آثار امانی موزه سازهای کرمان را برمی گردانیم
به گزارش تور هند ارزان، معاون میراث فرهنگی استان کرمان درباره اظهارات فواد توحیدی - پژوهشگر حوزه موسیقی - مبنی بر نامساعد بودن شرایط موزه سازهای سنتی کرمان و درخواست او برای پس دریافت سازهای امانت داده شده به موزه، گفت: حساسیتی در این زمینه وجود ندارد، اشیایی را که امانت باشند، برمی گردانیم.
پیش از این، فواد توحیدی درباره شرایط موزه سازهای سنتی کرمان به خبرنگاران گفته بود: زیرنویس سازها در موزه اشتباه است، زیرِ سازهایی که من، برادرم و افرادی که سازهای شان را اهدا نموده اند یا به صورت امانی در اختیار موزه قرار داده ایم، عنوان خریداری شده درج شده، با آن که ما بارها اعلام نموده ایم، با شرایط موجود راضی نیستیم سازهای مان در اختیار موزه باشد. بسیاری از سازها در انبار شکسته و پوست بعضی از آن ها پاره شده است. من این موضوع را از نزدیک دیدم، ولی اجازه عکس برداری از انبار را به من ندادند.
او با اعتقاد به این که موزه سازهای سنتی کرمان شرایط وحشتناکی دارد، اظهار کرد: هر سازی را که به نظرشان ظاهر خوبی داشته است، داخل ویترین گذاشته اند و هر سازی را که قدمت بیشتری دارد، یا بدوی است، داخل انبار گذاشته اند! من با رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری صحبت کردم و جلسه ای گذاشتیم. او نیز کار را به اطرافیان واگذار کرد، اما اطرافیان اصلا پاسخگو نیستند.
در این باره، حمید روحی - معاون میراث فرهنگی استان کرمان - به خبرنگاران گفت: آقای توحیدی یکسری ساز را به صورت امانی به موزه تحویل داده است. او در مقطعی این اشیا را چندبار پس گرفته و به تهران برده و در چند نمایشگاه ارائه داده و پس از مدتی این اشیا را دوباره بازگردانده است. موزه سازهای سنتی کرمان یک موزه تخصصی است که مشاوره و طراحی آن زیر نظر سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اجرا شده است.
او ادامه داد: چون موزه سازهای سنتی فعال است، یک کارشناس متخصص در این حوزه می تواند از آن دیدن و شرایط نگهداری آثار را آنالیز کند. حتی اگر لازم باشد می توانم ترتیبی دهم تا خبرنگارها از سازهایی که آقای توحیدی به موزه تحویل داده، عکس بگیرند. هرگاه صحبت از تار می گردد شاید تصور کنید که پای یک تار یا سه تار آن چنانی در میان است، در حالی که این سازها به جز سازهای معمولی، چیز دیگری نیستند.
معاون میراث فرهنگی کرمان اظهار کرد: طی تغییر و تحولاتی که در معاونت میراث فرهنگی کرمان رخ داد، آقای توحیدی یک ماه قبل به اداره میراث فرهنگی آمد و گِله های خود را درباره این موضوع اعلام کرد و گفت، شرحاتی که در کنار سازها نوشته شده، اشتباه است. ما نیز دستور پیگیری این موضوع را دادیم، البته اشتباهی در کار نبود. او مدعی بود چون سازها از مجموعه خصوصی گرفته شده اند، باید اسم مجموعه دار به زیرنویس ها اضافه گردد. بعد از این که ما این موضوع را از سازمان استعلام کردیم، اعلام کردند که زیرنویس هر سازی که فروخته شده، مسئله ای ندارد، اما باید اسم مجموعه دار در سازهایی که به صورت امانی در اختیار موزه قرار گرفته اند، ذکر گردد.
روحی اعلام کرد: بعد از این که آقای توحیدی با مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کرمان دیدار کرد، آقای وفایی دستور پیگیری این موضوع را داد. من نیز درخواست کردم که این موضوع به صورت مکتوب ابلاغ گردد که ساختار شکلی واگذاری به درستی اجرا گردد. متاسفانه صورت جلسه های برگشت اشیا، ساختار، بخشنامه ها و قانون را نداشتیم. بنابراین از همکارانم خواستم که به وسیله اداره کل موزه های سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور این موضوع پیگیری گردد تا ساختار شکل گیری و برگشت قانونی اشیا درست باشد.
او با بیان این که آقای توحیدی چند روز پیش، تلفنی با من صحبت کرد، گفت: قطعا در این مدت کوتاه، اتفاق خاصی نمی تواند بیفتد. با این وجود، دستور پیگیری عودت چند قلم شی ای را که او به صورت امانی در اختیار سازمان گذاشته است، داده ام. با وجود ارسال نشدن نامه مکتوب در این زمینه، من از مسوول امور موزه ها خواستم صورت جلسه تغییر و تحول اشیای امانی و عودت آن ها به بخش خصوصی را دنبال کند. حساسیتی در این زمینه وجود ندارد و اشیایی را که امانت باشد برمی گردانیم.
معاون میراث فرهنگی استان کرمان درباره ادعای توحیدی مبنی بر این که بعضی سازها در انبار موزه شکسته یا پوست آن ها پاره شده است، اظهار کرد: من این موضوع را تکذیب می کنم. آقای توحیدی در مقطعی اشیا را به موزه تحویل داده است. دو سال قبل این اشیا برای نمایش در نمایشگاهی به او برگشت داده و پس از مدتی دوباره به موزه برگردانده شد. این در حالی است که باید در هر کدام از این مراحل، از اشیا عکاسی و صورت جلسه ای از آن تهیه می شد.
روحی با بیان این که چون این اشیا امانی بودند، این پروسه اتفاق نیفتاد، ادامه داد: در سازمان میراث فرهنگی هنگامی که اشیایی برای نمایش در موزه های دیگر انتخاب شوند، به انجام یک پروسه قانونی احتیاج دارند؛ اما برای اشیایی که آقای توحیدی چندبار آن ها را تحویل گرفته، این مراحل طی نشده است. من که پنج ماه است به عنوان معاون میراث فرهنگی فعالیت می کنم، پس از آنالیز این موضوع، متوجه نحوه تحویل و باز پس دریافت این اشیا نشدم. معین نیست این اشیا به چه صورتی حمل شده اند و آیا در این جابه جایی ها اتفاقی برای اشیا افتاده است یا خیر.
معاون میراث فرهنگی استان کرمان با بیان این که باغ - موزه هرندی یک ساختمان دو طبقه است که فقط بخش همکف آن به موزه سازهای سنتی اختصاص داده شده است، گفت: فضای طبقه دوم عمارت باغ - موزه هرندی متعلق به موزه باستان شناسی است و ارزش اشیای طبقه دوم به مراتب بیشتر است. بنابراین می طلبید که یک متخصص باستان شناسی مسوول کل موزه باشد. موزه ای که دو بخش دارد، نمی تواند دو مسوول داشته باشد. همچنین تمام اقدامات صورت گرفته در موزه از ساخت ویترین، تعمیر و نگهداری سازها، توسط افراد کاملا متخصص صورت گرفته است.
روحی همچنین درباره کنترل دمای موزه سازهای سنتی کرمان، اظهار کرد: تمام موزه های کرمان مسائلی دارند، بویژه موزه هایی که در بناهای تاریخی وجود دارند. بزرگترین معضل موزه هایی که در این بناها هستند، سیستم سرمایشی و گرمایشی آن هاست. متاسفانه باغ - موزه هرندی، موزه مردم شناسی، حمام گنجعلی خان و موزه سکه که در بناهای تاریخی هستند، این مشکل را دارند.
معاون میراث فرهنگی استان کرمان شرح داد: یکی از مسائل ما، الحاق سیستم گرمایش و سرمایشی به مجموعه است، این الحاقات به هر دلیلی می تواند تاثیراتی در هویت معماری یک اثر بگذارد. خوشبختانه طرح جامعی در این باره تهیه نموده ایم. برای باغ هرندی هم سیستمی طراحی شده، اما به دلیل فراوری سر و صدا برای همسایه ها و اعتراض آن ها، مجبور شدیم آن را قطع کنیم. از سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری درخواست کردیم اعتباری را به این کار اختصاص دهد تا بتوانیم مشاوره بگیریم که در کنار تاسیسات گرمایشی و سرمایشی بحث حفاظت موزه ها را نیز به روز کنیم. این یکی از احتیاجهایی است که در حال پیگیری آن هستیم.
منبع: خبرگزاری ایسنا