آشنایی با مکان های دیدنی سرباز Sarbaz

به گزارش تور هند ارزان، شهرستان سرباز به مرکزیت شهر راسک در جنوب استان سیستان و بلوچستان واقع است. این شهرستان از شمال به شهرستان زابلی و ایرانشهر و از طرف شرق به کشور پاکستان با حدود 120 کیلومتر مرز مشترک، ازجنوب به شهرستان چابهار و از غرب به نیکشهر محدود می گردد. به استان سیستان و بلوچستان که سفر کنیم با طبیعتی بکر و آثار تاریخی به قدمت پیدایش بشریت روبه رو می شویم که هر کدام به نوبه خود دارای ویژگی های خاص برای تبدیل شدن به بهترین مکان گردشگری و توریستی است که در این میان شهرستان سرباز را میتوان بهشت گردشگری و باستان شناسی ایران دانست .در ادامه مطلب همراه خبرنگاران باشید تا با دیدنی های سرباز بیشتر آشنا شوید.

آشنایی با مکان های دیدنی سرباز Sarbaz

قلعه سرباز

این قلعه از دیدنی های شهرستان سرباز و از شاخص ترین بناهای تاریخی در جنوب استان بوده که فاصله آن از مرکز شهرستان 76 کیلومتر می باشد. آن چه تعیین است این بنا در اوایل دوران اسلامی پس از تسلط اعراب بر منطقه مکران ساخته شده است. کل بنا یک طبقه بوده و ورودی آن دالانی با سقف گنبدی داشته است و فضاهایی مثل مطبخ و اسطبل در آن وجود دارد. داخل قلعه تنها مقر سکونت مامورین و خان بود و بقیه افراد در مناطقی نزدیک قلعه می زیسته اند.

سنگ نگاره ها

سنگ نگاره های سرباز را باید قدیمی ترین آثار تاریخی سیستان و بلوچستان دانست که با قدمتی بیش از 11هزار سال، همچون آینه ای تمام نما، زندگی و فرهنگ مردمانی که هزاران سال قبل در این منطقه زندگی می کردند را به نمایش گذاشته است.سنگ نگاره ها یا نقاشی های صخره ای را می توان یکی از کهن ترین آثار تاریخی و هنری بشریت دانست که از هزاران سال قبل تا به امروز به جا مانده و بیانگر توضیح حال و زندگی مردمان آن دوره تاریخی می باشد و هر یک در دل خود داستانی تلخ یا شیرین را جای داده است.

بلیط هواپیما در طاهاگشت

تلگراف خانه قدیمی و موزه محلی

تلگراف خانه از جاذبه های گردشگری سفر به شهرستان سرباز با سقف رواق و بزرگ ترین اتاق مسطح از نوع سنتی با تیرهای چوبی و تیرهای کنده از درخت خرما به صورت کاملا سنتی با مصالح بوم آورد ساخته شده است. این بنا یکی از بناهای تاریخی دوره پهلوی اول می باشد. نوع معماری آن کاملا ایرانی و اسلامی است و در 76 کیومتری مرکز شهرستان دلگان قرار گرفته است که با شماره 14996 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. در این بنا هنر معماری اصیل ایرانی، طاق های ضربی همراه با رواق زیبا در سه طرف به وضوح دیده می گردد. در حال حاضر این بنا توسط اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با تغییر کاربری و احیا به عنوان موزه محلی برای معرفی فرهنگ، تاریخ و هنر مربوط به این منطقه مورد بازدید علاقمندان و گردشگران قرار می گیرد.

سرباز زیستگاه گاندو

منطقه باهوکلات شهرستان سرباز زیستگاه عمده تمساح نادر پوزه کوتاه بلوچستان است، این جانور به جامانده راسته کروکودیل ها که خود خزندگانی بوده اند که 225 تا 265 میلیون سال قبل می زیسته اند است.گاندو یا تمساح پوزه کوتاه ایرانی تنها گونه از راسته تمساح ها در ایران است که پهن ترین پوزه را در مقایسه با سایر تمساح ها دارد.یکی از ویژگیهای مهم گاندو پاهای قوی آن است، شاید برای همین علت است که می تواند تا خانه های مردم روستا برود هرچند دلیل معمول آن وجود سیلاب های فصلی و انتقال گاندوها به نزدیکی خانه ها است.

گاندو جانوری بسیار خجالتی، محتاط و ترسو است و به سختی می توان آن را مشاهده کرد حداکثر طول آنها چهار تا پنج متر است ولی با طول کمتر و بیشتر نیز دیده می شوند و غذای اصلی شان به طور عمده ماهی، لاک پشت، پرندگان آبزی و لاشخورها است.کروکودیل ها یا به گویش محلی گاندو از هندوستان، سیلان تا پاکستان غربی و بلوچستان جنوبی پراکنده اند و رودخانه سرباز غربی ترین نقطه انتشار کروکودیل در آسیاست و دارای ارزش توام ملی و بین المللی است.

روستای فیروز آباد ، نگین سرباز

دهستان فیروز آباد در محور ایرانشهر به چابهار در5 کیلومتری مرکز شهرستان سرباز شهر راسک قرار گرفته است. این دهستان دارای بافت تاریخی با ارزش و نوع معماری بومی و سنتی منحصر در استان بوده و از لحاظ استراتزیک، مرکز مهم و شاهراهی بوده که قسمتهای دیگر منطقه را به کشورهای همجوار ارتباط می داده و در گذشته به لحاظ وجود قلعه قدیمی از اهمیت بسزایی بر خوردار بوده است. مساحت کل دهستان فیروزآباد170 هکتار می باشد و جمعیت آن 4500نفر می باشد.

رودخانه سرباز

با دره ای سرسبز بزرگ ترین رودخانه پر آب بلوچستان محسوب می گردد و همه ساله پذیرای خیل عظیمی از گردشگران است.

لمینت دندان کامپوزیت دندان ایمپلنت ارتودنسی

منبع: تاپ تراول
انتشار: 10 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: indiaro.ir شناسه مطلب: 788

به "آشنایی با مکان های دیدنی سرباز Sarbaz" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با مکان های دیدنی سرباز Sarbaz"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید