8000 سال تاریخ آرمیده دردل یک تپه، سایت موزه ارسطوچشم انتظاراعتبار

به گزارش تور هند ارزان، خبرنگاران-گروه استان ها: آثار تاریخی و باستانی یکی از مؤلفه های حائز اهمیتی محسوب می گردد که وجود آن در هر منطقه، نشان دهنده قدمت فرهنگی و تمدنی آن محدوده در مقطعی از حیات بشری است.

8000 سال تاریخ آرمیده دردل یک تپه، سایت موزه ارسطوچشم انتظاراعتبار

جهت دریافت مشاوره خدمات طراحی لوگو از بهترین و باتجربه ترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی لوگو و آرم تجاری تا برندینگ حرفه ای را با بهترین قیمت از ما بخواهید.

آثاری که به مثابه شناسنامه و هویت آن شهر به شمار می فرایند و در بارورتر شدن داشته ها و شاکله فرهنگی و تاریخی هر قوم یا کشوری نقشی به سزا و مشخص نماینده را ایفا می نمایند.

هر چه عمر یک اثر طولانی تر باشد، به همان میزان مباهات و افتخار آن نیز افزون تر خواهد بود و در واقع یادواره ای محسوب می گردد از ادواری دور که پس از پشت سر گذاشتن فرازها و فرودهای بسیار در ویترین موزه ها، گاه در کُنج گنجه ها و گاهی نیز در بستر یا دل زمین، حافظ اسرار مگوی بسیاری از پیشینیان خواهد بود.

آثاری که رمزگشای بسیاری از ابهامات درگذشته های دور است و جلوه گاهی از شکوه، عظمت، اقتدار و گاه نشیب ها، تاریکی ها و ظلم هایی است که بر پیشینیان رفته است.

آثاری که دست های بشری آن را به اشکال، رنگ ها و ابعاد گوناگونی تبدیل نموده و وارث هنر کهن روزهای دور است.

تپه ارسطو در کیلومتر هشت جاده صفادشت شهرستان ملارد یکی از این میراث های ارزشمند و قابل توجه به شمار می رود که با قدمتی 8 تا 9 هزار ساله در دل این منطقه آرمیده است.

ثبت جهانی ارسطو با جدیت پیگیری می گردد

علیرضا وکیلی رئیس میراث فرهنگی شهرستان ملارد در مصاحبه با خبرنگاران گفت: طی کاوش های اجرا شده توسط اکبرپور فرج عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی و تیم همراه وی در این محدوده، آثار و اشیای تاریخی بسیار ارزشمندی از دل این تپه به دست آمد که خمره ها و ظروف سفالی از نمونه های آن به شمار می رود.

وی اضافه کرد: وجود سفال هایی از عصر آهن، انبار آذوقه و اسکلت هایی با قدمت پنج هزار سال، مؤید زندگی اقوامی از گذشتگان دور در این منطقه است.

وکیلی گفت: این آثار بخش اندکی از آثار مکشوفه در این ناحیه است و در صورت انجام کاوش های بیشتر، می توان به دستاوردهای برجسته تری نیز دست یافت.

رئیس میراث فرهنگی شهرستان ملارد مطرح نمود: این اثر در 12 شهریورماه 80 به شماره 3793 ثبت ملی شده و درصدد هستیم با جدیت، ثبت جهانی آن را نیز در دستور کار قرار دهیم.

وی در مورد میزان بازدید گردشگران خارجی از این اثر تاریخی گفت: پیش از این، افرادی از کشورهای ژاپن و کره در این محدوده توقفی کوتاه داشته اند که با طراحی و برنامه ریزی اصولی و مدون و تأمین زیرساخت های مناسب، امکان جذب گردشگران خارجی در این منطقه بیش ازپیش افزایش می یابد.

سایت موزه ارسطو چشم انتظار اعتبارات

کاو ش های باستانی یکی از ضروریات اجتناب ناپذیر در آثار و ابنیه تاریخی به شمار می رود و به واقع این کندوکاوهای تاریخی است که غبار ابهام را از میراث باستانی می زداید و مستلزم تحقق چنین امری، اعتباراتی است که می تواند در قالب طرح ها یا پیوست های فرهنگی و پژوهشی تخصیص و تزریق گردد، بودجه ای که تپه ارسطو نیز یکی از نامزدهای دریافت آن به شمار می رود.

رئیس میراث فرهنگی شهرستان ملارد در این خصوص گفت: تنها یک دوره کاوش در این منطقه عملیاتی شده که اعتبارات آن نیز به همت شهرداری صفادشت تأمین شد.

وی اضافه کرد: انجام عملیات کاوش در این منطقه، حداقل پنج سال زمان می برد و با توجه به بحران اقتصادی مدیریت شهری بخش صفادشت شهرستان ملارد، امکان تزریق اعتبارات برای پیگیری کاوش گری ها در امسال وجود ندارد.

وکیلی گفت: امیدواریم در سال آینده، شرایط لازم برای تأمین و تزریق بودجه موردنیاز برای پیشبرد اهداف مشخص شده در این منطقه به نحو مطلوب تری فراهم گردد.

وی اضافه کرد: احداث سایت موزه ارسطو از جدی ترین اولویت های مجموعه میراث فرهنگی شهرستان ملارد به شمار می رود و امیدواریم با اختصاص اعتبارات کافی، این مهم محقق گردد و به طور یقین با راه اندازی سایت موزه، محدوده تاریخی مذکور به قطب برجسته در عرصه گردشگری کشور تبدیل خواهد شد.

4200سال زندگی مستمر در تپه ارسطو

حامد زرگر کارشناس باستان شناسی و یکی از اعضای گروه کاوش در تپه ارسطو در مصاحبه با خبرنگاران در تشریح مختصات تاریخی این محدوده گفت: شروع استقرار این تپه از دوره نوسنگی کلید خورده و ادواری همچون مس سنگی و دوره مفرغ را به ترتیب با 7500 و5500 سال تاریخ پشت سر گذاشته است.

وی اضافه کرد: یکی از موارد برجسته در این منطقه تاریخی، حیات فرهنگ یانیک در محدوده مذکور است که از ویژگی های آن سبک معماری مختص به خود است و پیرو آنالیز های اجرا شده از شمال غرب ایران و منطقه آذربایجان تا فلات مرکزی امتداد داشته و از لحاظ وسعت منطقه ایِ این سبک از معماری تپه ارسطو از نمونه های بی بدیل به شمار می رود.

وی اضافه کرد: پس از دوره فرهنگی یانیک که به زبان ترک به معنای سوخته است، این تپه از سکنه خالی و سپس دوران تاریخی عصر آهن در این منطقه شروع می گردد.

زرگر گفت: اکتشافات سنگ آسیاب نیز از دیگر نکات برجسته در محدوده مذکور است که موید انجام فعالیت های صنعتی در گذشته های دور ناحیه مورد اشاره است.

عضو تیم کاوش تپه ارسطو مطرح نمود: آنالیز های اجرا شده، نشان دهنده 4200 سال زندگی بدون وقفه در این محدوده است که در نوع خود بسیار برجسته و حائز اهمیت محسوب می گردد.

تسریع فرایند رشد و شکوفایی شهرستان ملارد با بهره گیری از ظرفیت بالقوه گردشگری

به طور طبیعی تقویت حضور گردشگران در هر منطقه ای به دلیل ارتقای ظرفیت های اشتغالزایی، افزایش گردش سرمایه، آبادانی هر چه بیشتر بواسطه لزوم تامین زیرساخت ها برای میزبانی هر چه مطلوب تر از توریست ها و تاثیر پذیری و تاثیر گذاری دو سویه ناشی از تلاقی و تضارب آیین ها و فرهنگ ها در مناطقی که آمد و شد گردشگران از ملل گوناگون در سطح بالایی واقع شده است در شتاب توسعه و بالندگی آن محدوده تاثیر گذار است و شهرستان ملارد نیز از این قاعده مستثنی نیست.

امید است صف انتظار تخصیص بودجه برای این منطقه کوتاه تر از گذشته باشد تا فرهنگ و هنر غنی ایران زمین، این بار در شهرستان ملارد، چشمان جهانیان را به سوی خود خیره سازد.

خبرنگار و عکاس: ناصر رمضانی

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 26 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: indiaro.ir شناسه مطلب: 837

به "8000 سال تاریخ آرمیده دردل یک تپه، سایت موزه ارسطوچشم انتظاراعتبار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "8000 سال تاریخ آرمیده دردل یک تپه، سایت موزه ارسطوچشم انتظاراعتبار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید