هوش مصنوعی جامع چیست؟

به گزارش تور هند ارزان، هوش مصنوعی جامع قرار است بیاید و زندگی انسان را متحول کند اما این پدیده فعلا فرضی یک روی تاریک هم دارد.

هوش مصنوعی جامع چیست؟

به گزارش خبرنگاران ، هوش مصنوعی جامع (AGI) چیزی است که تا امروز بیشتر در داستان های تخیلی درباره اش شنیده ایم. سیستمی فرضی که می تواند به درجه ای از خودآگاهی و کنترل برسد که حتی کد خود را ویرایش کند، و بدون احتیاج به آموزش به شکل خودآموز چون انسان مسائل را درک و حل نماید.

این مفهوم در تاریخچه هوش مصنوعی عمری دراز دارد اما در سال 2007 بود که اصطلاح هوش مصنوعی جامع در یک مجموعه مقاله به وسیله بن گویرتزل و کاسیو پاناچین مورد استفاده نهاده شد، و پس از آن به بسیاری آثار علمی تخیلی راه پیدا کرد.

اکنون تمام سرویس های موجود هوش مصنوعی از الگوریتم های پایه یادگیری ماشین فیسبوک تا مدل های زبانی بزرگ (LLM) چون ChatGPT محدود در نظر گرفته می شوند. یعنی فقط در یک کار، مثلا تشخیص تصویر، بهتر از انسان هستند اما بر اساس داده هایی که با آن آموزش دیده اند فقط به انجام همان کار محدود هستند.

در نقطه مقابل هوش مصنوعی جامع می تواند از محدود داده هایی که بر اساس آن آموزش دیده بیرون بیاید و با منطق و سازگاری همسطح انسان، توانایی انسان مانند در شاخه های مختلف علوم از خود نشان دهد.

فقط حدس و گمان است

از آنجا که هوش مصنوعی جامع هنوز ساخته نشده است و همه چیز در حد نظریه پردازی است، درباره کارکرد احتمالی آن و معنایی که در زندگی بشر خواهد یافت، اجماعی میان دانشمندان وجود ندارد.

بسیاری بر این باور بوده اند که هوش مصنوعی جامع هیچ گاه رنگ واقعیت به خود نخواهد گرفت، اما اکنون بسیاری دانشمندان و فعالان حوزه فناوری حدس می زنند که تا چند سال آینده هوش مصنوعی جامع به جهان خواهد آمد. از چهره های مشهوری که این عقیده را دارند می توان به ری کرزویل، سم آلتمن، مارک زاکربرگ و ایلان ماسک اشاره نمود.

هم اکنون هوش مصنوعی در کارهایی چون پژوهش های علمی یاری حال انسان شده است و سیستم های نو فراوری تصویر و ویدئو در جهانی تبلیغات جای خود را باز نموده اند. البته همان طور که گفته شد این دست ابزارهای هوش مصنوعی محدود به یک کار خاص هستند که برایش آموزش دیده و داده دریافت نموده اند. هوش مصنوعی جامع اما در صورت وجود کارکردی فراتر از این خواهد داشت و حتی می تواند به حوزه حل مسائل حل نشده برای انسان قدم بگذارد.

هوش مصنوعی جامع به شکل فرضی می تواند کشف های نو علمی را ممکن کند، اقتصاد جهانی را سر و سامان دهد و دایره امکانات بشر را فراتر از تصور بزرگ کند.

یک امّای بزرگ

هوش مصنوعی جامع با تعریفی که دارد در صورت وجود می تواند به پدیده ای ترسناک بدل گردد. چه می گردد اگر منطق هوش مصنوعی جامع با انسانی که کنترل آن را به دست دارد، مخالف گردد. حتی کسانی مثل ایلان ماسک بر این باورند که همانند فیلم های تخیلی قدیمی، هوش مصنوعی جامع توان نابودی کامل بشریت را خواهد داشت.

سال 2021 مقاله ای در ژورنال هوش مصنوعی تجربی و نظری منتشر شد که در آن علیرغم اشاره به فواید غیرقابل انکار هوش مصنوعی برای بشریت به خطرات احتمالی آن پرداخته شده بود. بزرگترین خطر برای هوش مصنوعی جامع، خارج شدن از کنترل انسان است که با توجه به خصوصیات در نظر گرفته شده برای هوش مصنوعی جامع، احتمال بسیار زیادی دارد. هوش مصنوعی جامعی که از کنترل خارج شده باشد، می تواند دست به کارهایی بزند که در دید انسان غیراخلاقی و خلاف ارزش های انسانی است.

نویسندگان مقاله بر این باورند که هوش مصنوعی جامعی که توانایی بهبود خودش را داشته باشد در نهایت می تواند اهداف گنجانده شده در برنامه خود را نیز تغییر دهد. حتی ممکن است گروهی پیدا شوند که هوش مصنوعی جامع را از شروع با اهداف شوم بسازند.

هوش مصنوعی جامع کی متولد می گردد؟

هنوز درباره اینکه انسان می تواند هوش مصنوعی جامع را بسازد یا نه، توافقی در جوامع علمی وجود ندارد، چه رسد به اینکه زمان ساخت آن را بدانند.

البته ارزیابی چندین نظرسنجی از دانشمندان این حوزه نشان می دهد که توافق کلی بر این است که احتمالا تا انتها قرن حاضر شاهد حضور هوش مصنوعی جامع خواهیم بود. البته دیدگاه ها با گذر زمان و پیشرفت های علمی تغییر می نمایند. در سال 2010 گمان بر این بود که تولد هوش مصنوعی جامع تا 50 سال آینده اتفاق نمی افتد اما به تازگی صحبت از تولد هوش مصنوعی جامع در بازه زمانی 5 تا 20 سال آینده است.

بعضی کارشناسان حدس می زنند که هوش مصنوعی جامع تا 2030 ساخته خواهد شد. ری کرزویل در کتاب تکینگی نزدیک است همین پیش بینی را دارد که بر اساس آن هوش مصنوعی جامع، تکینگی فناوری را عرضه خواهد نمود.

تکینگی فناوری فرضیه ای است که در آن شتاب فناوری در نهایت باعث می گردد که هوش مصنوعی از هوش بشر پیشی بگیرد و منجر به تغییرات شگرف یا حتی انتها تمدن بشری بگردد.

کرزویل پیش بینی می نماید که تولد هوش مصنوعی جامع در نهایت به خلق ابَر هوش مصنوعی می انجامد و در نهایت می توان مغز انسان را به شکل مستقیم به هوش مصنوعی متصل کرد تا دایره هوشیاری و هوش انسان را توسعه دهد.

دیگران در جامعه علمی هم تقریبا به زمان بندی کرزویل باور دارند. بن گویرتزل حدس می زند که تا 2027 به تکینگی فناوری می رسیم. شین لگ بنیان گذار دیپ مایند سال 2028 را زمان این رویداد می داند و البته ایلان ماسک باور دارد که هوش مصنوعی تا انتها سال 2025 از انسان باهوش تر خواهد بود!

5858

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 31 شهریور 1403 بروزرسانی: 31 شهریور 1403 گردآورنده: indiaro.ir شناسه مطلب: 2410

به "هوش مصنوعی جامع چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هوش مصنوعی جامع چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید