افسردگی بیکاری و راهکارهایی برای درمان آن

به گزارش تور هند ارزان، افسردگی بیکاری علائمی نظیر اختلالات خواب و اشتها، احساس بی معنایی در زندگی، انزوای فرد و دوری او از خانواده و دوستان را سبب می گردد.

افسردگی بیکاری و راهکارهایی برای درمان آن

افسردگی بیکاری یک شرایط روانی است که به عنوان نتیجه ای از بیکاری بیش از حد و طولانی مدت در افراد شکل می گیرد. وقتی که فرد برای مدت طولانی بدون کار زندگی کند و توانایی اشتغال به کار را نداشته باشد، ناامیدی، ناراحتی و افسردگی ناشی از احساس بیکاری برای او به اختلالی آسیب زننده تبدیل خواهد شد. بیکاری می تواند تاثیرات منفی روانی بسیاری را در افراد ایجاد کند و در بعضی موارد باعث افزایش خطر افسردگی و اضطراب گردد. با ما در خبرنگارانمگ همراه باشید.

علائم افسردگی بیکاری

نداشتن شغلی که احساس مفید بودن به فرد بدهد و به او در گذران زندگی از لحاظ مالی و معیشتی یاری کند، در درازمدت تبدیل به اختلال خواهد شد. در خانه ماندن بیش از حد و برخورداری از تجربه های محدود می تواند منجر به افسردگی و اضطراب گردد. وقتی که انسان به محدودیت های فیزیکی یا اجتماعی برخورد می نماید و فرصت های ارتباط اجتماعی و فعالیت های خارج از خانه محدود می گردد، ممکن است احساس انزوا و ناراحتی روانی افزایش یابد.

افسردگی بیکاری با علائمی مثل پرخوابی یا کم خوابی و سایر اختلالات خواب، اختلالات مربوط به اشتها و تغذیه و سایر علائم افسردگی خود را نشان خواهد داد. فردی که دچار افسردگی بیکاری است کم کم اشتیاق خود را برای زندگی از دست می دهد و خروج از خانه برای او سخت می گردد. علاقه خود را به ارتباطات اجتماعی از دست می دهد و دوستان خود را از خود دور می نماید و رفته رفته به انزوای سختی دچار خواهد شد. بهتر است پیش از تبدیل شدن اضطراب به اختلالی فرساینده از علائم آن جلوگیری نموده و در راستای درمان آن گام بردارید.

در مواجهه با بیکاری در مدت زمان طولانی، افراد ممکن است احساس اعتماد به نفس خود را از دست داده و هدفی برای زندگی خود متصور نشوند و امید به زندگی خود را نیز از دست بدهند. جدا از تجربه احساسات منفی ناشی از افسردگی بیکاری دست و پنجه نرم کردن با مسائل مالی ناشی از بیکاری نیز عوارضی طاقت فرسا در زندگی افراد خواهند داشت.

راهکارهایی برای مقابله با افسردگی بیکاری

برای مقابله با افسردگی بیکاری، پیش از پیدا کردن شغل مناسب بهتر است در پی راه هایی برای ترمیم آسیب های ناشی از افسردگی باشید.

1.ایجاد برنامه روزانه ای هدفمند که به فرد احساس مفید بودن بدهد بسیار کارساز خواهد بود. در زمان بیکاری برای خود اهداف کوتاه مدت تعریف کنید. این اهداف می توانند شامل یک برنامه برای پیاده روی در اطراف منزل یا انجام نرمش هایی صبحگاهی باشند و برای حفظ سلامتی جسمی شما نیز مفید واقع شوند.

2. برای مراقبت از خود و تمرینات روانشناختی مثل مدیتیشن، یوگا یا تمرینات تنفسی که باعث بهبود حالت روحی شما خواهند بود اهمیت قائل شوید. تمرینات تنفسی ساده شامل چهار شماره دم و چهار شماره بازدم بیش از آنکه انتظار دارید در روحیه شما اثرگذار خواهند بود.

3. خود را به ارتباط با دوستان و انجام فعالیت های اجتماعی مانند ورزش، ملاقات و شرکت در گروه هایی با علاقه مندی های مشترک وادار کنید. به خاطر داشته باشید که ارتباطات اجتماعی از انزوای شما جلوگیری نموده و پنجره ای به سوی موقعیت های شغلی دلخواه شما برایتان باز خواهند کرد. علاوه بر این حرف زدن با دوستان درباره دغدغه های ذهنی به شما در تخلیه روانی و خلاصی از احساسات منفی یاری خواهند کرد.

4. مهارت و توانمندی نوی بیاموزید. این روزها برای یاد گرفتن تخصص های مورد احتیاج خود به پرداخت هزینه های گزاف مجبور نیستید، چراکه با یک سرچ ساده در اینترنت می توانید فیلم های آموزشی متنوعی پیدا کنید که به شما در راستای بالا رفتن تخصص یاری نمایند. از دوره بیکاری خود برای یادگیری و ارتقای مهارت های نوی بهره ببرید که می توانند به برنامه ریزی آینده و بهبود فرصت های شغلی شما یاری نمایند. به خاطر داشته باشید که دوره بیکاری شما موقتی خواهد بود.

5. از فرصت بیکاری برای یک تفریح نو بهره ببرید. استفاده از این فرصت برای کشف و توسعه علایق و تفریح های نو، مانند خواندن کتاب، آموختن یک مهارت نو، تماشای فیلم ها یا مستند ها، آشپزی یا هنری تازه به شما احساس تازگی و خلاقیت می دهد.

6. اگر افسردگی بیکاری به حدی است که توانایی مدیریت آن را ندارید، بهتر است به یک مشاور روانشناسی مراجعه کنید و از حمایت حرفه ای و هدایت های ارزشمند متخصصان این حوزه بهره ببرید. آنها می توانند شما را به برترین نحو هدایت نمایند و راه های موثرتری را برای مقابله با افسردگی بیکاری پیش روی شما بگذارند. بعلاوه، پشتیبانی خانواده و دوستان نیز در درمان استرس بیکاری بسیار چاره ساز خواهد بود.

عوارض بیکاری مردان

بیکاری مردان می تواند عوارض روانی، اجتماعی و مالی داشته باشد. بعضی از عوارض مرتبط با بیکاری مردان عبارتند از:

  • افزایش استرس و اضطراب: بیکاری ممکن است باعث ایجاد استرس و اضطراب در مردان گردد. نداشتن یک شغل یا فرصت کاری مناسب می تواند احساس ناتوانی، عدم اعتماد به نفس و نگرانی را به همراه داشته باشد.
  • افزایش احساس بی ارزشی و افت اعتماد به نفس: بیکاری ممکن است باعث افزایش احساس بی ارزشی و افت اعتماد به نفس در مردان گردد. احساس عدم توانایی در فراهم کردن احتیاجهای خود و عدم مشارکت فعال در جامعه می تواند به روانشناسی شخص ضربه بزند.
  • افزایش خطر افتادن در شرایط مالی نامناسب: بیکاری می تواند باعث کاهش عایدی و در نتیجه مسائل مالی در مردان گردد. نداشتن یک شغل یا عایدی منظم می تواند به مسائل مالی، از دست دادن خانه، محرومیت از خدمات اساسی و کاهش کیفیت زندگی منجر گردد.
  • کاهش رضایت زناشویی و خانوادگی: بیکاری می تواند تأثیرات منفی بر روابط زناشویی و خانوادگی داشته باشد. استرس و ناراحتی ناشی از بیکاری ممکن است به اختلافات و مسائل در روابط خانوادگی منجر گردد.
  • کاهش سلامت روانی و جسمی: بیکاری می تواند باعث افزایش ریسک اختلالات روانی مانند افسردگی، اضطراب و استرس گردد. بعلاوه، نداشتن یک فعالیت روزانه و عدم مشارکت در فعالیت های بدنی منجر به کاهش سلامت جسمی نیز می گردد.

نتیجه گیری

همان طور که در بالا اشاره شد ترس از بیکار شدن و در پی آن افسردگی بیکاری تأثیرات منفی بیشماری بر روان و جسم افراد خواهد گذاشت. برای علاج بیکاری و کاهش عوارض آن، مهم است از خود مراقبت نموده، در پی فرصت های شغلی مناسب بگردید، مهارت های نوی را بیاموزید و با افراد دیگر در ارتباط باشید. بعلاوه، به حمایت خانواده و روانشناسی یا مشاوره حرفه ای مراجعه کنید تا در این مسیر شما را همراهی و هدایت نمایند.

پیشنهاد مطالعه: بیمه بیکاری شامل چه کسانی می گردد؟ را بخوانید.منبع: پیام دلتا
انتشار: 19 تیر 1402 بروزرسانی: 19 تیر 1402 گردآورنده: indiaro.ir شناسه مطلب: 2353

به "افسردگی بیکاری و راهکارهایی برای درمان آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افسردگی بیکاری و راهکارهایی برای درمان آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید