مرزن آباد دارای آب و هوایی معتدل با اکسیژن فراوان است

به گزارش تور هند ارزان، ایسنا/ براساس آخرین گزارش های بدست آمده، مرزن آباد دارای آب و هوایی معتدل با اکسیژن فراوان است.

مرزن آباد دارای آب و هوایی معتدل با اکسیژن فراوان است

مهدی صادقی کوهستانی، بخشدار مرزن آباد درباره غفلتی که نسبت به مرزن آباد شده، با وجود آنکه در مسیر مسافران جاده چالوس و منطقه ها شمالی کشور قرار گرفته، اظهار کرد: مرزن آباد جز کهن ترین بخشهای استان مازندران است و دیار علویان محسوب می گردد. شهرداری مرزن آباد سال 1337 تأسیس شده و جز قدیمی ترین شهرداری های استان مازندارن بشمار می آید. متاسفانه این منطقه با وجود چنین قدمت و جایگاهی خوب معرفی نشده است، چون وقتی نام مرزن آباد می آید، فکر مردم محدوده آن را از ابتدا تا انتهای بلوار مرزن آباد تصور می نماید و به همین چند خانه و اداره در بلوار محدود می شوند.

او افزود: گستره مرزن آباد از تونل کندوان که مرز استان البرز و مازندران است، شروع می گردد و با کجور و چالوس و کلاردشت و طالقان هم مرز است و در کل حدود 650 کیلومتر مربع مساحت دارد و دارای 103 آبادی و روستا و یک شهر و شهرداری است. بالغ بر 21 هزار نفر جمعیت دارد و یکی از بزرگترین بخشهای استان مازندران است. از همین رو گذشتگان باید بیشتر از این روی ظرفیت های مرزن آباد کار می کردند تا فرهنگ و هنر، آیین، رسوم و سنت ها و ظرفیت های سرمایه گذاری بهتر از اینها معرفی گردد.

بخشدار مرزن آباد ادامه داد: وقتی مردم وارد استان مازندران می شوند از تونل کندوان که سرازیر می شوند، مرزن آباد را محلی برای گذر می بینند، حتی متوقف نمی شوند و در اقامتگاه ها ماندگاری ندارند. وظیفه داریم به عنوان متولی، این شهر را معرفی کنیم تا آن گردشگری که راهی منطقه ها شمالی کشور است، متوجه جذابیت های این منطقه هم گردد.

صادقی سپس به بعضی جذابیتهای گردشگری و طبیعی این منطقه اشاره نمود و اضافه نمود: روستای دلیر با ارتفاع بیش از سه هزار متر از سطح دریا دارای چشمه های آب گرم است. در همین ارتفاع، آبشار هریجان و دریاچه ولشت را داریم و جنگلهای هیرکانی نیز بخشی از طبیعت این خطه را تشکیل داده اند که ثبت جهانی هم شده اند. مرزن آباد موقعیت بسیار مناسبی برای دره نودری، کوهنوردی، دشت نوردی و ماهیگیری دارد. در ساعات اولیه صبح تا قبل از ساعت 11 و در عصر از ساعت 15 به بعد بادهای جنوبی و شمالی می وزد و به همین دلیل مرزن آباد به نام شهر اکسیژن معروف است.

آب و هوای این بخش نه مثل چالوس شرجی است و نه مثل تهران خشک است؛ آب و هوایی معتدل با اکسیژنی فراوان دارد. به همین دلیل، بیش از 50 درصد مراجعه کنندگان به شهرداری و بخشداری برای کسب مجوز غیربومی ها هستند، حتی از جنوب کشور هم در روستاهای حاشیه مرزن آباد ساکن هستند.

او درباره شرایط اقامتگاه های مرزن آباد اظهار کرد: جای احداث هتل در مرزن آباد خالی است. اقامتگاه های داخل شهر در حد دو سه متل و اقامتگاه، مسافرخانه و هتل کوچک است و اگر بنا باشد گردشگران را حفظ کنیم و ماندگاری آنها را افزایش دهیم، قطعا به هتلهای مناسبی احتیاج داریم.

بخشدار مرزن آباد افزود: البته در روستاهای این بخش بالغ بر 25 واحد بومگردی فعال موجود است. در روستای اغوزداربن محلی ها خانه های قدیمی خود را به بومگردی تبدیل نموده اند. در همین روستا مدرسه متروکه ای وجود دارد که با مدیر آموزش و پرورش آن منطقه صحبت و تفاهم شده که در اختیار یکی از فعالان گردشگری روستا قرار گیرد تا کلاسهای آن به اقامتگاه سنتی تغییر کاربری داده گردد. در روستای سنار با توجه به وجود دریاچه ولشت، یک سرمایه گذار 100 میلیارد تومان هزینه نموده تا این منطقه برای پذیرش گردشگران آماده گردد.

صادقی در ادامه با اشاره به دسترسی هایی که به وسیله آزادراه تهران شمال به مرزن آباد ایجاد شده، اظهار کرد: آزادراه تهران شمال دسترسی به مرزن آباد را محدود ننموده است. از چهار قطعه آزادراه که قرار شد تکمیل گردد، قطعه یک و چهار تکمیل شده است، قطعه یک از تهران تا شهرستانک است و قطعه دو از شهرستانک تا اواسط جاده کندوان است که به سیاه بیشه منتهی می گردد و قطعه سوم از سیاه بیشه تا مرزن آباد و قطعه چهار از مرزن آباد تا چالوس امتداد دارد. همین حالا با راه اندازی دو قطعه یک و چهار و مسیر رفت قطعه دو، فاصله مرزن آباد تا تهران حدود دو ساعت شده است یعنی اگر از تهران با ماشین سواری حرکت کنید، دو ساعت بعد در مرزن آباد هستید و این کوتاهی مسیر باعث شده است بالغ بر 50 درصد جوازها در روستاها به غیربومی ها تعلق داشته باشد.

بخشدار مرزن آباد گفت: در واقع آزادراه یاری نموده افرادی که بازنشسته شده اند، بیماری هایی دارند و به طبیعت پراکسیژنی احتیاج دارند، به این منطقه دسترسی آسان تری داشته باشند. کمترین ارتفاع در این بخش 503 متر از سطح دریا و بالاترین نقطه بالای چهار هزار متر از سطح دریا است که این اختلاف ارتفاع باعث شده منطقه ها بکر و دیدنی بوجود آید که مردم را با توجه به کوتاهی مسیر که آزادراه سبب آن شده است، میتوان به این منطقه جذب کرد. فرصت فوق العاده ای است و حالا به عنوان مسئول باید هنر به خرج دهیم تا گردشگران، مسافران و سرمایه گذاران را جذب کنیم تا با افزایش مدت زمان اقامت آنها، کسب و کارهای بومی رونق پیدا کند و جمعیت ساکن مهاجرت نکند.

منبع: همگردی
انتشار: 22 اسفند 1401 بروزرسانی: 22 اسفند 1401 گردآورنده: indiaro.ir شناسه مطلب: 2306

به "مرزن آباد دارای آب و هوایی معتدل با اکسیژن فراوان است" امتیاز دهید

1 کاربر به "مرزن آباد دارای آب و هوایی معتدل با اکسیژن فراوان است" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مرزن آباد دارای آب و هوایی معتدل با اکسیژن فراوان است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید