کشف سَم مُهلک جلبکی در هوا

به گزارش تور هند ارزان، برای اولین بار کشف شده است که سمی خطرناک می تواند به وسیله خزه و جلبک های روی سطح آب وارد هوا گردد.

کشف سَم مُهلک جلبکی در هوا

برای اولین بار کشف شده است که سمی خطرناک می تواند از طریق خزه و جلبک های روی سطح آب وارد هوا گردد.

این تحقیقات که در پیش چاپ مجله Lake and Reservoir Management به چاپ رسیده است نشان می دهد: تشکیل خزه و جلبک روی سطح آب ها که به شکوفایی جلبکی نیز شناخته می گردد نه تنها برای آب های سراسر دنیا اتفاقی ناخوشایند است بلکه می تواند برای حیات وحش و انسان ها نیز خطرناک باشد.

برای اولین بار دانشمندان وجود سم جلبکی آناتوکسین-ای (anatoxin-a) را که به عنوان عامل مرگ سریع نیز شناخته می گردد در هوای اطراف تالاب ماساچوست پیدا نموده اند. این تالاب خزه و جلبک زیادی روی سطح آب خود دارد.

سم آناتوکسین-ای با دوز بالا می تواند مجموعه ای از علائم را ایجاد کند که شامل از دست دادن تعادل، انقباضات عضلانی و فلج تنفسی است. این سم با مرگ ومیر دام ها، غازسانان و سگ هایی که از آب آلوده به این سم نوشیده اند نیز ارتباط دارد.

آناتوکسین-ای توسط ارگانیسم های تک سلولی به نام سیانوباکتری ها ساخته می شوند و زمانی که تعداد آن ها زیاد باشد می توانند باعث ایجاد شکوفایی جلبکی مضر و خطرناک در سطح آب شوند. ورود روان آب کود ها و یا فاضلاب هایی که به درستی تصفیه نشده اند به دریاچه ها باعث تحریک و تشدید رشد شکوفایی جلبکی می گردد و در نتیجه آن دمای آب نیز بالا می رود.

سیانوباکتری ها در واقع نوعی از جلبک ها هستند که قابلیت فتوسنتز دارند. رشد سیانوباکتری ها می تواند باعث کاهش اکسیژن آب گردد و کیفیت آب را نیز کاهش دهد، زیرا زمانی که جلبک هایی با این وسعت می میرند به سمت اعماق دریاچه می فرایند و تجزیه می شوند.

این موضوع باعث مصرف همه اکسیژن آب شده و مرگ ماهی ها و سایر حیوانات را به همراه دارد. این شکوفه های جلبکی همچنین می توانند سمی آزاد نمایند که برای حیوانات کشنده است.

دکتر جیمز ساترلند (James Sutherland) نویسنده اصلی این مقاله می گوید: سم آناتوکسین-ای یکی از خطرناک ترین سم های فراوری شده توسط شکوفه های جلبکی است که به دلیل گرمایش دنیای و تغییرات جوی در حال گسترش در دریاچه ها هستند.

پیش از این هرگز این سم در جو زمین دیده نشده بود، اما ساترلند و همکارانش گمان می نمایند تحت شرایط محیطی خاص ممکن است این سم وارد هوا گردد.

برای آزمایش احتمال ورود سم به هوا این گروه نمونه هایی از ذرات معلق در هوای اطراف دریاچه Capaum در جزیره Nantucket در ماساچوست را از ژوئیه 2019 تا اکتبر جمع آوری کردند. در این ماه ها دریاچه با شکوفایی جلبکی پوشیده می گردد.

آن ها سپس با استفاده از یک روش تحلیلی به نام کروماتوگرافی مایع - طیف سنجی جرمی نمونه های جمع آوری شده را برای یافتن سم آناتوکسی-ای آنالیز کردند. آن ها آب دریاچه را نیز مورد آنالیز قرار دادند.

این گروه نه تنها توانستند این سم را در نمونه آب دریاچه با غلظت حداکثر 21 نانوگرم بر میلی گرم پیدا نمایند بلکه توانستند این سم را در نمونه هوای اطراف دریاچه با غلظت متوسط 0.87 نانوگرم بیابند که نشان دهنده وجود 0.16 نانوگرم بر متر مربع در هوای منطقه است.

این یافته ها در یک روز مه آلود در ماه سپتامبر رخ داد که شب پیش از آن نیز بادی بود و این بدان معناست که احتمالا سم آناتوکسین- ای از طریق باد از سطح آب جدا شده و درون مه حفظ شده است. محققان از نحوه انتقال این سم به هوا مطمئن نیستند و نمی دانند که آیا این سم با قطرات کوچک آب که به ذرات کوچک معلق متصل هستند وارد هوا شده و یا درون سیانوباکتری هایی که با باد وارد هوا شده اند به جو راه پیدا نموده است.

همچنین هنوز تعیین نیست که قرار دریافت در معرض این ذرات چه تاثیری بر روی انسان ها و حیات وحش خواهد گذاشت، اما این موضوع نگران نماینده است و نیازمند تحقیقات بیشتری است.

درحالی که این سم در نزدیکی یک دریاچه خاص مشاهده شده محققان به افراد سراسر دنیا هشدار می دهند که از نزدیک شدن به دریاچه هایی با شکوفایی جلبکی پرهیز نمایند. تحقیقات بیشتری باید روی شکوفایی جلبکی در دریاچه های سراسر دنیا انجام گردد.

ساترلند می گوید: مردم معمولا به اطراف این دریاچه ها می فرایند بدون آن که از خطرات احتمالی آن مطلع باشند. تماس مستقیم و یا تنفس این سم می تواند برای سلامتی افراد خطرناک باشد.

منبع: فرادید
انتشار: 18 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 18 اردیبهشت 1400 گردآورنده: indiaro.ir شناسه مطلب: 1685

به "کشف سَم مُهلک جلبکی در هوا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف سَم مُهلک جلبکی در هوا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید