فورد GT40 مدل 1965؛ کم یاب و موردپسند کلکسیونرها

به گزارش تور هند ارزان، اگر بخواهیم 50 خودرو برتر تاریخ را فهرست کنیم، قطعا یکی از آن ها فورد GT40 مدل 1965 و فورد جی تی مدل 2005 است. این ماشین بر این پایه طراحی و ساخته شد که رقیب سر سختی برای فراری بشود. البته شاید بشود گفت که این ماشین بیشتر با این هدف ساخته شد که پشت فراری را در مسابقات لامانز به خاک بمالد و آن را به کل از صحنه مسابقات به دور بیندازد. ماجرا هم به معامله فورد و فراری باز می گشت که در نیمه های راه انزو فراری از انجام آن سر باز زد و موجب رنجش مدیران فورد شد.

فورد GT40 مدل 1965؛ کم یاب و موردپسند کلکسیونرها

این ماشین، چهار سال پی درپی در مسابقات نفس گیر بیست و چهار ساعته لامانز مقام اول را کسب کرد و فراری تمام کوشش خود را کرد، اما پیروز نشد با حضور این ماشین به مقام اول دست پیدا کند.

حتی در مسابقات 2016 لامانز که سال جاری انجام شد، فورد با مدل جدید جی تی - که سال 2015 معرفی نموده بود - در مسابقات شرکت کرد و باز هم فراری را شکست داد. البته در این مسابقات اول نشد، ولی باز هم بالاتر از فراری ایستاد تا این عقده پنجاه ساله فراری در شکست دادن فورد برای کارخانه و تیم مسابقات فراری باقی بماند. باور بفرمایید این موضوع برای تیم فراری کاملا جنبه حیثیتی و عقده پیدا نموده است.

موتور بسیار پیروز هشت سیلندر فورد باعث شد فورد جی تی 40 اولین اتومبیل امریکایی باشد که در مسابقات لامانز به پیروزیت دست پیدا می نماید. مدل اصلی این خودرو که نسخه مسابقه ای آن ساخت سال های 1965 یا 1966 است، بسیار کمیاب است و اخیرا در یک حراجی در امریکا یک دستگاه از این ماشین به قیمت چهار میلیون دلار فروخته شد.

اما در خصوص این ماشین و نسخه های مختلف آن؛ سال های دهه شصت میلادی فراوری مدل GT40 مختص به ماشین های ویژه مسابقه بود، ولی چهل سال بعد در سال 2005 کمپانی فورد به فکر فراوری نسخه خیابانی و اسپرت این ماشین افتاد. در نتیجه اولین تغییر لازم در ظاهر اتومبیل این بود که دیگر ارتفاع سقف آن از زمین نمی توانست فقط 40 اینچ باشد (نام گذاری فورد جی تی 40 با اشاره به این 40 اینچ ارتفاع بود). نسخه خیابانی باید راحتی و جای کافی برای راننده ای با جثه عادی می داشت. راننده های مسابقات اکثرا دارای جثه ای ریزتر هستند و برای این که در مسابقات شرکت نمایند باید از شرایط خوب بدنی برخوردار باشند.

فورد GT در سال های 2005 و 2006 با الهام از نسخه مسابقه ای آن یعنی جی تی 40 و با موتور هشت سیلندری وسط فراوری شد و بلافاصله تبدیل به یکی از داغ ترین اتومبیل های اسپرت زمان خودش شد. البته شروع ایده ساخت این ماشین با یک مدل مفهومی شروع شد. در سال 1995 که فورد می خواست با یادآوری نام اتومبیل های معروف فراوریی خود، از خودروهای خاطره انگیزی چون فورد موستانگ و فورد تاندربرد یادی نموده باشد، در نمایشگاه خودروی دیترویت از خودروی مفهومی جی تی 90 رونمایی کرد.

کامیلو پاردو مدیر استودیوی طراحی کمپانی فورد به عنوان سرپرست و رئیس تیم طراحی این ماشین شناخته می گردد. استودیوی طراحی معروف فورد نام پر معنای اسطوره های جاودان را بر سر در خود دارد. در سال 2002 فورد مدل مفهومی GT40 را رونمایی کرد.

با همکاری اسطوره های جاودان به رهبری کامیلو پاردو که با هدایت و همکاری کارول شلبی به صندلی معتبری در طراحی خودرو رسیده بود، پایه های جدی طراحی و توسعه و آزمایش های عملی برای اجرایی کردن پروژه فراوری این خودرو شکل گرفت. این پروژه کاملا سری پروژه پتونیا نام گرفت.

مدل خیابانی جی تی کمی عظیم تر، پهن تر و البته مهم تر از همه ارتفاع آن 75 میلی متر (3 اینچ) از فورد GT40 بلندتر بود و سقف آن 43 اینچ یا 107.5 سانتی متر از زمین ارتفاع داشت. سه دستگاه آزمایشی در سال 2003 فراوری شد و پس از گذر از تمام مراحل آزمایشی، نصب و راه اندازی خط فراوری آن در سال 2004 شروع شد. این ماشین به عنوان بخشی از جشن صد سالگی فورد فراوری شد و به همین دلیل چراغ جلوی سمت چپ این ماشین نمایانگر عدد صد است.

قرار بود جمعا 4500 دستگاه از این ماشین در طول سال های فراوری آن ساخته گردد و از این تعداد قرار بود 100 دستگاه به اروپا و 200 دستگاه به کانادا صادر گردد اما فراوری این خودرو در سال 2006 با نرسیدن به تعداد پیش بینی شده متوقف شد.

در سال 2004 فقط 550 دستگاه، در سال 2005 نزدیک به 1900 دستگاه و در سال 2006 فقط کمی بیش از 1600 دستگاه از این ماشین فوق العاده ساخته شد و تعداد کل ماشین های فراوری شده این مدل به 4038 عدد ختم شد. این خودرو اکنون از خودروهای کمیاب و مورد پسند همه کلکسیونر هاست و قیمتی بین 300 تا 500 هزار دلار دارد.

منبع: دیوار
انتشار: 19 آبان 1399 بروزرسانی: 19 آبان 1399 گردآورنده: indiaro.ir شناسه مطلب: 1334

به "فورد GT40 مدل 1965؛ کم یاب و موردپسند کلکسیونرها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فورد GT40 مدل 1965؛ کم یاب و موردپسند کلکسیونرها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید