خانه پدری جلال آل احمد پاکسازی شد، تبدیل خانه به موزه

به گزارش تور هند ارزان، خانه پدری جلال آل احمد که قرار است کاربری فرهنگی، هنری، آئینی داشته باشد، پاکسازی و از حضور معتادان خالی شده است.

خانه پدری جلال آل احمد پاکسازی شد، تبدیل خانه به موزه

به گزارش گروه اجتماعی خبرنگاران، محبوبه کاظمی دولابی بهره بردار خانه پدری جلال آل احمد گفت: سال 96 این خانه در حالی به من معرفی گردید که متأسفانه به مخروبه تبدیل شده بود. آن موقع صندوق احیا و بهره برداری از بنا های تاریخی و فرهنگی آن را با کاربری فرهنگی و آئینی به مزایده گذاشته بود.

وی اضافه کرد: شرایط و کاربری تعریف شده برای آن با فعالیت هایی که من در نظر داشتم همخوانی نداشت و به تبع پیگیری نکردم، اما سال 99 اعلام شد کاربری خانه به فرهنگی هنری، آئینی و پذیرایی تغییر پیدا نموده، به همین جهت پس از شرکت در مزایده این خانه به ما واگذار شد.

وی گفت: زمانی که این بنا را تحویل گرفتم پر از زباله بود، نخاله های آن را که چندین خاور و کامیون می شد بیرون ریختیم، وقتی برای اولین بار به این خانه آمدیم چندین معتاد در حال تزریق بودند و متأسفانه این بنای ثبت ملی شده به خانه امیرچلچله معروف شده بود. معتادان را به سختی از این بنا بیرون کردیم، اما هر بار با مسائل عدیده و پیاپی از جمله شکستن در و قفل ها و تهدید نگهبان رو به رو بودیم که مسائل و هزینه های زیادی برای ما به بار آورد.

کاظمی ادامه داد: از طرفی هیچ بخش سالمی در این خانه وجود نداشت، از کابل های برق گرفته تا کنتور آب یا هر چیزی که قابل برداشت بود، از این خانه به سرقت رفته بود. حتی به علت بدهی های قبلی، آب و برق و گاز آن هم قطع شده و ما هنوز هم برای گرفتن یک کنتور آب نزدیک یک سال است که مشکل داریم تا بتوانیم کار های اولیه را در خانه انجام دهیم و تجهیز کارگاه کنیم. به اداره آب که مراجعه می کنیم می گویند شما باید سند خانه و کارت ملی مالک اصلی خانه را بیاورید. چطور می گردد وقتی مالک این خانه وزارت میراث فرهنگی است؟

کاظمی دولابی در ادامه اعلام کرد: بعضی بازسازی های اضطراری در این خانه از جمله کف برداری انجام شد. ناودان ها درست شده، داخل ناودان ها برگ رفته بود و آب به داخل دیوار ها نفوذ می کرد که باعث شده بود گچ دیوار ها طبله نموده و در شرف تخریب باشند، در نهایت تمیزکاری انجام شد و نایلون کشی و بازسازی اولیه صورت گرفت.

بهره بردار خانه پدری جلال گفت: برای خانه نگهبان گذاشته ایم تا اگر مسئله ای وجود داشت سریعاً به ما اعلام کند و اجازه ندهد اینجا دوباره مرکز تجمع معتادان گردد. نگهبان هم در شرایطی اینجا مستقر است که امکانات اولیه و زیرساخت در این خانه وجود ندارد، این ها مسائلی است که جامعه میراث فرهنگی در جریان آن بوده اند و انتظار است جامعه میراث دوست هم حامی توسعه گران فرهنگی باشند. به هر حال کوشش می گردد موانع موجود را حذف کنیم و امیدواریم با تسریع در صدور مجوز های لازم کار بازسازی با سرعت بیشتری انجام گردد و ما به مرحله فراوری محتوا برای خانه با این قدمت و زیبایی برسیم.

کاظمی دولابی درباره کاربری های این خانه و برنامه هایی که قرار است در این بنای تاریخی برگزار گردد نیز گفت: کاربری موزه ای خانه در سرفصل برنامه های ماست، به این معنا که قرار است روی پیشینه تاریخی خانه، زندگی نامه، اندیشه های جلال آل احمد و خانواده پدری او و مرحوم آقا سید احمد طالقانی کار گردد. در عین حال این خانه قرار است گالری موزه گردد و به زوایای مختلف هنر ایران توجه گردد. به خصوص آنکه نزدیک به مراکز تاریخی و گردشگری متعددی از جمله کاخ گلستان است.

وی اضافه کرد: از طرفی این خانه در یک محله تاریخی واقع شده و پیشینه فرهنگی و تاریخی دارد، باید در این خانه تاریخ را به خوبی به تصویر کشید مانند خانه مشاهیر، اهالی هنر یا نویسندگانی که در کشور های دیگر می بینیم، این خانه حتماً برای اهالی فرهنگ خانه جذابی خواهد بود.

وی درباره کاربری پذیرایی خانه پدری جلال آل احمد نیز گفت: بدیهی ست همه موزه های بزرگ جهان کافه دارند، اما کارکرد و معنای این کافه ها نیز فرهنگی است. کاربری پذیرایی با هدف خلق یک اتمسفر زیبای فرهنگی و دورهمی و ایجاد فضای تبادل نظر شکل می گیرد.

کاظمی دولابی در انتها گفت: آخر اردیبهشت ماه درست یک سال می گردد که از واگذاری خانه به ما می گذرد و از سال جاری تعهدات اقتصادی داریم. این خانه باید زمانی به ما واگذار می شد که مسائل اولیه آن، مانند کنتور آب رفع و کار های زیر ساختی آن نیز اجرا شده باشد، ولی ما هنوز درگیر مجوز ها و امکانات اولیه هستیم بنابراین باید حداقل یک سال دیگر زمان آغاز بهره برداری به تعویق بیفتد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 16 خرداد 1401 بروزرسانی: 16 خرداد 1401 گردآورنده: indiaro.ir شناسه مطلب: 2142

به "خانه پدری جلال آل احمد پاکسازی شد، تبدیل خانه به موزه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خانه پدری جلال آل احمد پاکسازی شد، تبدیل خانه به موزه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید