معرفی شماری از معروف ترین جاذبه های دیدنی ارومیه

به گزارش تور هند ارزان، ارومیه که پیشتر رضائیه نام داشت، در دل خود پیروان ادیان مختلف را جای داده و به یک عرصه تمام عیار نمایش وحدت ایرانیان بدل شده است. تاریخ، هنر و فرهنگ مردمان این سرزمین،آن را به یک شهر نمونه در زمینه جهانگردی تبدیل نموده اند؛ شهری که بواسطه موارد یاد شده همه ساله میزبان هزاران هزار جهانگرد داخلی و خارجی هست؛ جهانگردانی که با ذوق و علاقه فراوان به سوی شمال غرب کشور حرکت نموده و به تماشای معروف ترین جاذبه های دیدنی ارومیه می پردازند. با ما در مقاله دیدنی های معروف ارومیه همراه باشید تا شما را با تعدادی از برترین جاذبه های جهانگردی ارومیه آشنا کنیم.

معرفی شماری از معروف ترین جاذبه های دیدنی ارومیه

فهرست مطالب

مدرسه راهنمایی ارومیهقلعه هولاکوخانبازار ارومیهیخچال دوقوز پلهمدرسه 22 بهمن ارومیهکلیسای مار سرگیزبازار دوشابچی خاناقلعه بردوک

مدرسه راهنمایی ارومیه

در خیابان امام و در میانه کوچه امیر نظمی، مدرسه ای از دوران قاجار به یادگار مانده که اکنون بواسطه همین قدمت تاریخی و معماری بی مثال، مشتاقان گردشگری را به سوی خود دعوت می نماید. مدرسه راهنمایی در زمانهای گذشته بعنوان خانه ای مجلل برای یکی از عظیمان ایل قاجار کاربری داشت، اما در سال 1347 هجری شمسی به همت مالک جدیدش تغییر کاربری داد و بعنوان یک مدرسه خود را در سطح شهر بیان کرد. متأسفانه، بدلیل تخریب کتیبه ای تاریخی که در دیواره مدرسه بکار رفته، تاریخ دقیق ساخت بنا تعیین نیست، اما چیزی که مسلم بود، این است که این بنا در ابتدای حکومت قاجار بنا شده است.

اگرچه جای جای این مورد از معروف ترین جاذبه های دیدنی ارومیه چشم نواز و با ارزش بوده، اما ضلع جنوبی حیاطش بدلیل معماری بی بدیل از ارزش بیشتری برخوردار است. وجود دیوار کشی ها آجری در دور تا دور حیاط که شکل چهار گوش دارد، به این قسمت جلای قابل توجهی داده است. این مورد را در کنار طاق نماهای آجری لعاب دار فیروزه ای تصور نموده تا اوج زیبایی های تزئینات را درک کنید. همین شاخص و عوامل سبب شد تا در روز 15 دی سال 1375 هجری شمسی، سازمان میراث فرهنگی کشور این اثر را در لیست آثار ملی ایران قرار داد و با شماره 1831 آن را به همگان معرفی کرد.

قلعه هولاکوخان

قلعه هولاکوخان که تماما سنگی بوده، در گذشته بعنوان استحکامات دفاعی در منطقه ایفای نقش می نموده است. قلعه هولاکوخان از سه جهت به پرتگاه های خطرناکی منتهی می گردد که رسیدن به آن را با دشواری رو به رو نموده اند. به همین دلیل، گروههای کوهنوردی متعددی در این منطقه تشکیل شده که با پذیرش افراد علاقمند، رسیدن به این کوه را تا حدودی تسهیل می بخشند. زمانیکه به بالای کوه برسید، خواهید دید که در اطراف قلعه آب انبارهای زیادی وجود دارند که گویا نقش تأمین آب قلعه را بر عهده داشته اند. سند این ادعا نیز بدون شک لوله هایی بوده که آب را به سوی این مورد از برترین جاذبه های گردشگری ارومیه راهنمایی می نموده اند. شما می توانید در این منطقه ضمن بهره مندی از آب و هوای بی مانند کوه های آق گنبد، از یک بنای تاریخی نیز بازید بعمل آورید.

بازار ارومیه

بازار ارومیه را می توانیم قلب تپنده شهر معرفی کنیم، چرا که در تمام ساعات روز مردم در این بازار در تکاپو بوده و حیات را در رگهای این بازار جریان می دهند. آن چیزی که معماری این مورد از دیدنی های معروف ارومیه را شاخص نموده، تنها قدمت بنا نیست. به عقیده متخصصان معماری ساده این بازار با طاق، گنبد و چشمه های زیبایش هر بیننده ای را مجذوب خود می سازد. شگفتی زمانی تکمیل می گردد که در قسمتهای دیگر بازار شما تیمچه ها، حمام ها، سراها و مساجد را نیز مشاهده می کنید. این مورد از برترین جاذبه های گردشگری ارومیه که محل کسب درآمد مسگران، چاقو سازان، بذر فروشان، فرش فروشان، کفاشان، بلور فروشان، عطاران و زرگران بوده، در سال 1362 هجری شمسی به ثبت آثار ملی ایران رسید.

یخچال دوقوز پله

یخچال دوقوز پله که در خیابان عسگرخان و در محله ای به نام دوقوز پله واقع شده، بدلیل شاخصه هایی که دارد، به یکی از دیدنی های معروف ارومیه تبدیل گشته است. در زبان زیبا و ریشه دار آ ذری دوقوز را پله می دانند و به همین دلیل در بعضی نوشته های فارسی زبان این بنا را یخچال نه پله نیز نامیده اند؛ بنایی که از دوره قاجار به یادگار مانده و بعنوان نگهدارنده مواد غذایی و همچنین تأمین آب و یخ شناخته می شد و تا مدتها نیز این وظیفه را بر عهده داشت. در تاریخچه این بنا آمد که علاوه بر روزهای گرم تابستان، مردم در شبهای چهار شنبه سوری نیز به سوی این بنا رفته و با جمع شدن گرد حوضچه ای که نزدیک یخچال بود، این شب را به صبح می رساندند.

بعد از گذشت سالها و با پیشرفت های گسترده ای که در زمینه شهرنشینی صورت گرفت، به مرور این مورد از معروف ترین جاذبه های دیدنی ارومیه بلا استفاده شد و در زمره جاذبه های تاریخی این شهر قرار گرفت؛ جاذبه ای که توانست لقب خانه آبگینه را از آن خود نموده و علاقمندان به ریشه های تاریخی را به خود جلب کند.

مدرسه 22 بهمن ارومیه

مدرسه 22 بهمن ارومیه بدلیل معماری خاصش و همچنین قدمتی که دارد، به شدت برای صاحبان نظر و همچنین میراث فرهنگی اهمیت داشته است. همین میزان اهمیت نیز باعث شد که در سال 13588 هجری شمسی و در روز 7 اسفند به ثبت ملی برسد. از آن روزگار تا به امروز سالانه بیش از هزار نفر به این مورد از دیدنی های معروف ارومیه پای می گذارند، در قسمتهای مختلفش قدم می گذارند و از جلوه های معماری کشورمان بهره می برند.

کلیسای مار سرگیز

کلیسای مار سرگیز که از جمله جاذبه های مذهبی اقلیت های این شهر بوده، در دامنه کوه سیر واقع شده است. ارامنه و مسیحی های ساکن ارومیه در زمان مناسبتهای مذهبی خود به سوی این کلیسا رهسپار شده تا آیین های مذهبی خود را برپا کنند. این کلیسا که گفته می گردد از زمان خسرو پرویز به جا مانده و متعلق به همسر مسیحی او یعنی شیرین بوده، تماما از سنگ ساخته شده است. شما می توانید دیواره و سقفهای سنگی این بنا را از نظر بگذرانید؛ سنگهایی که با برشهای نامنظم کنار یکدیگر قرار گرفته و به بنا جلال و شکوهی خاص بخشیده اند. به عقیده تاریخ شناسان و معماران، این مورد از برترین جاذبه های گردشگری ارومیه از استحکام قابل توجهی برخوردار بوده و همین استحکام سبب شد تا این بنا در طول تمام این سالها محکم و راسخ باقی بماند.

بازار دوشابچی خانا

بازار دوشابچی خانا که در میدان ولایت ارومیه واقع شده، قدمت قابل ملاحظه ای دارد. در زمان حکومت صفویه سنگ بنای این بازار قرار گرفت و از آن موقع تا به امروز حدود 70 باب مغازه که در دو طرف بازار دایر بوده اند، کوشش می کردند که مایحتاج مردم را تأمین کنند. این بازار و این محله از قدیم الایام محل تهیه و فراوری و توزیع محصولات مرتبط با دوشاب بوده و به همین دلیل این نام را بر رویش نهاده اند. در زبان آذری شیره را دوشاب می گویند. این بازار محل توزیع و فراوری شیره انگور و محصولات مرتبط بوده و در حال حاضر نیز به همین فعالیتها ادامه می دهد. معماری این بازار بواسطه دالان های تو در تویش برای همگان قابل توجه است. به همت علاقمندان گردشگری، این جاذبه به ثبت میراث ملی رسید و با شماره 31369 در این فهرست خودنمایی می نماید.

قلعه بردوک

قلعه بردوک که از سه قسمت اصلی تشکیل شده، بر روی دامنه کوهی قد علم نموده است. این قسمتها عبارتند از قلعه، مسجد و مقبره. مسجد این قلعه رو به روی قلعه اصلی و عظیم واقع شده و مقبره نیز در ضلع جنوبی محوطه قرار گرفته است. به جز این سه بخش، یک قسمت نیز وجود دارد که در واقع دروازه ورودی قلعه هست. در زیر قوس این دروازه، کتیبه ای بر روی دو سنگ مرمرین قرار گرفته که پیرامون قلعه و قدمتش سخن گفته اند. پژوهشگران زیادی به این بنا سر زده و طی تحقیقاتشان به این نتیجه رسیدند که سنگهای چهار گوش، شن و آهک ماده اصلی سازنده بنا بوده اند.

آنان عقیده دارند که در مرکز قلعه چند بخش دیگر نیز وجود داشته که به مرور زمان تخریب شده اند و تنها یکی از بخشها که گویا آب انبار بوده، سالم باقی مانده است. برای رسیدن به قلعه باید یک شیب تند را در نوردید تا به میانه کوه برسید و وارد این جاذبه تاریخی شوید. اگرچه راستا سخت است، اما شیرینی بازدید از آن این سختی را از بین می برد.

منبع: همگردی
انتشار: 7 فروردین 1400 بروزرسانی: 7 فروردین 1400 گردآورنده: indiaro.ir شناسه مطلب: 1610

به "معرفی شماری از معروف ترین جاذبه های دیدنی ارومیه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی شماری از معروف ترین جاذبه های دیدنی ارومیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید