ابرهای مصنوعی ناسا منظره ای تماشایی در شمال برمودا ساختند

به گزارش تور هند ارزان، یک پرتاب زیرمداری که توسط ناسا برای درک بهتر چگونگی انتقال انرژی در فضا از جمله شفق قطبی انجام شد، با ایجاد ابرهای بخار باریم به رنگ های سبز و بنفش در شمال برمودا، علاوه بر اختلال در میدان مغناطیسی، منظره ای تماشایی در آسمان خلق کرد.

ابرهای مصنوعی ناسا منظره ای تماشایی در شمال برمودا ساختند

سری پایانی (Series Finale) مأموریت کینت-ایکس (KiNET-X) یکشنبه 16 می ساعت 20:44 منطقه زمانی شرقی (05:24 دوشنبه 27 اردیبهشت به وقت تهران) توسط موشک بلک برنت 12 (Black Brant XII) از مرکز پرواز والوپس (Wallops) ناسا در ویرجینیا پرتاب شد.

محموله علمی این پرتاب، با ایجاد ابرهای مصنوعی از ذرات باردار، رنگ های سبز و بنفش زیبایی در آسمان ایجاد کرد. هرچند عکس های این پرتاب احتمالا نسبت به چشم غیرمسلح رنگ های جذاب تری را نشان می دهند، زیرا رنگ بنفش در پس زمینه سیاه آسمان به خوبی برای چشم انسان قابل تشخیص نیست.

طبق اعلام ناسا این مأموریت که نام آن کوتاه شده عبارت آزمایش جابه جایی تکانه و انرژی در مقیاس جنبشی (Kinetic-scale Energy and Momentum Transport Experiment) است، به درک بهتر چگونگی انتقال انرژی و حرکت در پدیده هایی مانند شفق قطبی، میان مناطقی از فضا که به طور مغناطیسی به هم متصل هستند، یاری می نماید.

شفق های قطبی در سیاره ما از ذرات باردار خورشیدی ناشی می شوند که در امتداد قطب شمال و جنوب مغناطیسی جریان دارند. این به اصطلاح نورهای شمالی یا نورهای جنوبی پس از گذر از سپر مغناطیسی زمین و برهم کنش با اتم ها و مولکول های اکسیژن، نیتروژن و دیگر عنصرها ایجاد می شوند.

با این وجود اینکه دانشمندان برای قرن ها این پدیده را روی زمین و حتی سیاره های دیگر آنالیز نموده اند، اما هنوز درباره چگونگی انتقال انرژی در شفق قطبی پرسش هایی دارند زیرا این طور که پیتر دلامر (Peter Delamere) پژوهشگر اصلی مأموریت کینت-ایکس از دانشگاه آلاسکا می گوید: الکترون های موجود در محیط محیط فضایی زمین و بادهای خورشیدی که به زمین می رسند، انرژی نسبتا کمی دارند.

این آزمایش شامل پرتاب موشک زیرمداری با هفت محموله بود که در جو بالایی زمین از هم جدا شدند. دو مورد از محموله ها ابرهای بخار عنصر باریم (Barium) را که برای محیط زیست زیان بار نیستند، در جو بالایی آزاد کردند و پنج محموله دیگر هم ابزارهایی هستند که برای آنالیز و مستند کردن اثر این آزمایش درنظر گرفته شده اند.

به گفته ناسا این بخار باریم تقریبا 10 دقیقه پس از پرتاب در ارتفاع بین 349 تا 400 کیلومتری بالاتر از اقیانوس اطلس و درست در شمال برمودا آزاد شد. این آژانس در شرح مأموریت اظهار داشت: ابرهای بخار باریم پس از قرار دریافت در معرض نور خورشید، به سرعت یونیزه می شوند و رنگ بنفش به خود می گیرند. بلافاصله پس از آزاد شدن بخار، ابرهای کروی دارای رنگ های سبز و بنفش خواهند بود اما این مرحله تنها 30 ثانیه طول می کشد و سپس بخش های یونیزه نشده ابر پراکنده می شوند.

از سوی دیگر، بخشی از ابر که یونیزه شده یا بار الکتریکی به همراه دارد، به موازات خطوط میدان مغناطیسی زمین در منطقه پخش می گردد. از آنجا که عرض های میانه اقیانوس اطلس دارای شیب 45 درجه ای در خطوط میدان مغناطیسی هستند، ابرهای بنفش به صورت شیب کشیده شده اند و بیش از آنکه به ابر شبیه باشند، به دنباله ای کوتاه شباهت دارند. در مقابل بخش های خنثی ابرها تحت تأثیر خطوط میدان مغناطیسی قرار نمی گیرند و سریع تر از بخش های یونیزه شده گسترش می یابند.

نتایج حاصل از این آزمایش بسیار فراتر از زمین است. زیرا علاوه بر آنالیز شفق های قطبی زمین، اجرام دیگر هم شفق قطبی دارند و دانشمندان علاقه مند به درک تعامل مشتری یا آیو (Io) به عنوان یکی از عظیم ترین قمرهای آن هستند که فعال ترین دنیا آتش فشانی در منظومه شمسی است. جو آیو و محیط فضایی مشتری در تعامل با هم باعث ایجاد شفق قطبی در مشتری می شوند.

ناسا اضافه کرد: کینت -ایکس مانند یک مینی-آیو است. دو ابر بخار باریم که از محموله موشک پخش می شوند یک اختلال در میدان مغناطیسی ایجاد می نمایند و به احتمال زیاد الکترون ها انرژی می گیرند. انتظار می رود که کینت-ایکس با ورودی های قابل اندازه گیری آسان، به دانشمندان در درک بهتر چگونگی جریان یافتن انرژی به الکترون ها یا ذرات دارای بار منفی که در آزمایش فراوری شدند، یاری کند.

عکس کاور: رنگ سبز و بنفش ابرهای بخار یونیزه شده باریم که توسط ناسا آزمایش شد.

Credit: NASA Wallops

منبع: Space

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 1 تیر 1400 بروزرسانی: 1 تیر 1400 گردآورنده: indiaro.ir شناسه مطلب: 1754

به "ابرهای مصنوعی ناسا منظره ای تماشایی در شمال برمودا ساختند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ابرهای مصنوعی ناسا منظره ای تماشایی در شمال برمودا ساختند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید