مقایسه دنا پلاس با تندر 90 پلاس و سورن و برلیانس H330
به گزارش تور هند ارزان، ابتدا دنا بود که به وسیله ایران خودرو عرضه شد. بعد از آن، نخستین فیس لیفت آن هم عرضه شد که دنا پلاس نام گرفت. این فیس لیفت از زمستان 1395 اما با عنوان مدل 1396 عرضه شد. هرچند باید گفت که مدتی بعد مدل های دنا پلاس توربو و دنا پلاس توربو اتومات هم از سوی ایران خودرو ارائه شد. در این مطلب از وبلاگ خبرنگاران قصد داریم به مقایسه دنا پلاس با تندر 90 پلاس و سورن و برلیانس H330 بپردازیم تا ببینیم این خودروی ایرانی در برابر رقبایش چه حرفی برای گفتن دارد.
ایران خودرو که در وی سایتش خیلی از این محصولش دفاع می نماید. اما وقتی که دقیق تر نگاه می کنیم، می بینیم که تغییرات ظاهری رخ داده صرفاً در چراغ های جلو و عقب، جلوپنجره و … است. دنا پلاس ابتدا آپشن هایی چون سانروف، دوربین عقب، مانیتور بزرگ، ایربگ جانبی، دی لایت و … داشت تا حسابی دلبری کند. از حیث فنی هم البته دو مدل غیراتومات دنا و دنا پلاس، تفاوت چندانی با هم ندارند.
دنا پلاس در ژانر سدان ها و صندوقدارها ارائه شده است، جایی که رقبای زیادی با هم دست و پنجه نرم می نمایند. چون غالب کاربرد خودرو در ایران خانوادگی است، طبیعی است که کمپانی های مختلف علاقه مند باشند که در این حوزه، خودی نشان بدهند. باز هم جالب تر این که بیشتر سدان های نام و رسم دار ایران را، همین ایران خودرو فراوری و مونتاژ می نماید. باز هم طبیعی است که بیشترین رقبای همین دنا پلاس را، باید در همان جاده مخصوص جستجو کرد؛ جایی که ایران خودرو تصمیم گرفته است با شدت هر چه تمام تر، مزیت نسبی خودش در فراوری سدان های خانوادگی حفظ کند. هرچند که سدان های نورسیده چینی و بعلاوه سدان های باکیفیت ولی قدیمی تر را نباید از یاد برد.
در نهایت، برای کسانی که می خواهند نیم نگاهی به رقبای این سدان داشته باشند، دست به مقایسه دنا پلاس با خودروهای هم رده اش زده ایم.
نمای داخلی دنا پلاسمقایسه دنا پلاس با تندر 90 پلاس دنده ای
البته رقیب اول، یک رقیب گردن کلفت در فضای خودروهای ایرانی است؛ رقیبی به نام رنو تندر 90 یا همان ال 90 خودمان. تندر 90 پلاس در ایران، به کیفیت و امنیت بالا معروف است و از این حیث، شاید کمتر سدانی بتواند پا به پایش رقابت کند. اما دنا پلاس هم برای خودش نکته مثبت کم نداشته و ندارد. در کل تندر 90 خودرویی ساده است که ظاهراً فراوری شده تا امنیت و کیفیت داشته باشد؛ هرچند که ایران خودرو در نسخه های تازهتر و پلاس آن سعی نموده که کمی از این سادگی کم کند و آن را شیک تر کند. طوری که در تندر 90 پلاس، بخش جلوپنجره آن کاملاً شبیه رنو ساندرو از آب درآمده است.
با مقایسه دنا پلاس با تندر 90 پلاس از لحاظ ظاهری می توان مطمئن بود که از آن دنا پلاس خواهد بود؛ چرا که ظاهری کلاسیک تر و شیک تر به خودش گرفته است. تندر 90 همواره بین کاربران اتومبیل به زمختی شهره بوده و هست.
از حیث آپشن هم که پیروزیت کاملاً با دنا پلاس است. همان طور که گفتیم تندر 90 پلاس خودرویی ساده است که ظاهراً برای کاربردهای فنی و ماشین سواری فراوری شده است، نه برای پیروزیت در بازار سدان ها. از حیث فنی هم دو خودرو نسبتاً شبیه هم ظاهر شده اند؛ با این تفاوت که شرایط دنا پلاس به واسطه پیشرانه و دیگر تدبیرهایی که در آن اندیشیده شده، بهتر است.
با این حال، زمانی که به مقایسه دنا پلاس با تندر 90 پلاس از لحاظ کیفیت می پردازیم، رنو تندر 90 یه یک باره از وسط گود میدان بلند می گردد و چند پله بالاتر قرار می گیرد؛ چرا که همواره در خودروهای فراوری و مونتاژ ایران جزو اولین ها بوده است. بعلاوه از نظر راحتی کابین خودرو هم شرایط تندر 90 به واسطه طراحی جایگاه ها و کابین آن بهتر است. از نظر فنی هم باید بگوییم که پیشرانه دنا پلاس بهتر است، اما شتاب و مصرف تندر پلاس 90 چیز دیگری است.
مقایسه دنا پلاس با برلیانس H330
همان طور که اشاره کردیم، بخشی از رقبایی که به رقابت با دنا پلاس برخاسته اند، خودروهای چینی هستند. البته چینی ها در ابتدا خودروهایی داشتند که چنگی به دل نمی زد، اما در ادامه راستا، پیروز شدند که ظاهر و کیفیت محصولات شان را تقویت نمایند. اما برسیم به مقایسه دنا پلاس با برلیانس H330.
با مقایسه دنا پلاس با برلیانس H330 از نظر ظاهری و طراحی، کمی سنگینی به طرف وزنه برلیانس می چرخد. چینی ها در سدان های تازه خودشان، معمولاً سعی نموده اند که کپی برداری های بی نقصی را داشته باشند. گفته می گردد که برلیانس H330، یک کپی از ب ام و سری یک است. انصافاً هم خودرویی چشم نواز و جوان پسند از آب درآمده است. ایران خودرو کوشش زیادی نموده که مسائل موجود مونتاژی در سری قبل را برطرف کند، هرچند به نظر می رسد شرایط مونتاژ برلیانس H330 بهتر از آب درآمده است. گلگیرها به خوبی طراحی شده و فرم خاص و دلنواز چراغ ها و … روی هم رفته شرایط ظاهری مناسب تری به برلیانس بخشیده است.
با این حال، با ورود به داخل کابین خودرو متوجه می شویم که دنا پلاس دست برتر را دارد. فرم اسپرت جایگاه ها و راحتی آن ها، برای کاربران جالب تر است. از نظر عایق بندی هم که دنا پلاس کلاً در رتبه خوبی نسبت به خودروهای هم رده خودش واقع شده است. این در حالی است که کابین برلیانس H330 ساده طراحی شده و همین سادگی، باعث شده تا کابینی زیبا نداشته باشیم. شرایط کیفیت متریال به کار رفته در کابین آن هم که از دنا پلاس پایین تر است. جایگاه ها و ارگونومی آن ها هم خوب است، هرچند که نسبت به شرایط جایگاه ها در دنا پلاس در سطحی پایین تر قرار می گیرد. دنا پلاس در کل خودروی جادارتری نسبت به برلیانس H330 است و بیشتر به درد مسافرت می خورد.
با با مقایسه دنا پلاس با برلیانس H330 از نظر حجم پیشرانه و قدرت فراوریی با اندکی اغماض می توان هر دو خودرو را یکسان دانست. در باقی موارد هم دو خودرو یکسان هستند، هرچند که عملکرد نه چندان جالب گیربکس برلیانس در انتقال قدرت، باعث شده تا از حیث فنی هم از دنا پلاس عقب تر بیفتد.
پیشنهاد می کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر مطلب مقایسه برلیانس H330 با خودروهای هم رده را هم مطالعه کنید.
نمای پشتی دنا پلاسمقایسه دنا پلاس با سمند سورن
سمند سورن هم نوعی فیس لیفت از سمند است که حالا هواداران زیادی هم پیدا نموده است. جالب این که سمند سورن فراوریش از 1386 آغاز شده است، هرچند که امروزه به نسخه های آپدیت آن روبه رو هستیم که مدنظر ما مدل ELX آن است. البته بعضی هم دوست دارند هر دوی این خودروها را در اصل فیس لیفت همان نسخه کلاسیک سمند بدانند که حالا بحثی دیگر است.
با مقایسه دنا پلاس با سمند سورن از نظر ظاهری باید گفت بحثی در این نیست که شرایط دنا پلاس بهتر است؛ چرا که یک دهه دیرتر از سمند پلاس راهی بازار شده و طبیعی است که دغدغه های به روزتر مشتریان را مد نظر داشته است. دنا پلاس روی هم رفته اسپرت تر و شیک تر است و سمند سورن، کمی قدیمی تر و مسن تر ظاهر شده است.
در طراحی کابین و داشبورد هم که قطعاً دنا پلاس یک سر و گردن بالاتر است؛ خاصه این که طرح داشبورد آن ما را به یاد مواردی چون سوناتا YF می اندازد. حجم داخل کابین دو خودرو هم یکسان است، هرچند که شاید بعضی معتقد باشند که فضای داخل سمند سورن به علت نوع متریالی که استفاده شده، خودمانی تر است.
با مقایسه دنا پلاس با سمند سورن از لحاظ فنی هم باید گفت چون هر دو خودرو از پیشرانه ملی یا EF7 سود می برند، پس نباید تفاوت چندان معناداری با هم داشته باشند. پس روی هم رفته، کسانی که دنبال انتخابی از میان این دو هستند، قطعاً باید به دنا پلاس فکر نمایند؛ هرچند که نسخه های سفر سمند سورن را باید با کارنموده های دنا پلاس مقایسه کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر، بد نیست نگاهی هم به مطلب مقایسه سمند سورن با پژو پارس و تندر 90 داشته باشید.
سخن پایانی
امیدواریم که این مقایسه توانسته باشد اطلاعات خوبی از دنا پلاس در قیاس با رقبایش در اختیارتان قرار دهد. شما می توانید با مراجعه به سایت خبرنگاران، از آخرین قیمت خرید و فروش دنا پلاس آگاه شوید.
نظر شما درباره مقایسه بالا چیست؟ شما تجربه سواری با کدام یک از این خودروها را دارید و به نظرتان کدام یک از این خودروها ارزش خرید بالاتری دارند؟ نظرات و تجربیات خودتان را به وسیله بخش دیدگاه ها با ما در میان بگذارید.
منبع: بلاگ دیوار