عدد 13 خوش یمن از آب درآمد، بازگشت دوسالانه عکس به موزه هنرهای معاصر

به گزارش تور هند ارزان، به گزارش خبرنگاران، سیزدهمین دوسالانه عکس ایران، شامگاه گذشته یک شنبه 5 بهمن ماه با حضور مجید ملانوروزی مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت ارشاد و جمعی از عکاسان و علاقمندان در موزه هنرهای معاصر تهران آغاز به کار کرد و علی مرادخانی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در بخش پایانی این مراسم به موزه آمد.

عدد 13 خوش یمن از آب درآمد، بازگشت دوسالانه عکس به موزه هنرهای معاصر

از وبسایت وزارت بهداشت درمان آموزش پزشکی دیدن نمایید.

وداع با دوسالانه های تخصصی هنر و تولد بی ینال بزرگ تهران

در مراسم افتتاحیه این دوسالانه ابتدا مجید ملانوروزی مدیر کل هنرهای تجسمی وزارت ارشاد از ضرورت برگزاری یک بی ینال بزرگ به نام بی ینال تهران سخن گفت و اظهار داشت که با توجه به برگزاری رخدادهای تجسمی در سطح دنیا زمان آن است که با دوسالانه های تخصصی هنر وداع کنیم و به برگزاری یک بی ینال بزرگ به نام بی ینال تهران فکر کنیم که همه انجمن های هنری در برگزاری آن مشارکت داشته باشند.

خوش یمنی عدد 13 برای عکاسان!

در ادامه این مراسم اسماعیل عباسی دبیر سیزدهمین دوسالانه عکس ایران پشت تریبون قرار گرفت و با اعلام آغاز به کار این دوره از دوسالانه، عدد 13 را برای این دوسالانه بسیار خوش یمن توصیف کرد و گفت: سیزدهمین دوسالانه عکس ایران با فاصله 27 ساله از نخستین نمایشگاه عکس که سال 66 در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد، آغاز به کار می کند، در طول این سالها 13 نمایشگاه عکس با استدلال ها و منطق زمانی خود برگزار شدند، گاه بین المللی، گاه با اصرار به ملی بودن، گاه بدون چاپ کتاب دوسالانه، گاه صرفه جویانه، گاه دست و دلبازانه و گاه در نهایت خست. در این سالها عده ای به دلیل دولتی بودن دوسالانه از آن فاصله گرفتند، عده ای برای حضور دبیر و داوران خاص به نمایشگاه نیامدند و برخی ناعدالتی را دلیل حضور نیافتن خود اظهار داشتند اما هرچه بود اکنون این است که می بینید.

نمایش 57 مجموعه عکس و تک عکس بر دیوار موزه معاصر تهران

وی در ادامه اضافه نمود: شورای سیاست گذاری این دوسالانه ساعت ها بحث کرده و به نتایجی رسیده است که محصول خرد جمعی آنهاست و در این دوره نیز با اعلام فراخوان دو گروه شرکت کننده به این دوسالانه فرا خوانده شدند، گروه اول به صورت آرت فتوگرافی آثارشان را ارائه کردند که 19 مجموعه عکس در این بخش پذیرفته شد و در بخش دوم نیز که آثار به صورت تک عکس با رویکرد خلاقه باید ارائه می شد، 38 عکس به نمایشگاه راه یافت.

وداع با دوسالانه عکس در سیزدهمین دوره

عباسی با ارائه آماری از آثار ارسالی به این دوسالانه یادآور شد: در بخش اول 488 نفر با 541 اثر شرکت کردند که در نهایت 19 اثر برای نمایشگاه پذیرفته شد و در بخش دوم نیز 1322 نفر با 3077 عکس شرکت کردند که 38 عکس انتخاب شد و اکنون با آماده شدن نمایشگاه می توان سرافرازانه از آن دفاع کرد و دید که تصمیم شورای سیاست گذاری در این دوره درست بوده و عدد 13 نیز برای ما خوش یمن بوده است.

عباسی همچنین با بیان این که پایان عدد 13 یقه دوسالانه عکس را گرفت، بیان نمود: به گفته آقای ملانوروزی احتمالاً این دوسالانه آخرین دوره این رویداد خواهد بود.

عکاسان پیشکسوتی که نخواستند از آنها تجلیل شود

وی درباره بخش تجلیل از هنرمندان پیشکسوت در این دوسالانه نیز اظهار کرد: قرار بود از دو هنرمند پیشکسوت عکاس در این دوسالانه تجلیل شود که یکی از آنها در همان آغاز پوزش خواست و نفر دوم نیز تا همین هفته پیش همراه ما بود و در آخرین لحظه از این اتفاق کنار کشید.

دبیر دوسالانه عکس ایران درباره برگزاری نشست های تخصصی هم گفت: در این دوره نشست های علمی را طی 5 روز و با حضور 50 نفر برگزار خواهیم کرد و در مراسم خاتمهی دوسالانه نیز اختتامیه را برگزار می کنیم.

وی در بخش خاتمهی سخنانش از هیات مدیره انجمن که او را به عنوان دبیر دوسالانه برگزید، همراهی ملانوروزی در اعتماد به برگزارکنندگان دوسالانه و پرهیز از دخالت نظرش و از زنده روح کرمانی و کیارنگ علایی در همکاری و پشتیبانی در اجرای امور دوسالانه تشکر کرد و سخنش را با این جمله به خاتمه برد که 1645198 متر مربع (مساحت ایران) جای کمی نیست و جای هیچ کسی را تنگ نمی کند، همان طور که سومین دوره 10 روز با عکاسان ایران نشان داد که همدلی عکاسان چقدر لذت بخش است.

برگزاری دوسالانه عکس، گام دوم انجمن عکاسان ایران

مسعود زنده روح کرمانی رییس انجمن عکاسان ایران نیز در ادامه این مراسم در سخنانش، برگزاری این دوسالانه را دومین قدم انجمن عکاسان ایران در سال جاری ذکر کرد و گفت: اولین حرکت انجمن عکاسان ایران برگزاری 10 روز با عکاسان ایران بود و این دوسالانه نیز دومین حرکت ماست که تجربه بسیار خوبی برای ما بود چرا که ما نخستین انجمنی بودیم که دوسالانه خود را در اختیار گرفتیم و از محتوا تا اجرای نهایی را بر عهده داشتیم و فکر می کنم باید برای آن نیز آیین نامه ای نوشته شود.

حاصل یک جنگیدن 6 ساله

زنده روح کرمانی در ادامه به چالش میان انجمن و مرکز هنرهای تجسمی برای برگزاری دوسالانه اشاره کرد و یادآور شد: ما 6 سال برای رسیدن به این هدف جنگیدیم، سه هیأت مدیره قبلی انجمن عکاسان نیز با مرکز هنرهای تجسمی بحث های مفصلی داشت و پایان بعد از سه دوره، معاونت هنری و مرکز هنرهای تجسمی این اطمینان را یافتند که انجمن عکاسان ایران می تواند دوسالانه را برگزار کند و بنابراین بر اساس سیاست های دولت تدبیر و امید درحمایت از انجمن ها، برگزاری این دوسالانه به انجمن ما سپرده شد.

برگزاری دوسالانه عکس بدون دخالت مرکز هنرهای تجسمی

رییس انجمن عکاسان ایران با تأکید بر این که مرکز هنرهای تجسمی هیچ گونه دخالتی در اجرای این دوسالانه نداشته است، بیان نمود: ما در هیچ گامی از طراحی و اجرای این دوسالانه، حضور دوستان دولتی را ندیدیم و همه این اتفاق با دلگرمی دوستانی بود که به ما اعتماد کردند و برگزاری دوسالانه تخصصی عکس را به انجمن عکاسان ایران واگذاردند و به ما کمک کردند تا این دوسالانه به شکل شایسته ای برگزار شود.

دوسالانه عکس با محتوایی هنری به موزه هنرهای معاصر تهران بازگشت

زنده روح کرمانی در ادامه سخنانش به برگزاری متفاوت این دوره از دوسالانه عکس و بازگشت آن به موزه هنرهای معاصر تهران اشاره کرد و ادامه داد: در این دوره شورای هنری و برنامه ریزی با برگزاری جلسات متعدد تلاش کردند که این دوسالانه را طوری برنامه ریزی کنند که هم به هنر معاصر ایران و هم هنر عکاسی معاصر دنیا نزدیک باشد و به همین دلیل نیز بعد از سه دوره این دوسالانه به موزه هنرهای معاصر تهران بازگشت.

زنده روح کرمانی یادآور شد: دو دوره قبلی این دوسالانه به طور همزمان در تهران و یزد برگزار شد و اکنون باز هم به موزه هنرهای معاصر بازگشته ایم و به همین دلیل وقتی نام این موزه برده می شود طبیعی است که باید در نوع نگاه به آثار دوسالانه، چیدمان آن، انتخاب آثار و ... متناسب با نام این موزه رفتار کنیم و به همین دلیل این دوسالانه در دو بخش آرت فتوگرافی و عکاسی خلاقه برگزار می شود.

وی اضافه نمود: برگزاری این دوسالانه در موزه هنرهای معاصر باعث شد که هیأت انتخاب در داوری خود سخت گیری بیشتری کند و حتی به عکاسان راه یافته به نمایشگاه نیز برای ارائه استیتمنت خود و حتی ابعاد چاپ عکس هایشان، چیدمان و نوع قاب شدن آنها مشاوره دادند.

این عکاس در ادامه ابراز امیدواری کرد که این تجربه ها برای برگزاری بی ینال بزرگ تهران در خدمت انجمن های هنری قرار گیرد و جلوتر پیش بروند.

زنده روح کرمانی همچنین به برگزاری نشست های تخصصی این دوسالانه اشاره و تأکید کرد که نباید این نشست ها را از دست داد چرا که مسائل گریبانگیر عکاسی ایران در این نشست ها مطرح می شود و شاید بتواند آغازی باشد برای سلسله مسائل عکاسی ایران که در دانشگاه ها باید به آن پرداخته شود.

رییس انجمن عکاسان ایران در بخش خاتمهی سخنانش یادآوری کرد: همه آثار این دوسالانه روی کاغذ آرت فتوگرافی چاپ شده است.

خاتمه بخش این مراسم، افتتاح نمایشگاه آثار سیزدهمین دوسالانه عکس ایران بود که با حضور جمع گسترده ای از عکاسان و علاقمندان به این هنر برگزار شد.

علی مرادخانی معاون امور هنری وزارت ارشاد نیز در بخش خاتمهی این مراسم به موزه هنرهای معاصر تهران آمد و از آثار این نمایشگاه دیدن کرد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 6 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: indiaro.ir شناسه مطلب: 1092

به "عدد 13 خوش یمن از آب درآمد، بازگشت دوسالانه عکس به موزه هنرهای معاصر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عدد 13 خوش یمن از آب درآمد، بازگشت دوسالانه عکس به موزه هنرهای معاصر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید