقیت می شوند وگروه دوم بازی هایی هستند که صرفا هیجان دارند پس خواه ناخواه اثر مخربی بر فکر کودک می گذراند. اگر چه هیجان، احتیاج طبیعی بچه ها در دوره های سنی مشخصی است تا به رشد شخصیتی و عاطفی لازم دست پیدا نمایند؛ اما نباید منکر این اصل شد که به حس هیجان پذیری بچه ها و نوجوانان باید به وسیله طبیعی پاسخ داده گردد. بازی های خشن رایانه ای نه تنها احتیاج بچه ها را برای هیجان تأمین نمی نمایند بلکه باعث افزایش هیجان پذیری به شکلی نامناسب در آنها می گردد و پس از مدتی آنها رابا افزایش احتیاج نسبت به سطح محرک محیطی بالاتری برای واکنش نشان دادن، روبه رو می نمایند.

کم توجهی

از طرف دیگر بچه ها به علت استمرار در انجام بازی های جنجالی و پر سر و صدای رایانه ای، کم توجهی پیدا می نمایند و در فکریات خود تخیلاتی را می پرورانند. این بچه ها به طور دائم در عالم خیال سر می نمایند و به مرور دامنه توجه و تمرکز کمتری پیدا می نمایند.

پرخاشگری

عارضه دیگری که هیجان مستمر بر بچه ها و نوجوانان ایجاد می نماید، افزایش مقدار ترشح هورمون این نفرین و نور اپی نفرین از مغز است که این افزایش سیستم عصبی آنها را دچار آسیب می نماید و به شکل پرخاشگری، بی تحملی وتنش های عصبی آشکار می گردد.

تیک های عصبی

علاوه بر این، هیجان زیاد باعث انقباض دائم عضلات شده و بچه ها و نوجوانان را دچارعوارضی مانند تیک های عصبی، جویدن، گوشه لب و ناخن، قفل شدن دندان ها، اخم و چین و چروک صورت می نماید، به همین علت آنها به ناچار برای کنترل هیجان خود، کالری بیشتری مصرف نموده و در پی افزایش وزن دچار عوارض جسمانی فراوانی می شوند. از طرف دیگر وارد آمدن استرس فراوان به بچه ها، در نهایت موجب تغییرات فشار خون و تعداد ضربان قلب می گردد.

بدخلقی و بهانه گیری

تحریک پذیری و هیجان بیش از مقدار بازی های کامپیوتری باعث بی حالی و کاهش انرژی در بچه ها شده، در نتیجه کودک آغاز به بدخلقی، بهانه گیری، توقعات بی جا، اذیت و آزار دیگران و حتی پرخوری می نماید. این در حالی است که اگر خانواده ها احتیاج به هیجان کودک خود را با استفاده از ورزش، فرستادن او به باشگاه ورزشی، تشویق به بازی های دسته جمعی و ایجاد امکان آن در فضاهایی مانند پارک را به وجود آورند، در حقیقت به فرزند خود فرصت داده اند تا با اعضای جامعه تعامل بیشتری برقرار کند، خوب را از بد تشخیص بدهد و فرصت تجربه اندوزی داشته و علاوه بر هم کلام شدن با هم بازی خود، با مفاهیم نظم و انضباط آشنا گردد.

بی نظمی و خود محوری

ایراد دیگری که به بازی های رایانه ای وارد است این است که این بازی ها نظم خاصی ندارند و کودک یا نوجوان هر زمان که اراده کند، مشغول بازی می گردد. همین ویژگی، بی نظمی را به کودک می آموزد. دراین بازی ها شکست یا پیروزی مفهومی ندارد، در نتیجه بچه ها خود محوری را می آموزند.

عوارض بازی های خشن رایانه ای بر بچه ها بیش فعال

بازی رایانه ای که هیچ جنبه آموزشی ندارد و کودک رابا صحنه های خشن سرگرم می نماید برای بچه ها بیش فعال که کنجکاوتر هستند، مخرب است و مقدار توجه و تمرکز آن هارا کاهش می دهد. خشم، رفتارهای غلط ، افت تحصیلی و آسیب های روانی و تربیتی از مهم ترین عوارضی است که بچه ها دچار بیش فعالی یا وسواس را در پی استفاده از بازی های رایانه ای تهدید می نماید. صحنه های ترسناک بازی های رایانه ای ممکن است بچه ها را دچار نوعی ترس خیالی کند که در نهایت باعث گوشه گیری، کاهش، تمرکز، یادگیری و اختلال در خواب گردد. هنگامی که بچه ها و نوجوانان در پی بازی های پر هیجان رایانه ای، با مغزی خسته می خوابند، درساعات خواب که زمان ترمیم مغز است دچار تنش شده و آسیب می بینند. این بچه ها اغلب عصبی هستند و توانایی کمتری برای تجزیه و تحلیل آموخته های شان پیدا می نمایند.

کندی رشد جسمانی

مهارت های حرکتی و تکامل رشد جسمانی همه از آثار مثبت و جنب و جوش و بازی در دوران کودکی است اما هنگامی که حرکات فیزیکی محدود می گردد و کودک ساعت ها وقت خود را به روبه روی تلویزیون یا رایانه می گذارند، استخوان و مفاصلی که در این دوران باید نهایت رشد خود را داشته باشد از تکامل بازمانده و آسیب می بینند در نتیجه رشد کودک دچار اختلال می گردد. بسیاری از مهارت های فردی در این بچه ها، تکامل پیدا نمی نماید و از آنجا که حرکت دست تنها فعالیت بازی رایانه ای است، بچه ها نمی توانند فعالیت های شخصی شان را با سرعت عمل انجام دهد.

ضعف توان بینایی و خستگی چشم

هنگام بازی رایانه ای، چشم حدود چهار هزار حرکت در ساعت دارد و ناچار است فشار زیادی را برای تماشا دقیق و تمرکز روی صحنه هایی که پشت سر هم و با سرعت نمایش داده می شوند، تحمل کند. این اتفاق در نهایت باعث تحریک پذیری سیستم عصبی شده و مسائل چشمی گوناگونی مثل تاری دید، عدم تطابق و دو بینی حتی تیک در پلک ها را هم در پی دارد. از طرف دیگر ضعف توان بینایی و خستگی چشم از عوارض تماشای ساعت ها بازی های رایانه ای هستند که سردرد، گردن درد و کمردرد را هم در پی دارند .بنابراین بهتر است این نوع بازی های رایانه ای را تا حد امکان از دسترس بچه ها دور نگه دارید و در صورت تمایل و اصرار آنها به بازی، نظم خاصی برای استفاده از این بازی ها در نظر بگیرید.

آسیب های مفصلی

یکی دیگر از آسیب های جسمانی ناشی از بازی های رایانه ای آسیب به مفاصل بچه ها است. تحقیقات نشان داده به ازای هر یک ساعتی که بچه ها صرف بازی کردن با کنسول های بازی می نمایند، احتمال ابتلای آنها به دردهای مفصلی نزدیک به 50 درصد افزایش پیدا می نماید و هر چه سن کودک پایین تر باشد احتمال ابتلای او به دردهای مفصلی هم بیشتر است به طوری که یک کودک 7 ساله که در روز 2 ساعت به بازی های رایانه ای مشغول است نسبت به یک کودک 10 ساله درد بیشتری در ناحیه مچ و انگشتان دست پیدا می نماید . چرا که عضلات و تاندون های این بچه ها هنوز در حال رشد است . به طور کلی بازی های رایانه ای برای سلامت عضلات و تاندون های دست بچه های که در سن رشد قرار دارند، خوب نیست. به همین علت پدر و مادرها باید نسبت به مدت زمانی که بچه ها صرف بازی کردن با این دستگاه ها می نمایند ، توجه کافی داشته باشند. 3-2 ساعت بازی کردن با کنسول های بازی برای یک کودک 7 ساله زمان بسیار زیادی است و می تواند رشد صحیح عضلات دست و بازوی او را تحت تأثیر قرار بدهد. برای کاهش خطر ابتلای بچه ها به این بیماری ها شما پدر و مادرها باید نظارت بیشتری روی ساعات بازی کودک تان داشته باشید و از زیاده روی اودر این زمینه جلوگیری کنید، برای مثال انتخاب بازی های فکری و کم صدا که بیشترین باعث تمرکز می شوند و هوش را تقویت می نمایند ودر کنار آن معین وقت، استفاده از برنامه های بازی فراوری داخل کشور که مطابق با فرهنگ ما هستند و اجبار کودک به استراحت دوره ای بعد از هر 45 دقیقه بازی، از ترفندهایی است که می تواند آثار مخرب این بازی ها را تا حدودی کاهش بدهد.

منبع: مجله شهرزاد 21

منبع: راسخون
انتشار: 9 مهر 1400 بروزرسانی: 9 مهر 1400 گردآورنده: indiaro.ir شناسه مطلب: 1898

به "آسیب های جسمانی ناشی از بازی های رایانه ای" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آسیب های جسمانی ناشی از بازی های رایانه ای"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید