راهنمای گام به گام بازسازی آشپزخانه

به گزارش تور هند ارزان، تعداد کمی از پروژه ها از بازسازی خانه پرمزیت تر و البته دردسر ساز تر هستند. اگر برای این کار از یک پیمانکار یاری بگیرید، هزینه ها چند برابر می گردد. اگر آنقدر جسارت داشته باشید که کارها را خودتان انجام دهید شاید کارتان بیشتر طول کشیده و تا چند ماه آشپزخانه نداشته باشید. اگر می خواهید از یک متخصص یاری بگیرید می تونید در قدم اول می توانید برآورد قیمت بازسازی آشپزخانه را در شهر خودتان داشته باشید. مثلا اگر به دنبال یک شرکت بازسازی در تهران باشید می توانید درخواست بازسازی آشپزخانه ثبت کنید و پس از زمانی کوتاه پیشنهاد متخصصان فعال در بازار را مشاهده کنید. از آنجایی که این متخصصین در بازار صاحب امتیاز و سابقه و کارنامه هستند با در نظر دریافت همین موارد و نظرات مشتریان قبلی ایشان، می توانید انتخابی آگاهانه تر را تجربه کنید.

راهنمای گام به گام بازسازی آشپزخانه

جهت دریافت خدمات هزینه بازسازی ساختمان با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

اما یک آشپزخانه جدید می توانید خانه را راحت تر نموده و کیفیت زندگی شما را افزایش دهد. یک آشپزخانه جدید می تواند مرکز زندگی خانوادگی و دورهمی ها باشد. بنابراین یک پروژه خوب ارزشش را دارد که برای انجام آن موقع و هزینه صرف کنید. پس با رعایت مراحل مختلف کارتان را بهتر انجام دهید.

خواسته ها و احتیاجها

بسیاری از پروژه های بازسازی آشپزخانه آنقدر هزینه های سرسام آوری دارند که صاحبخانه را غافلگیر می نمایند. بنابراین باید در این زمینه خوب دقت کنید.

اهمیت احتیاجها در مقابل خواسته ها در بازسازی آشپزخانه

اول از خود بپرسید مسائل آشپزخانه فعلی چیست؟ فضای آشپزی کوچک است؟ فضای آماده کردن غذا و گذاشتن ظروف کم است؟ فضای غذاخوری کوچک است؟ لوازم خراب یا قدیمی هستند؟ یا کلا آشپزخانه تان قدیمی و زشت است؟

بنابراین از چیزهایی که دوست دارید در آشپزخانه ببینید، یک لیست تهیه کنید. بنابراین بین احتیاجها و خواسته هایتان تفاوت ایجاد کنید.

در نظر دریافت واقعیت

در بازسازی آشپزخانه هم باید به خود کار فکر کنید و هم به هزینه های جانبی.در صورتی که کار را به پیمانکار بسپارید از چند هفته تا چند ماه باید شاهد دیدن غریبه ها توی خانه تان باشید. اگر خودتان کار را انجام دهید بیشتر طول می کشد، بنابراین آیا برای انجام این کار زمان و مهارت کافی دارید؟

تاثیر بازسازی آشپزخانه در ارزش ملک

تاثیر اقتصادی آشپزخانه جدید را درنظر بگیرید. اگر می خواهید سال ها در خانه تان بمانید، آشپزخانه رویایی ارزشش را دارد چون تا چند دهه می تواند نقطه کانونی خانه باشد. اما اگر می خواهید تا چند سال بعد خانه را عوض کنید، پس یک بازسازی سطحی کافی است.

آشپزخانه یک فضای شخصی است که می توانید طبق سلیقه تان آن را طراحی کنید. بازسازی آشپزخانه به خاطر افزایش ارزش ملک کاملا به صرفه است.

صفحه جدید ما را دنبال کنید

دنبال می کنم

تعهد به کار

از آغاز کار باید به فکر کاهش هزینه ها باشید. در صورت استفاده از پیمانکار و سپردن همه هزینه ها به آن هزینه کار زیاد می شود. اما اگر بتوانید پیمانکاری را پیدا کنید که هزینه و دستمزدش هم پایینتر باشد می توانید هزینه کم و کیفیت کار را در کنار هم داشته باشید. در صورتی که خودتان انجام بعضی از کارها را تقبل کنید هزینه ها کمتر می شود.

حتما درباره انتخاب مواد دقت کنید، شاید دلتان بخواهد کابینت های سفارشی و سنگ مرمر داشته باشید اما کابینت های آمده ونیر و کفپوش پرسلان هزینه بهتری دارد. آیا می خواهید بهترین مواد را انتخاب کنید تا مواد با کیفیت متوسط کافی هستند؟

اگر خلاق باشید می توانید از همین کابینت های فعلی تان استفاده نموده و کابینت های وینتیج و خلاق داشته باشید که خاص و کم هزینه باشد.

طراحی و برنامه ریزی

با در نظر دریافت دقیق تصورتان از آشپزخانه و کارهایی که می توانید در آن انجام دهید، می توانید برای آشپزخانه جدیدتان برنامه ریزی کنید.

برنامه ریزی اولیه آشپزخانه

در حالی که گزینه های زیادی وجود دارد اما می توانید یکی از پنج طرح آشپزخانه را انتخاب کنید. از جمله طرح هایی که می توانید یکی از آنها را انتخاب کنید عبارتند از:

  • طرح یک دیواره
  • طرح راهرویی
  • طرح ال
  • طرح ال دوبل
  • طرح نعل اسبی

حتما شما هم برای آشپزخانه تان یکی از این طرح را انتخاب می کنید. برای نقشه کشی و طراحی دقیق آشپزخانه می توانید از یکی از این دو گزینه یاری بگیرید:

  • نرم افزار طراحی آشپزخانه: که می توانید نرم افزارهای رایگان آنلاین یا ارزان را پیدا کنید تا در این کار به شما یاری نمایند.
  • پکیج های طراحی: این پکیج ها شامل کیت هایی هستند که می توانید جای کابینت ها و لوازم را تعیین کنید تا فضای موردنظرتان را در نظر بگیرید.
  • طراحان آشپزخانه: طراحان آشپزخانه و شرکت های مربوطه می توانند یاری تان نمایند و در صورت خرید ابزار از آنها شاید این کار را رایگان انجام دهند. طراحان آزادکار در طراحی و انتخاب ابزار آزادی عمل بیشتری را در اختیارتان قرار می دهند. با این حال به صورت درصدی یا ساعتی هزینه دریافت می نمایند.
  • پیمانکارها: پیمانکارها می توانند در آغاز کار به شما یاری نمایند اما معمولا جزئیات را برنامه ریزی نمی نمایند. آنها در آغاز کار فضای کلی را طراحی می نمایند. در این صورت می توانید درباره تصمیم گیری های بعدی خوب فکر کنید.

استخدام پیمانکار یا انجام کارها توسط خودتان

چه خودتان کارها را انجام دهید یا از پیمانکار یاری بگیرید، باید طرح کلی را تعیین کنید. برای این کار می توانید از سه گزینه بهره ببرید:

  • استخدام پیمانکار: پیمانکارها کار را از اول تا آخر مدیریت می نمایند و از دو تا سه نفر در شرکت های کوچک تا هیئت عظیمی در شرکت های عظیم را شامل می شوند. میزان هزینه به شرکت ها و افراد بستگی دارد. پیمانکارها کارهای تخصصی مانند سیم کشی، لوله کشی، نجاری و نصب را مدیریت می نمایند. می توانید از پیمانکار مستقل یاری بگیرید چون دستمزد آنها از شرکت کمتر است و حق کمیسیون دریافت نمی نمایند.
  • انجام کارها توسط خودتان: از سمت دیگر خودتان می توانید کارها را انجام دهید. در صورتی که فردی مجرب باشید، در بعضی مهارت ها تخصص داشته باشید و زمان تان کافی باشد می توانید خودتان کارها را انجام دهید. اما در صورتی که دوست دارید کارها سریع پیش برود این گزینه را انتخاب نکنید. چون حتی ممکن است چند ماه مشغول باشید. اما این گزینه می تواند هزینه را نصف کند.
  • همکاری با متخصص ها: ترفند دیگر است که خودتان با نجار، لوله کش، برق کار، کاشی کار و غیره کار کنید. در این صورت کلی در هزینه صرفه جویی می شود. یکی از مزیت های این کار این است که بعضی از کارها را خودتان انجام داده و صرفه جویی میکنید. مثلا می توانید خانه را تخریب کنید، پس از اتمام کارهای نجاری و لوله کشی و برقکاری، خودتان کابینت ها را نصب کنید.

مجوز ساخت و ساز

وقتی برای استخدام پیمانکار یا انجام کارها توسط خودتان تصمیم گیری کردید باید به فکر مجوزها باشید. بسته به محل زندگی تان مجوزها متفاوت هستند. شاید لازم باشد از اداره آب هم مجوز دریافت کنید. اگر کار را به پیمانکار بسپارید ممکن است همه این کارها را خودش انجام دهد. اما اگر خودتان کارها را انجام دهید باید به همه اداره ها مراجعه کنید.

آماده سازی خانه

وقتی آشپزخانه در حال بازسازی است باید بتوانید در آن غذا آماده کنید. ممکن است بسته به نوع بازسازی آب و برق آشپزخانه قطع باشد.در این شرایط معمولا نمی توان از سینک و اجاق گاز و لوازم دیگر استفاده کرد تا بازسازی آشپزخانه تمام شود.

در نظر بگیرید که برای مدتی نمی توانید در آشپزخانه کار کنید. حتی ممکن است بعضی از لوازم را به اتاق های خانه برده و در آنجا آشپزی کنید. بهتر است از قبل غذاها را آماده نموده و در فریزر بگذارید تا برای هر وعده غذا گرم کنید.

شاید در این دوران بیشتر به رستوران بروید، به خانه اقوام و دوستان خود رفته و خودتان در آشپزی یاری کنید.

تخریب آشپزخانه

با وجود همه اماده سازی های قبلی اولین قدم پرسروصدا ترین و دردسرسازترین است. چه این کار را به پیمانکار بسپارید یا اینکه خودتان لوازم را برداشته و خانه را تخریب کنید، در هر صورت باید دیوارهای آشپزخانه را بکوبید تا بعدا از نو بسارید.

در صورتی که خودتان این کار را انجام دهید باید محافظ چشم زده و دستکش بپوشید. همچنین باید برای جمع آوری قطعات تخریب شده برنامه ریزی کنید تا بدانید باید با آنها چکار کنید.

بازسازی ساختار آشپزخانه

با اتمام تخریب بازسازی آشپزخانه آغاز می شود. بسته به نوع بازسازی ممکن است وظایف مختلف باشد. آیا می خواهید پنجره اضافه کنید یا آن را تعویض کنید؟ آیا می خواهید پنجره را بردارید یا فضای کابینت ها را بیشتر کنید؟ آیا می خواهید دیوارها را خراب کنید تا آشپزخانه و هال یکی شود؟ حتی در بازسازی های جزئی مانند افزودن جزیره هم باید قسمت هایی را بازسازی کنید.

لوله کشی، سیم کشی و تهویه

پس از تخریب و بازسازی اولیه باید به سراغ لوله کشی، برق کاری و تهویه بروند. این مرحله کارهای مکانیکی است که باید به افراد متخصص بسپارید.

اگر خودتان این کارها را انجام دهید سرعتش کم می شود. لوله کشی و سیم کشی یک شبه آموخته نمی شوند و لوله کشی و سیم کشی آشپزخانه هم پیچیده است. در بازسازی شاید بخواهید مدارهای جدید نصب کنید. پیچیدگی ایت کار و خطرات موجود در لوله کشی و سیم کشی ثابت می نماید که باید از متخصص های کارکشته بهره ببرید تا کارتان خوب پیش برود.

لوله کشی

معمولا در بازسازی آشپزخانه باید لوله های جدید نصب کنید مگر اینکه سینک و یخچال و ماشین ظرفشویی را در مکان قبلی نصب کنید. حتی در این صورت هم بهتر است لوله های قدیمی را تعویض کنید و مثلا به جای لوله گالوانیزه لوله پی ای ایکس بگذارید. در صورتی که سینک را به جزیره وسط منتقل کنید کار سخت تر می شود.

پس از اتمام لوله کشی بهتر است ناظر آن را آنالیز کند، مخصوصا اگر لازم باشد دیوار را خراب نموده و جایگزین کنید. اگر خودتان این کار را انجام دادید بهتر است از یک متخصص بخواهید آن را آنالیز کنید.

سیم کشی

سیم کشی هم مانند لوله کشی پیچیده بوده و شاید در آشپزخانه سخت تر است. آشپزخانه های مدرن به چندین مدارشکن و پریز احتیاج دارند. برای این کار خانه باید سرویس حداقل 200 آمپری داشته باشد. بنابراین باید سیستم برق خانه را ارتقا دهید.

برقکار ممکن است سیم های فعلی خانه را رها نموده و سیم های جدید نصب کند. بازهم باید بازرس تعمیرات را آنالیز کند.

سیستم تهویه

نصب تهویه هم مانند لوله کشی و سیم کشی ست است. نصب ورقه های فلزی تهویه باید توسط پیمانکار انجام شود که با قوانین و مقررات کار آشنا باشد و سیستم را در جای مناسب نصب کند.

دیوار و سقف

در گام بعدی باید کارهای خاتمهی را انجام دهید تا فضا شبیه آشپزخانه باشد. پس از اتمام لوله کشی، سیم کشی و نصب تهویه باید دیوار و سقف را آماده کنید. بهتر است دیوارهای بیرونی با فایبرگلاس عایق شوند تا بین آشپزخانه و هوای نامساعد عایق باشد.

سپس دیوارها و ابزار را نصب کنید. می توانید دیوار و سقف را بتونه کاری و رنگ کنید. اگر می خواهید سقف را کنف کاری کنید، حالا وقت آن رسیده است.

نصب دیوار و ابزار سقف و دیوار کاری است که خودتان می توانید انجام داده و در هزینه ها صرفه جویی کنید. یادتان باشد این کارها سریع صورت گرفته و کم هزینه هستند.

نصب دیوار

نصب کفپوش یکی از آخرین کارهایی است که پیش از نصب کابینت و لوازم و چراغ ها انجام می شود. در این صورت امکان آسیب به آن کاهش می یابد.

اگر پروژه را به پیمانکار سپرده اید، نصاب های او می توانند کار را انجام دهند. زمان انجام کار به نوع کفپوش بستگی دارد:

  • ورقه وینیل ارزان ترین است که یک روزه نصب می شود. از آنجایی که انجام آن آسان است می توانید خودتان این کار را انجام دهید. نصاب آن هم دستمزد بالایی دریافت نمی نماید.
  • کاشی سرامیک به سیمان یا چسب احتیاج دارد. همچنین باید دوغاب کاری شود. گرچه کاشی ارزان است اما نصب حرفه ای آن هزینه بر است. خودتان می توانید در صورت داشتن مهارت این کار را انجام دهید.
  • چوب مهندسی شده روکش دار بوده و نصب آن آسان است. بعضی از انواع آن برای مکان های مرطوب مانند آشپزخانه توصیه نمی شوند. تخته های لمینت به آسانی نصب می شوند.
  • کفپوش چوب: کفپوش به خاطر باد کردن ناشی از خیس شدگی محبوب نیست. اما در صورت مراقبت می تواند برای آشپزخانه مناسب باشد. می توانید اندازه متوسط آن را در عرض سه روز نصب کنید. نصب آن توسط خودتان می تواند سخت باشد.

نصب کابینت و پیشخوان

با نزدیک شدن به اتمام کار می توانید کابینت و پیشخوان را نصب کنید. نصب کابینت به صبر احتیاج دارد. نصاب می تواند یکی دو روزه این کار را انجام دهد. می توانید این کار را به نجار هم بسپارید. اگر خودتان بخواهید کارها را انجام دهید باید از کسی یاری بگیرید.

نصب پیشخوان گرچه در ظاهر آسان به نظر می رسد اما اینطور نیست. پیشخوان های کاشی سرامیک باید توسط نصاب نصب شوند. چون به ابزار خاص احتیاج دارند که احتمالا شما ندارید. پس حتما باید آن را به متخصص بسپارید. پیشخوان های گرانیت، مرمر و کوارتز مصنوعی آنقدر سنگین هستند که باید توسط متخصص انجام شوند.

از آنجاییکه پیشخوان باید تراز شود، پس باید توسط متخصص خوب تراز شده و انجام شود.

نصب لوازم، لوله کشی و چراغ ها

در خاتمه باید چراغ ها را نصب نموده و لوله کشی لوازم را انجام دهید. لوازم باید در جای خود قرار گرفته و لوله کشی ماشین ظرفشویی و یخچال را انجام دهید. همچنین سینک و شیرآلات را نصب کنید. برقکار بازمی شود و چراغ ها و کلیدهای برق را نصب می نماید.

بخشی از این کارها یا همه شان می تواند توسط خودتان انجام شود. اگر بقیه کارها را به متخصص سپرده اید می توانید از آنها بخواهید بازگشته و این کارها را تمام نمایند.

بازرسی و اتمام کار

پس از اتمام تمام مراحل پیشین حالا آشپزخانه تان آماده است. اگر از یک پیمانکار یاری گرفته اید از جزئیات کارتان لیست تهیه کنید. با داشتن این لیست می توانید از انجام درست همه کارها مطمئن شوید: مثلا نصب صحیح ابزار دیواری، نصب درست شیرآلات و بخش های دیگر. حالا باید مطمئن شوید همه این کارها درست صورت گرفته باشند.

در خاتمه می توانید از متخصص ناظر بخواهید تا آشپزخانه را آنالیز نموده و تایید کند که کارتان تمام شده است. اگر از پیمانکار استفاده نموده باشید خودشان کارها را انجام می دهند تا تاییدیه خاتمه کار دریافت شود. اما اگر خودتان کارها را انجام داده اید باید با یک متخصص ناظر صحبت کنید.

یک متخصص ناظر باید در کارش تخصص و مهارت داشته باشد. باید خانه را خوب تمیز و مرتب کنید. می توانید از یک فرد یاری بگیرید تا خانه را تمیز کند. حالا که آشپزخانه تکمیل شده است می توانید از آشپزخانه جدیدتان لذت ببرید و به روال زندگی تان بازگردید.

منبع: اتاق
انتشار: 2 بهمن 1399 بروزرسانی: 29 شهریور 1400 گردآورنده: indiaro.ir شناسه مطلب: 1477

به "راهنمای گام به گام بازسازی آشپزخانه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای گام به گام بازسازی آشپزخانه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید