تعمیر شیر اهرمی ؛ چکه کردن، فشار کم آب و مسائل دیگر

به گزارش تور هند ارزان، تعمیر شیر اهرمی یا شیرآلات تک دسته (Single Handle) متفاوت از شیر پیچی یا دوگانه است. این شیرآلات برای به جریان انداختن و تنظیم میزان فشار آب گرم و سرد تنها از یک دسته بهره می برند. شیرهای اهرمی در فضای آشپزخانه، دستشویی (توالت) و حمام مورد استفاده قرار می گیرند. شیرآلات اهرمی رابطه کاربری ساده تری دارند و فضای کمتری را در محیط اشغال می نمایند. با این حال، شیرهای تک دسته ای بدون مشکل نیستند! اگر قسمت های داخلی آنها آسیب ببینند، می توانند باعث بروز انواع و اقسام مسائل شوند. برای شناخت این مسائل و نحوه تعمیر شیر اهرمی کافی است مقاله دیگری از خبرنگاران را مطالعه فرمایید.

تعمیر شیر اهرمی ؛ چکه کردن، فشار کم آب و مسائل دیگر

تعمیر شیر اهرمی

قبل از اینکه بتوانید هر مسئله ای را بر طرف کنید، نخست لازم است با قسمت های داخلی یک شیر اهرمی آشنا شوید. این مورد به این دلیل است که در هنگام جداسازی و مونتاژ قطعات، هر قسمت دوباره به درستی در جای خود قرار گیرد. سپس، منبع آب (شیرفلکه اصلی خانه) و شیرهای آب گرم و سرد زیر سینک ببندید. حالا با بیرون آوردن دسته و قطعات داخلی آغاز کنید.

وسایل مورد احتیاج:

  • آچار آلن
  • آچار فرانسه

باز کردن اهرم

برای بیرون آوردن قطعات داخلی شیر، نخست باید دسته را باز کنید. در زیر دسته شیرآلات اهرمی اغلب یک پولکی به رنگ قرمز و آبی وجود دارد، این پولکی را برداشته و با استفاده از آچار آلن دسته شیر را در جای خود شُل نموده و به عقب بکشید تا کاملاً بیرون بیاید. ممکن است یک گیره نگهدارنده کارتریج را در جای خود نگه داشته باشد. این گیره را با انبر دم باریک برداشته و سپس باید بتوانید کارتریج را به سمت بالا بیرون بکشید.

عدم تنظیم کنترل دما آب

گاهی اوقات به سختی می توان درجه حرارت دقیق را با شیرهای تک اهرمی تنظیم کرد. اگر دسته را به یک طرف بچرخانید، آب خیلی گرم خواهد بود و اگر دسته را در جهت مخالف تا سرانجام بچرخانید، آب یقیناً سرد خواهد بود. اما برای به دست آوردن میزان دمای آب مورد نظر (ولرم یا کمی داغ و یا کمی سرد) ممکن است به مشکل بخورید. در بیشتر موارد مشکل درون کارتریج است که در صورت آسیب دیدگی، آب گرم و سرد را به درستی مخلوط نمی نماید. بنابراین جایگزینی کارتریج جدید به جای قدیمی مسلماً دمای دقیق تری به شما می دهد.

تعمیر نشت یا چکه کردن شیر اهرمی

در تعمیر شیر اهرمی همواره چک کردن آب رایج ترین مشکل موجود است. در صورت آسیب دیدن کارتریج یا واشر اورینگ (حلقه O)، نشت آب شیرآلات اهرمی اجتناب ناپذیر است. حلقه O قطعه ای لاستیکی است که روی کارتریج نصب می گردد. برای تعویض هر دو قسمت باید نخست دسته را جدا کنید. با جایگزین کردن واشر ترک خورده، ممکن است مشکل نشت آب حل گردد، اما اگر کارتریج ترک خورده یا فرسوده باشد، جایگزین کردن کارتریج جدید تنها راه ممکن است. ناگفته نماند، می توانید برای خرید واشر اورینگ یا کاتریج به فروشگاه مرتبط مراجعه کنید.

چنانچه برای تعمیر شیرآلات، به متخصص احتیاج دارید، درخواست خود را در کارگشا ثبت نمایید.

بسته شدن اتوماتیک دسته

مسئله ای مشترک در خصوص شیرهای اهرمی، وجود دستگیره شُل یا به اصطلاح بسته شدن اتوماتیک شیر است. گاهی اوقات سفت کردن پیچ نصب دسته با آچار آلن مشکل را حل می نماید. اگر اینگونه نباشد، ممکن است باز هم کارتریج شما مشکل اصلی باشد. استفاده از روان کننده سیلیکونی روی کارتریج می تواند دلیل دیگری برای مشکل بسته شدن اتوماتیک شیر باشد. برای اصلاح این مورد، کارتریج را بازرسی کنید، اگر روغن کاری شده باشد، روغن را با یک پارچه مرطوب پاک کنید و دوباره کارتریج را در جای خود نصب کنید.

تعمیر دسته سفت شیر اهرمی

گاهی اوقات بالا بردن، پایین آوردن یا چرخاندن دسته شیرآلات اهرمی سخت می گردد. این مشکل اغلب در اثر جمع شدن مواد معدنی در قسمت های مختلف شیرآلات یا وجود ساقه (Seal) آسیب دیده در داخل کارتریج ایجاد می گردد. جدا کردن قطعات شیر آب و تمیز کردن هر قسمت با سرکه سفید ممکن است باعث رفع مشکل گردد. به هر حال، اگر کارتریج آسیب دیده باشد، آن را تعویض کنید. اگر کارتریج هنوز سالم است و قطعات آن عاری از مواد معدنی هستند، استفاده از روان کننده سیلیکونی روی کارتریج به احتمال بسیار زیاد مشکل را رفع می نماید.

کم بودن فشار آب

به طور معمول، فشار کم آب در اثر تغییر جهت سوپاپ دایورتر شیر ایجاد می گردد. دایورتر قطعه کوچکی است که در داخل بدنه شیر آب واقع شده است و انتقال آب به شیر (ورود و خروج آب به داخل شیر) را کنترل می نماید. بنابراین باید آنالیز کنید که دایورتر از قطعات کوچک سنگی و مواد معدنی مسدود تمیز باشد. اگر دایورتر مسدود نشده است، ولی مشکل همچنان باقی است، شما احتیاج به تغییر دایورتر دارید. منطقه دیگری که ممکن است باعث فشار کم آب باشد، درپوش یا پرلاتور است. درپوش را مانند دایورتر می توان با یک برس و محلول تمیز کننده تمیز کرد. همچنین می توانید برای از بین بردن مواد معدنی و رفع انسداد آن از سرکه بهره ببرید. در آخر، اطمینان حاصل کنید که مشکل کمی فشار شاید از شیرهای اصلی آب گرم و سرد در زیر سینک باشد.

تعمیر صدا دادن شیر اهرمی

هنگامی که بعد از بستن شیر آب، صدای گوش خراشی شنیدید (صدای جیغ پیره زن)، صدا ممکن است ضربه قوچ آب (آبکوبش) باشد. این مشکل ممکن است با نصب یک محفظه هوا حل گردد. اگر قبلاً بر روی شیرآلات خود محفظه هوا نصب نموده باشید، شیرهای آب گرم و سرد را از زیر سینک ببندید، شیر آب را باز کنید تا آب اضافی جهت تخلیه گردد، در سرانجام دوباره شیرهای آب گرم و سرد را باز کنید. هنگامی که دوباره بعد از باز کردن شیر آب سر و صدای اضافی شنیدید، ممکن است شیر احتیاج به یک واشر جدید داشته باشد. مشکل حتی ممکن است به دلیل فشار آب خیلی زیاد یا خیلی کم خطوط آب گرم و سرد باشد.

ویدئو تعمیر شیر آب اهرمی

اهمیت تعمیر شیر اهرمی

بسیاری از مسائل رایج در شیرآلات اهرمی را می توان بدون خبر کردن لوله کش ماهر، به تنهایی انجام داد؛ لازمه این مهم تنها کمی دست به آچار بودن است. برای تعمیر شیرآلات اهرمی، لازم است نخست وسایل لازم را تهیه و سپس با مطالعه فرایند انجام کار، عملیات تعمیر و یا تعویض قطعات را بر حسب مشکل به ترتیب انجام دهید.

منبع: ویکی ساختمان
انتشار: 28 اسفند 1399 بروزرسانی: 28 اسفند 1399 گردآورنده: indiaro.ir شناسه مطلب: 1590

به "تعمیر شیر اهرمی ؛ چکه کردن، فشار کم آب و مسائل دیگر" امتیاز دهید

1 کاربر به "تعمیر شیر اهرمی ؛ چکه کردن، فشار کم آب و مسائل دیگر" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تعمیر شیر اهرمی ؛ چکه کردن، فشار کم آب و مسائل دیگر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید