سلام مرکز لواشک !

به گزارش تور هند ارزان، خبرنگاران : ما را ببخشید به خاطر این مطلب! اما چه کنیم که امروز زده به سرمان که از آلو و لواشک برایتان بگوییم و دهانتان را آب بیاندازیم!

سلام مرکز لواشک !

به گزارش خبرنگاران، شهری است در دوردست های ایران حوالی نیشابور در استان خراسان رضوی. شهری سرسبز و ییلاقی در دامنه های بینالود که در در شکاف کوه جای گرفته است.

راستا مشهد که بگیرید، در 18 کیلومتری نیشابور به شهری می رسید مشهور در میان عاشقان لواشک؛ به شهر خرو خوش آمدی. خرو شهر بام های طلایی است.

در این شهر می توان با مراحل برداشت آلو، خشک، کردن، پوست کندن، تهیه لواشک و یا محصولات دیگری که از آلوی بخارا تهیه می گردد آشنا شد. مراحل تهیه آلو خورشتی به این شکل است که پس از چیدن آلو ها به وسیله مردان، کار بانوان منزل شروع می گردد. آن ها آلو ها را 24 ساعت درون آب نمک قرار داده و سپس پوست آلو ها را می گیرند و آن ها را درون سبد های حصیری و چوبی ریخته و باید آن ها را 48 ساعت زیر نور خورشید بگذارند تا خشک گردد. هر ساله بیش از 5 هزار تن آلوی خشک از این شهر به بازار های داخلی و خارجی عرضه می گردد.

ناگفته نماند شهر خرو یکی از معروفترین جاذبه های گردشگری در خراسان رضوی و ایران محسوب می گردد که طبیعت فوق العاده زیبای آن گردشگران بسیاری را به آن جذب می نماید.از مهر ماه تا انتها آبان ماه هر سال از دیزباد بالا تا گرینه و درود و باغشن و قدمگاه زبرخان گرفته تا بوژان و کلیدر و بار و همینطور اردوغش تا خرو همه و همه در کار فراوری آلو فعال هستند و هر ساله از حدود هرساله از 1800 هکتار اراضی زیر کشت آلو در زبرخان حدود 24 هزار تن انواع آلو برداشت می گردد.

مردم خونگرم و میهمان نواز آن به دو زبان ترکی و فارسی صحبت می نمایند و عمده آنان ساکنان محله سفلی سادات هستند. وجود سه رودخانه پرآب و چندین رشته قنات سبب شده که باغ های میوه درختان آلو، سیب، آلبالو، هلو، گیلاس، انگور، گردو و گلابی همانند حریری سبز اطراف خرو را احاطه نموده و به علت وجود بیش از 600 هکتار باغ آلو و عطر و طعم خاص آن، این شهر را به مرکز آلوی ایران، شهر بام های طلایی، نگین ییلاقات کشور و به علت شکل طبقاتی آن به ماسوله خراسان مشهور گشته است.

شهر خرو با داشتن آب و هوای خنک، مطبوع و دلپذیر و داشتن جاذبه های گردشگری مختلف از جمله طبیعت زیبا، یادمان عبور و چشمه حضرت امام رضا (ع)، کوچه باغ های افسانه ای، قلعه ها، آتشگاه، آبشار ها و چشمه های جوشان و خروشان، باغات سرسبز و پرمیوه، سوغات عسل طبیعی بینالود، آلوی مشهور خرو، شربت ریواس، انواع لواشک آلو و قالی و سله بافی، سالانه پذیرای هزاران مسافر از سراسر کشور است.

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 9 مرداد 1401 بروزرسانی: 9 مرداد 1401 گردآورنده: indiaro.ir شناسه مطلب: 2193

به "سلام مرکز لواشک !" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سلام مرکز لواشک !"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید