رعایت اصول ایمنی و بهداشتی در محیط کار

به گزارش تور هند ارزان، کار بخشی از زندگی ماست و خیلی ها حداقل یک سوم از زمان شبانه روزشان را مشغول کارند و در محیط کارشان سپری می نمایند. کار علاوه بر کسب عایدی و تامین نیازهای اقتصادی در یادگیری مهارت های تازه، پروش استعدادها و تقویت خودباوری و اعتماد به نفس موثر است. اما همه اینها در گروی این است که کار، سلامت روانی و جسمانی ما را دچار مشکل

رعایت اصول ایمنی و بهداشتی در محیط کار

رعایت اصول ایمنی و بهداشتی در محیط کار

نویسنده:محمدرضا میرغلامی

کار بخشی از زندگی ماست و خیلی ها حداقل یک سوم از زمان شبانه روزشان را مشغول کارند و در محیط کارشان سپری می نمایند. کار علاوه بر کسب عایدی و تامین احتیاجهای اقتصادی در یادگیری مهارت های نو، پروش استعدادها و تقویت خودباوری و اعتماد به نفس موثر است. اما همه اینها در گروی این است که کار، سلامت روانی و جسمانی ما را دچار مشکل نکند. یک حادثه یا بیماری ناشی از کار، کافی است تا زندگی را به کام ما، خانواده و نزدیکان ما تلخ کند. پس برای زندگی بهتر، رعایت اصول ایمنی و بهداشتی در کار از اهمیت زیادی برخوردار است.

هر چند وظیفه هر کارفرمایی تأمین محیط کاری ایمن و سالم برای نیروهای انسانی در اختیارش است، اما در شناسایی خطرات، کارکنان هم باید به کارفرما یا واحدهای ایمنی بهداشتی مستقر در محیط کار یاری نمایند و در صورت مشاهده کانون های خطر خیلی سریع آن را اطلاع دهند.

به طور معمول هر کارخانه، شرکت و یا سازمانی، یک واحد تحت اسم بهداشت و ایمنی کار دارد که کارشناسان ایمنی و بهداشت کار آن واحد در ساعاتی از روز نسبت به بازدید محیط کار و شناسایی خطرات و ثبت آنها در چک فهرست های مخصوص اقدام می نمایند، اما این کار تنها وظیفه آنها نیست و همه کارکنان در این کار مسوول هستند.

حادثه و بیماری از عوارض وجود خطر و عامل زیان آور در محیط کار است. برای بروز حادثه، مدت زمانی کوتاه ضروری است اما بروز بیماری ناشی از کار به طور معمول در کوتاه مدت امکان پذیر نیست و فرد شاغل باید برای مدتی طولانی و احیانا چندساله با یک عامل زیان آور مانند آزبست تماس داشته باشد تا دچار بیماری شغلی آزبستوزیس گردد.

میزان گیری و ارزیابی خطرات کاری

هرچند رفع کردن تمام خطرات و عوامل زیان آور در سلامت محیط کار بسیار مؤثر است، اما این کار احتیاج به هزینه زیاد و صرف مدت زمان طولانی خواهد داشت. پس برترین کار اولویت بندی آنها است تا کار کنترل را از کانون های خطر با اولویت بالا آغاز کنیم. اولویت بندی آنها هم ممکن نیست مگر با ارزیابی کانون های خطر. بعضی از عوامل زیان آور در محیط کار قابلیت میزان گیری دارند. به طور مثال صدا، روشنایی، آلودگی هوای محیط کار، سرما و گرما، تشعشعات و پرتوها را می توان با دستگاه های مختلف میزان گیری و با استانداردهای موجود مقایسه کرد. این میزان گیری ها، کار ارزیابی را راحت تر می نماید.

کنترل های سه گانه

کنترل خطرات راه های مختلفی دارد اما معمولا سه راه کلی برای کنترل خطرات ایمنی و بهداشتی توصیه می گردد:

کنترل های مهندسی: کنترل های مهندسی شامل بهینه سازی ابزار آلات و تجهیزات، رسیدگی به دستگاه ها و ایمن سازی آنها مانند استفاده از چشم الکترونیکی روی دستگاه های پرس، طراحی مناسب محیط کار و به طور کلی مداخله علم و دانش مهندسی در کار می گردد.

کنترل های مدیریتی: وضع کردن قوانین مناسب در مورد رعایت نکات ایمنی و بهداشتی، نظارت مداوم، اجرای برنامه های گردش شغلی و نوبت کاری مناسب تأثیر زیادی در کنترل مخاطرات محیط کار دارد که از نوع کنترل های مدیریتی محسوب می شوند.

کنترل های فردی:کارکنان هم در حفظ و دور نگه داشتن خود و همکارنشان از بلایا و حوادث محیط کار، نقش به سزایی دارند. به طور مثال استفاده از وسایل حفاظت فردی مانند کفش ایمنی، کلاه ایمنی، دستکش و ماسک جزو کنترل های فردی به تعداد می آید.

متأسفانه در اغلب صنایع و محیط های کاری کشور ما، وسایل حفاظت فردی اولین و پراستفاده ترین نوع کنترل های فردی است. هر چند این موضوع از اهمیت بالایی برخوردار است اما استفاده از چنین وسایلی اغلب موجب ناراحتی کارکنان است و یا فواید استفاده از آنها هنوز برای خیلی از افراد مبهم است و این مسأله در کنار عدم مقررات سختگیرانه و هم نبود نظارت و بازرسی، موجب می گردد بعضی از کارکنان نسبت به استفاده از این وسایل کوتاهی نمایند که معمولا همین قصور به بروز حوادثی در محیط کار هم می انجامد.

منبع:www.salamat.com

منبع: راسخون
انتشار: 5 مهر 1400 بروزرسانی: 5 مهر 1400 گردآورنده: indiaro.ir شناسه مطلب: 1894

به "رعایت اصول ایمنی و بهداشتی در محیط کار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رعایت اصول ایمنی و بهداشتی در محیط کار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید