نقد و آنالیز بازی ولگرد (Stray)؛ گربه ای در دنیای ربات ها

به گزارش تور هند ارزان، بازی ولگرد (Stray) یکی از عناوین پر سر و صدای این مدت بود. این بازی توانست توجه افراد زیادی را به خود جلب کند و کاربران زیادی پیدا کند. نکته اصلی در خصوص ولگرد این است که کاراکتر اصلی بازی یک گربه دوست داشتنی است. به همین علت هم استقبال زیادی از آن شد. اینکه شما به جای اینکه یک کاراکتر دو پا را کنترل کنید، به کنترل یک کاراکتر 4 پا بپردازید بسیار جالب است. از طرفی گربه این بازی نیز بسیار خوب طراحی شده که باعث شده تجربه گربه بودن از همواره لذت بخش تر باشد.

نقد و آنالیز بازی ولگرد (Stray)؛ گربه ای در دنیای ربات ها

ولگرد یک بازی ماجراجویی است که به وسیله شرکت Blue Twelve ساخته شده است. ناشر این بازی نیز شرکت Annapurna بوده و برای کنسول های پلی استیشن 4 و 5 به همراه کامپیوتر عرضه شده است. بازی ولگرد تمرکز زیادی روی داستان و محیط دارد. به همین علت این دو مورد در بازی بسیار دقیق طراحی شده اند.

نظرات کاربران در خصوص این بازی بسیار مثبت است. مشکل اینجاست که بیشتر افراد به علت گربه بودن کاراکتر اصلی بسیار به این بازی مثبت نگاه کردند. در این که ولگرد یک عنوان خوب است شکی نیست اما قطعاً یکی از برترین بازی های ساخته شده نیست. ولگرد مانند بازی های دیگر مسائلی دارد و به همین علت نمی توان گفت برترین بازی ساخته شده است.

شرکت سازنده کوشش زیادی نموده تا کاراکتر اصلی بازی دقیق طراحی گردد و در این زمینه بسیار خوب عمل نموده است. محیط بازی نیز جالب طراحی شده و داستان بازی هم زیبا است. حال نکته اصلی اینجاست که آیا ولگرد می تواند انتظار شما را به طور کامل به عنوان یک عنوان داستانی خوب برآورده کند یا نه؟

در این متن من قصد دارم تا به نقد و آنالیز بازی ولگرد بپردازم. عنوانی که با وجود دیدگاه بسیار مثبت از لحاظ بازی در حد خوب واقع شده است. پس با من همراه باشید.

داستان بازی ولگرد؛ زیبا و منسجم

آنالیز بازی ولگرد را با نکات مثبت آن شروع می کنیم. داستان این بازی بسیار زیبا و خوب طراحی شده است. همینطور اینکه همخوانی محیط و داستان باعث شده تا شما به شدت درگیر ولگرد بشوید. تنها نکته اصلی بازی اینجاست که داستان آن چیزی نیست که شما از یک گربه انتظار داشته باشید. با اینحال یکی از نقاط قوت ولگرد همین داستان آن است.

داستان کلی بازی ولگرد در خصوص یک گربه کوچک است که در محیط آزاد واقع شده است. او و خانواده اش تصمیم به جابجایی گرفته و در میانه راه گربه کوچک از خانواده خود جدا می گردد. گربه وارد یک فاضلاب شده و از آنجا خود را در یک شهر می بیند. شهری که به طور کامل بسته شده و حتی نور خورشید هم در آن وجود ندارد. حال شما باید کوشش کنید تا از این شهر تاریک خارج شوید.

B-12 یکی از فاکتورهای اصلی بازی

B-12 یکی از فاکتورهای اصلی هم در گیم پلی و هم در داستان بازی است. خاطره ها و گفت و گو های او به شما داستان را ارائه می نماید. دنیای بازی ولگرد زبان مخصوص خود را دارد. به همین علت این زبان باید برای شما ترجمه گردد. پس برای مکالمه با هر فردی شما احتیاج به B-12 دارید. خاطره های B-12 در جای جای این دنیا نهفته شده است. شما برای یافتن آن ها باید بگردید و B-12 آن ها را اسکن می نماید.

در ابتدای راه B-12 هیچ چیزی به یاد ندارد. با یافتن خاطرات و پیش بردن داستان اصلی بازی، این ربات کوچک کم کم خاطرات خود را بدست می آورد. هرچه شما بیشتر پیش بروید متوجه خواهید شد که B-12 یک ربات عادی نیست. همین موضوع داستان بازی را از قبل هم مجذوب نماینده تر می نماید.

B-12 را می توان حتی یک کاراکتر اصلی در بازی ولگرد دانست. جایی که گربه شما توانایی سخن گفتن یا فهمیدن دنیای اطراف را ندارد، این ربات کوچک به او یاری می نماید. به همین علت است که B-12 نقشی بیش از یک همراه را برای دوست کوچک ما دارد.

دیالوگ های بازی ولگرد شما را راضی می نمایند

در عنوانی مثل ولگرد بحث دیالوگ و محاوره به شدت اهمیت دارد. به همین علت شرکت های سازنده روی این ماجرا تمرکز زیادی دارند. دنیای بازی ولگرد متشکل از ربات است. این شهر زبان مخصوص خود را داشته که همانطور که گفتیم به یاری B-12 شما دنیای این بازی را بیشتر درک خواهید کرد.

گفت و گوهای موجود در این بازی به شما این حس را القا خواهد نمود که در دنیای ربات ها قرار دارید. با این حال این موجودات تغییرات زیادی کردند و همین موضوع بازی را جالب تر می نماید. به علت اینکه حال این ربات ها حس داشته و حتی فرزند دارند! اگر دیالوگ های بازی خوب نبود شما متوجه این موضوعات نمی شدید. به همین علت محاوره در این بازی تجربه خوبی را به کاربر می دهد.

تنها مشکل اینجاست که بعضی از اوقات این مکالمات بیش از حد می شوند. برای مثال امکان دارد یک گفت و گوی شما با B-12 چندین دقیقه طول بکشد در صورتی که اصلاً احتیاجی به این اتفاق نیست. این موضوع مکالمات بیش از حد روی فرایند بازی تأثیر زیادی دارد. همینطور اینکه شما مأموریت خاصی ندارید و باید از روی گفت و گو با افراد دیگر یا B-12 تشخیص دهید که چه کاری را انجام دهید. مخصوصاً اینکه به اتمام رساندن هر مأموریت به شدت به صحبت با افراد اطراف آن منطقه وابسته است.

مسائل داستان بازی

وابسته بودن فرایند بازی به دیالوگ باعث می گردد تا ولگرد کمی خسته نماینده گردد. تنها مشکل اینجاست که گفت و گوها میان کاراکترهای مختلف در شرایط استرس زا نمی تواند این حس را به شما منتقل کند. البته القای حس اضطراب از یک ربات انتظار نمی رود ولی بازهم به نظر می رسد در این مواقع سازندگان می توانستند بهتر عمل نمایند.

یکی از مسائل اصلی داستان این است که حس گربه بودن شخصیت اصلی را به شما القا نمی نماید. اگر شما با رفتار این موجودات آشنایی داشته باشید متوجه خواهید شد که به بیشتر اتفاقات اهمیت خاصی نمی دهند. در اصل بازی ولگرد به صورتی طراحی شده که انگار روح یک انسان در این گربه جریان دارد. این بخش را نمی توان نکته منفی بازی ولگرد دانست. به علت اینکه ایده اصلی بازی این مشکل را به همراه دارد. با اینحال گفتنی است که شما تجربه 100% یک گربه بودن را نخواهید داشت.

در انتهای بخش داستان باید گفت که داستان بازی ولگرد یک نکته مثبت دارد آن هم منسجم بودن آن است. به شکلی که شما به هیچ عنوان داستان یا کاری که باید انجام دهید را فراموش نخواهید کرد. این موضوع برای عنوانی که یک داستان خطی دارد مثل ولگرد بسیار مهم بوده و این بازی به راحتی از پس آن برمی آید.

دنیای بازی ولگرد؛ تاریک و زیبا

برترین بخش آنالیز بازی ولگرد برای من دنیای این بازی بود. شرکت سازنده توجه زیادی به محیط بازی ولگرد نموده و به همین علت دنیای بازی واقعاً عالی ساخته شده است. بازی ولگرد یک عنوان دنیا باز نیست ولی مراحل آن بسیار گسترده است. شما می توانید در هر منطقه بگردید و آزادی عمل نسبتاً خوبی دارید.

دنیای بازی حالت سایبرپانک (Cyberpunk) گونه دارد و در آینده جریان دارد. همانطور که گفتم این دنیا به وسیله ربات ها اداره می گردد. به همین علت عناصر رباتی نیز در این بازی کاملاً مشهود است. موسیقی های خاص به همراه زبان متفاوت همگی حاکی بر این هستند که شما در یک دنیای بیگانه قرار دارید.

محیط بازی بسیار تاریک است. دنیا در حال نابودی بوده و بسیاری از ربات ها به فکر فرار هستند. نکته جالب اینجاست که اختلاف طبقاتی در دنیای ربات ها هم وجود دارد. همین باعث می گردد تا شما با دو منطقه گسترده متفاوت روبرو باشید. البته هر دو منطقه شباهت زیادی به یکدیگر داشته و تنها دشمنان شما متفاوت هستند.

محیط بازی به گونه ای طراحی شده که برای رفت و آمد گربه بازی مناسب است. از طرفی بیش از حد هم مصنوعی نیست و تناسب خوبی دارد. به این معنا که شما حس نمی کنید که انگار دنیا برای گربه طراحی شده، بلکه گربه بازی خود را با شرایط اطراف تطبیق می دهد. همین نکته بازی را بسیار زیبا می نماید.

حال شما باید بتوانید از دنیای زیبای این بازی بهره ببرید. اینجاست که بحث گیم پلی مطرح می گردد.

گیم پلی بازی ولگرد؛ جایی که می توانست بهتر باشد

گیم پلی بازی ولگرد بد نیست. با اینحال نمی توان آن را نقطه قوت بازی دانست. تمرکز اصلی شرکت سازنده روی گربه بوده است. به همین علت کاراکتر اصلی بازی در بیشتر اوقات بسیار روان و خوب حرکت می نماید. بازی تا حد خوبی دارای عنصر پلتفرمینگ است. همین باعث می گردد که حرکات این گربه دوست داشتنی اهمیت زیادی پیدا کند.

برای پریدن روی چیزی بازی برای شما تعیین می نماید که چه زمان و چه دکمه ای را فشار دهید. این موضوع آزادی عمل شما را تا حد زیادی کاهش می دهد. از طرفی برای جبران این محدودیت ها انیمیشن حرکت و پرش گربه بسیار خوب طراحی شده است. به همین علت می توان این محدودیت را پذیرفت. همینطور اینکه بازی ولگرد چندان در این موضوع سخت گیر نیست. شما نزدیک مانع که بشوید، دکمه پرش برای شما ظاهر خواهد شد.

برای خسته نماینده نشدن بازی، شرکت سازنده کمی اکشن هم در بازی قرار داده است. مشکل اینجاست که بعد از کمتر از 20 دقیقه این قابلیت از B-12 گرفته شده و شما باید مانند همواره از دشمنان فرار کنید. با اینحال وجود این بخش در فرایند بازی تأثیر خوبی دارد.

همانطور که در ابتدا گفتیم بازی ولگرد را می توان یک عنوان مرحله باز دانست. شما می توانید در دنیای این بازی بگردید و موارد مختلف را پیدا کنید. برای پیشرفت در ولگرد شما باید تعدادی مأموریت انجام دهید. این مأموریت ها اینجاست که ولگرد احتیاجمند کار بیشتر است.

مأموریت های بازی ولگرد تکراری و خسته نماینده هستند

بازی ولگرد یک عنوان طولانی نیست. اتمام این عنوان حدود 5 ساعت طول خواهد کشید. بحث اصلی اینجاست که در این زمان کم محتوا اگر بیش از حد باشد باعث می گردد کاربر تجربه خوبی نداشته باشد. همینطور اینکه نتواند کل محتوای مد نظر تیم سازنده را ببیند. مشکل ولگرد اینجاست که به جای محتوای زیاد، محتوای کمی دارد. این بحث محتوای کم به طور کامل در مأموریت های بازی تعیین است.

برای پیشرفت در بازی شما معمولاً وابسته به یک فرد هستید تا کاری را برای شما انجام دهد. این فرد نیز به طور رایگان برای شما کار انجام نخواهد داد. پس باید در پی چیزی که می خواهد بگردید. در ابتدای بازی این موضوع جالب است اما هرچه بیشتر پیش بروید خسته نماینده می گردد. مخصوصاً با توجه به اینکه دنیای بازی ولگرد به زبان انگلیسی نیست، این گشتن می تواند کمی گیج نماینده باشد.

در بازی ولگرد چندین پازل مختلف هم وجود دارد تا شما بتوانید با حل کردن آن ها به پیش بروید. این پازل ها سخت نیستند و از طرفی کلیشه ای و ساده هم نیستند. به همین علت وجود آن ها در بازی ولگرد باعث افزایش تنوع شده تا شما از فرایند بازی خسته نشوید. همینطور اینکه کمی هم بازی چالش برانگیز بگردد.

مأموریت ها روی صفحه نمایش به طور تعیین به شما نشان داده نمی گردد. در عوض شما با فشردن یک دکمه می توانید از B-12 استفاده نموده و بفهمید مأموریت چیست. این قسمت جالب و خلاقانه است. البته اینکه چگونه یک گربه زبان یک ربات را متوجه می گردد را کسی نمی داند!

انیمشین های ولگرد نقطه ضعف آن هستند

بحث انیمیشن در عنوانی مثل ولگرد اهمیت زیادی دارد. به علت اینکه اکشن این بازی کم بوده و توجه بازیکنان کاملاً روی کاراکتر اصلی است. اینجاست که شرکت سازنده باید تمرکز زیادی روی آن داشته باشد. انیمیشن های بازی ولگرد را نمی توان نقطه قوت آن دانست به علت اینکه مسائل زیادی دارد.

طراحی گربه اصلی بازی خوب است. حرکات آن دقیق طراحی شده و بیشتر اوقات همانگونه که انتظار دارید عمل خواهد نمود. مشکل اینجاست که بعضی اوقات انیمیشن حرکت گربه اجرا نمی گردد. اینجاست که حرکت این موجود بسیار مصنوعی شده و حس بدی را به شما انتقال می دهد.

از طرفی بدترین بخش ماجرا طراحی انیمیشن شخصیت های جانبی است. برای مثال ربات هایی که در میانه راه شما را همراهی می نمایند یا به شما یاری می نمایند، اصلاً خوب طراحی نشده اند. انیمیشن پله که در این بازی وجود ندارد. به همین علت وقتی کاراکترهای جانبی از پله بالا می فرایند انگار از یک سطح شیبدار عبور می نمایند. این در صورتی است که مشکل عبور از پله بیش از 10 سال است که حل شده است.

بحث انیمیشن در کاراکترهای جانبی به شدت افت می کنید. برای مثال ممکن است شما پشت یک دیوار باشید اما B-12 داخل این دیوار باشد. همینطور اینکه به طور کلی حرکات کاراکترهای دیگر بسیار مصنوعی بوده و تعیین است که تیم سازنده توجه زیادی به آن ننموده است. همانطور که گفتیم به علت خطی بودن بازی ولگرد این موضوع به شدت به چشم می آید.

در انتهای بخش گیم پلی باید بگویم که حتماً بازی ولگرد را با کنترلر تجربه کنید. استفاده از موس و کیبورد در این بازی مشکل خاصی ندارد ولی تجربه خوبی را در اختیار شما قرار نخواهد داد. همینطور اینکه کنترل این گربه با یک دسته کنسول بسیار جالب تر و راحت تر است.

موسیقی و صداگذاری بازی ولگرد؛ زیبا و گیرا

موسیقی بازی ولگرد بسیار جالب است. همینطور اینکه این بازی می داند در چه زمانی ساکت باشد. به همین علت شما را غرق خود خواهد نمود. تنوع موسیقی نیز در ولگرد بسیار بالا است. شما از آهنگ های مدرن و رباتیک تا آهنگ های آرام را در این بازی خواهید شنید. به همین علت می توان گفت که موسیقی یکی از نکات مثبت ولگرد است.

از طرفی بحث صداگذاری بازی نیز بسیار خوب است. صدا و انیمیشن کاملاً باهم تطبیق داشته و از طرفی صدای گربه نیز کاملاً طبیعی است. حتی شما یک دکمه مجزا برای میو دارید که نکته جالب اینجاست اطرافیان به آن واکنش نشان می دهند!

شرکت سازنده برای طبیعی تر شدن بازی تمام کوشش خود را نموده تا صدا و انیمیشن باهم تطبیق داشته باشند. به همین علت زمانی که شما از یک ارتفاع زیاد به زمین بپرید، گربه شما صدا خواهد داد. از طرفی اگر روی پیانو راه بروید صدای ناهنجاری بوجود خواهد آمد. همین موارد ریز باعث شدند تا صداگذاری یکی از برترین بخش های بازی ولگرد باشد.

حرف آخر

بازی ولگرد یکی از عناوین خلاقانه این چند سال اخیر است. استفاده از یک حیوان به عنوان کاراکتر اصلی چیزی نیست که ما در دنیای بازی های ویدئویی زیاد شاهد آن باشیم. گربه بازی ولگرد بسیار خوب ساخته شده است. این حیوان بسیار ناز بوده و داشتن یک دکمه جداگانه برای میو کردن، این موضوع را چندین برابر می نماید.

مشکل اصلی بازی ولگرد اینجاست که تیم سازنده تمام تمرکز خود را روی گربه و محیط گذاشته است. به همین علت این بازی کمبود زیادی در زمینه های دیگر مثل انیمیشن و گیم پلی دارد. با اینحال به علت کوتاه بودن بازی می توان از بسیاری از این مسائل چشم پوشی کرد. تنها بحث انیمیشن است که تا حد زیادی آزاردهنده است.

عنوان ولگرد چیزی نیست که بگویم همه افراد باید آن را تجربه نمایند. با اینحال از این کار پشیمان نخواهید شد. بازی کوتاه بوده و داستان زیبایی را بیان می نماید. داستانی که شاید آینده همه انسان ها باشد. پس اگر علاقه دارید تا یک عنوان متفاوت را تجربه کنید قطعاً ولگرد را در فهرست خود قرار دهید. اگر می خواهید یک بازی خوب آخرالزمانی را ببینید، ولگرد را نباید فراموش کنید. اگر هم از دوست داران گربه ها هستید، هیچ بازی ای به جز ولگرد را تجربه نکنید.

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 13 مرداد 1401 بروزرسانی: 13 مرداد 1401 گردآورنده: indiaro.ir شناسه مطلب: 2196

به "نقد و آنالیز بازی ولگرد (Stray)؛ گربه ای در دنیای ربات ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نقد و آنالیز بازی ولگرد (Stray)؛ گربه ای در دنیای ربات ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید