8 زوج عاشق سینمایی که سرنوشت شان دل مخاطبان را شکست

به گزارش تور هند ارزان، عشق فقط عطش و نشئگی نیست، گاهی هم دل را می شکند. و این شبیه زندگی است. سینما به سهم خود قصه های عاشقانه خوش بسیاری را روایت نموده است، همان ها که اول و وسط و آخرشان شاد است و زوج عاشق در نهایت به هم می رسند و خوب و خوش در کنار هم زندگی را تا ابد سپری می نمایند. اما همانند خود زندگی عشق همواره پایانی خوش ندارد، برخی عشق ها اگرچه خوش و زیبا نمی توانند در برابر تراژدی اش مقاوم بمانند. یا فاجه ای رخ می دهد یا یک بیماری آن ها را از هم دور می نماید، هرچه هست، این زوج های عاشق قرار نیست تا ابد کنار هم بمانند. آخر قصه آن ها غم است و رنج، اما عشق شان شاید نه بر پرده سینما، که به لطف سینما، در فکر طرفدارانشان تا ابد زنده باقی می ماند، ولو با چشمان اشک آلود و قلبی شکسته.

8 زوج عاشق سینمایی که سرنوشت شان دل مخاطبان را شکست

8. جک و رز در تایتانیک (Titanic)

  • سال اکران: 1997
  • کارگردان: جیمز کامرون
  • بازیگران: لئوناردو دی کاپریو، کیت وینسلت، بیلی زین، کتی بیتس، فرانسیس فیشر
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 88 از 100

گمان نمی کنم کسی نام این زوج عاشق سینمایی را نشنیده باشد. معروفیت و محبوبیت جهانی جک و رز تایتانیک را صاحب یازده اسکار و کیت وینسلت و لئوناردو دی کاپریو را به ابرستاره تبدیل کرد؛ معروفیتی که تا به امروز باقی است. هنوز همه این دو را در فیلم ها و فرش قرمزها در شمایل جک و رز به یاد می آورند. شخصیت رز یکی از برترین قوس های شخصیتی را در فیلمی تماماً عاشقانه دارد که یافتن و از دست دادن سریع عشق واقعی را در بردارد. جک زمانی وارد زندگی او می گردد که می خواهد از زندگی خشک و تجملاتی خودش فاصله بگیرد اما متأسفانه، همان طور که نرم های اجتماعی مالی حکم می نمایند، عشق آن ها هر چند بزرگ، واقعی و به حقیقت پیوسته محکوم به شکست است، رؤیایی است به بزرگی تایتانیک و به کوتاهی عمرش. این عشق همانند کشتی بزرگ تایتانیک قرار است نیست به ساحل مقصود برسد.

و همین است که تایتانیک را به یکی از پیروز ترین فیلم های عاشقانه جهان می نماید. قرار دادن یک رابطه عاشقانه خیالی در بستر رویدادی حقیقی که ما مخاطبان زودتر و پیش تر از شخصیت ها از سرنوشتش آگاهیم، چرا که از غرق شدن کشتی تایتانیک در زندگی حقیقی آگاهیم، برگ برنده فیلم است. عجیب است که با این آگاهی ما همچنان امید داریم و می خواهیم که این دو در کنار هم بمانند. سفر کوتاه اما جادویی این دو که هر مرزی را از میانشان بر می دارد، چنان ما را دلبسته این زوج می نماید که در صحنه نمادین آخر، آنجا که بعد از غرق شدن تایتانیک رز روی تخته و جک در آب است، دیگر گریه امان مان نمی دهد.

7. نوآ و الی در دفترچه خاطرات (The Notebook)

  • سال اکران: 2004
  • کارگردان: نیک کاساوتیس
  • بازیگران: رایان گاسلینگ، ریچل مک آدامز، جیمز گارنر، جنا رولندز، جوآن آلن، جیمز مارسدن، هدر والکوئیست
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 54 از 100

قصه این زوج عاشق سینمایی، در کنار جک و رز تایتانیک، برچسب کلیشه ای و بعضاً آبدوغ خیاری خورده است. خود فیلم هم نقدهای خوبی دریافت ننموده است. اما همچنان یکی از غم انگیزترین فیلم های عاشقانه تمام دوران به شمار میرود. کارهای عاشقانه بزرگ و دیوانه وار، ابراز عشق زیر باران و جدال های داغ و پرشور، نوآ و الی را به یکی از ماندگارترین زوج های عاشق سینما تبدیل نموده است.

البته نوآ و الی در فیلم به هم می رسند اما آنچه در انتهای فیلم افشا می گردد، مخاطبان را ناراحت و دلسرد می نماید. فراموشی الی بعد از آن قصه داغ عاشقانه و بالا و پایین ها و نشدن هایش حقیقتاً غیر قابل پیش بینی و غم انگیز است، جز این خود قصه شیرین است؛ با اینکه الی نه نوآ را به خاطر می آورد و لحظات خوش دوران خوش جوانی اش را. تنها نکته مثبتش این است که نوآ با وجود این تا آخر عمر کنارش می ماند.

6. الی و جکسون در تولد یک ستاره (A Star Is Born)

  • سال اکران: 2018
  • کارگردان: بردلی کوپر
  • بازیگران: بردلی کوپر، لیدی گاگا، اندرو دایس کلی، دیو چپل، سام الیوت
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 90 از 100

عشق زیبا و موزیکال الی و جکسون، که شعله هایش بر اساس شایعات به بیرون از قاب و زندگی شخصی بازیگرانش هم کشیده شد، از آن دسته عشق هاست که تولد یکی در نابودی دیگری اتفاق می افتد. این دو هم را پیدا می نمایند و منجی هم می شوند اما مانعی بزرگ همانند مشکل روحی و اعتیاد بر سر راهشان قرار گرفته است که در نهایت ناباوری به بدترین شکل ممکن آن ها را از هم جدا می نماید. با خود می گویی چرا عشقی چنین زیبا باید چنین انتهای داشته باشد؟

ما مخاطبان، چون تولد یک ستاره یک فرنچایز است، می دانیم که این قصه انتهای تلخ دارد اما هر بار حیرت زده و ماتم زده می شویم. پیرنگ همیشگی این است؛ یک ستاره موسیقی دختری با استعداد خوانندگی را ملاقات می نماید، او را به روی صحنه می برد و به ستارگی می رساند. اما حتی این عشق هم دوای درد روان پریشان و بیماری مرگبارش نیست و خود سقوط نموده اش را از سر راه زندگی ستاره نوظهور، عشقش، برمی دارد.

فیلم شاید در پرداختن به چرایی مشکل روانی جکسون ضعیف عمل می نماید اما در به تصویر کشیدن عشق میان او و الی و شکل رابطه موسیقایی شان، به لطف ساوندترک خوب لیدی گاگا و دو سه ترانه خوب، به طور ویژه ترانه سرنوشت ساز سطح (Shallow)، فوق العاده خوب و باورپذیر است. حیف که جکسون در مسیر ستارگی الی جایی ندارد و محکوم به نابودی است. عشق ناکام الی و جکسون، به خصوص در نسخه بردلی کوپر از تولد یک ستاره، یکی از بزرگ ترین افسوس های سینماست. شاید به همین دلیل است که در اسکار آن سال حضور دوباره لیدی گاگا و بردلی کوپر در کنار هم برای اجرای زنده ترانه اسکاربرده سطح این قدر مهم بود.

5. ریک و ایلسا در کازابلانکا (Casablanca)

  • سال اکران: 1943
  • کارگردان: مایکل کورتیز
  • بازیگران: هامفری بوگارت، اینگرید برگمن، پل هنرید، کلود رینس، جان کوالن
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 99 از 100

عشق های کلاسیک خاصیتی دارند که از اساس حسرت برانگیزند، اگر به انتهای خوش منجر نشوند، همانند خنجر در قلب اند. بر همین اساس، عشق مجذوب کننده اما ناکام ریک و ایلسای کازابلانکا یکی از غم انگیزهای قصه های عاشقانه هالیوود است. کازابلانکا ماجرای عاشقانه ای را در گیر و دار جنگ دوم جهانی و درباره بحران پناهجویان به تصویر می کشد و داستان مردی را روایت می نماید که میان عشق و انسان خوب بودن باید یکی را انتخاب کند؛ عشق به زن مورد علاقه اش و یاری به فرار مبارز چکی از دست حاکمیت وابسته به فرانسه ویشی در جهت مبارزه با نازی ها.

ایلسا بین ریک و ویکتور باید یکی را انتخاب کند اما برای ریک او تنها محبوب است. این دو برای هم ساخته شده بودند اما ریک آن قدر ایلسا را دوست دارد که می گذارد او برود. صحنه آخر که ریک ایلسا را وادار می نماید به همراه ویکتور سوار هواپیما گردد تا با افسوس زندگی نکند، بی نهایت رمانتیک و به شکلی جان سوز غم انگیز است. ریک باید می گذاشت خودش رها گردد تا با جنگ پیش رو بجنگد و عشق آن ها بنا نبود پایدار بماند. کازابلانکا یکی از معدود فیلم هایی است که عشقی نافرجام را چنین ساد و دقیق روایت می نماید که مخاطب را با اندوه تنها می گذارد. احتمالاً خیلی ها دوست دارند ایلسا سوار هواپیما نگردد و پیش ریک بماند.

4. سیا و میا در لا لا لند (La La Land)

  • سال اکران: 2016
  • کارگردان: دیمین شزل
  • بازیگران: اما استون، رایان گاسلینگ، جی.کی. سیمونز، جان لجند، رزمری دویت، میگن فی، مایلز اندرسون
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 51 از 100

یک افسوس عاشقانه دیگر از جنس عشق الی و جکسون؛ رابطه ای عاشقانه که با هنر گره خورده است و مخاطب همواره با این پرسش تنها می ماند که اگر می شد چه می شد. رابطه سباستین و میا در فضای رنگی و آفتابی آغاز می گردد و به همین دلیل است که در انتها دل ببینده را عمیقاً می شکند. میان میا و سباستین همانند الی و جکسون غول بزرگ اعتیاد قرار نگرفته است، این جاه طلبی های حرفه ای است که این دو را از هم جدا می نماید و مهر تأییدی بر این تئوری می زند که دو ستاره در کنار هم نمی درخشند. و اینکه همواره عشق کافی نیست و گاهی احتیاج است برای چیزهای بزرگ تری در زندگی مثل رسیدن به رؤیاهای فردی فدا گردد.

میا (اِما استون) یک بازیگر جوان است که منتظر است پیروزیتی بزرگ نصیبش گردد و تبدیل به ستاره ای دست نیافتنی در هالیوود گردد. میا در مسیر رسیدن به پیروزیتش با سباستین، نوازنده پیانو، آشنا می گردد. آشنایی میا و سباستین منجر به ایجاد عشقی رؤیایی میان آن ها شده اما در ادامه مسیر این دو با چالش هایی روبه رو می شوند.

اگرچه میا و سباستین نتوانستند رابطه شان را نگه دارند، عشق میان شان هرگز از بین نرفت؛ دست کم بر پرده سینما و در فکر ما تا ابد باقی است. مگر می گردد پایکوبی این زوج عاشق سینمایی را زیر ستاره های آسمان بر بلندای شهر و اجرای ترانه شهر ستارگان (City of Stars) را فراموش کرد، یا آن لحظه نخست ملاقات که میا میخکوب سباستین پشت پیانو شد. این دو حتی بعد از جدایی هم روی هم تأثیر گذاشتند و می دانستند که شاید عشق شان ماندگار نشد اما مهم بود.

3. پیتر و گوئن در مرد عنکبوتی شگفت انگیز 2 (The Amazing Spider-Man 2)

  • سال اکران: 2014
  • کارگردان: مارک وب
  • بازیگران: اندرو گارفیلد، اما استون، جیمی فاکس، دین دی هان، کمپبل اسکات، امبت دیویتس، کلم فیور، پل جیاماتی، سالی فیلد
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 51 از 100

ابرقهرمان ها و رابطه عاشقانه هرگز با هم جور در نمی آیند، و سرنوشت رابطه مرد عنکبوتی اندرو گارفیلد با گوئن استیسیِ اما استون هم همین شد. یعنی اساساً ابرقهرمان محکوم به از دست دادن عشق اشت. در مرد عنکبوتی شگفت انگیز گوئن و پیتر رابطه خوبی را با هم برقرار می نمایند، خالی از درام و دردسر. ارزش هایشان با هم یکی است و همین از این دو زوج عاشق سینما، زوجی بی نقص می سازد.

اما همان طور که پیش بینی می شد، و تقریباً در همه فیلم های ابرقهرمانی همین طور است، گوئن طعمه باجگیری دشمنان مرد عنکبوتی می گردد و این ابرقهرمان نمی تواند او را از آن سقوط مرگبار از ساختمان نجات دهد. عدم قطعیت این لحظه، به همراه آگاهی از اینکه گوئن از این سقوط جان سالم به در نمی برد، واقعاً ناراحت نماینده است.

2. رومئو و ژولیت در رومئو و ژولیت (Romeo & Juliet)

  • سال اکران: 2014
  • کارگردان: باز لورمن
  • بازیگران: لئوناردو دی کاپریو، کلیر دینز، برایان دنهی، جان لگویزمائو، پیت پاستویت
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 73 از 100

مخالفت خانواده ها با وصلت دو جوان همچنان، دست کم در جوامع سنتی، یکی از کلیشه ای ترین و مرسوم ترین علت از بین رفتن یک عشق و نرسیدن دو عاشق به هم است. رومئو و ژولیت، که نماد عشق بدطالع اند، سالیان سال در اقتباس های گوناگونی که در مدیوم های مختلف از این نمایشنامه ویلیام شکسپیر می گردد، دل ها شکسته اند، و فیلم محصول 1996 باز لورمن با بازی لئوناردو دی کاپریو و کلیر دینز جوان احتمالاً معروف ترین اقتباس سینمایی از این تراژدی عاشقانه است.

قصه عاشقانه این دو تمام ملزومات یک فاجعه، که فقط محدود به آن ها هم نیست، از خانواده هایی که هم را قبول ندارند تا جوان و احمق بودن را دارد. این زوج عاشق تمام کوشش خود را برای راضی کردن خانواده هایشان و ماندن در کنار یکدیگر می نمایند اما گیجی و سردرگمی و شتابزدگی باعث مراگ هر دوشان می گردد. به راحتی می شد با فکر آرام و ارتباطی منطقی جلو این فاجعه را گرفت، و همین سرنوشت این زوج را غم انگیزتر می نماید.

1. بنجامین و دیزی در خصوص عجیب بنجامین باتن (The Curious Case of Benjamin Button)

  • سال اکران: 2008
  • کارگردان: دیوید فینچر
  • بازیگران: برد پیت، کیت بلانشت، تراجی پی. هنسون، جولیا اورموند، الیاس کوتیاس، جرد هریس، جیسون فلمینگ، تیلدا سوئینتن، ماهرشالا علی
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 71 از 100

برخی رابطه ها قرار نیست به ثمر بنشینند و رابطه بداقبال بنجامین و دیزی یکی از آن هاست. اول اینکه با توجه به موضوع فیلم و مسیر معکوس پا به سن گذاشتن بنجامین باتن ما می دانیم که رابطه عاشقانه اش با دیزی فرجامی ندارد، دل را می شکند، دوم زیبایی این زوج در کنار هم با آگهی از این حقیقت تلخ است که رابطه عاشقانه میان مورد عجیب بنجامین و دیزی را به یکی از غم انگیزترین، و غم انگیزترین این لیست، روابط عاشقانه تاریخ سینما تبدیل می کند.

بنجامین از پیری به کودکی می رسد و دیزی مثل همه انسان های عادی عمرش را پشت سر می گذارد. بنابراین این دو با اینکه آشنایی دیرینه دارند، زمان بسیار کوتاهی را (که هر دو در اوج زیبایی قرار می گیرند) در اختیار دارند تا بتوانند مثل دو عاشق واقعی با هم بگذرانند. هیچ راهی برای آنکه رابطه این دو کار کند، وجود نداشت. نمی گردد از این سرنوشت محتوم اندوهگین نشد.

منبع: cbr

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 6 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 6 اردیبهشت 1402 گردآورنده: indiaro.ir شناسه مطلب: 2322

به "8 زوج عاشق سینمایی که سرنوشت شان دل مخاطبان را شکست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "8 زوج عاشق سینمایی که سرنوشت شان دل مخاطبان را شکست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید