مدیریت زباله در ملایر

به گزارش تور هند ارزان، فاطمه رحمتی ـ ملایر ـ خبرنگار: پس از مدت ها انتظار یکی از مهم ترین رویدادهای زیست محیطی شهر ملایر با عنوان طرح تفکیک پسماندها از مبدا به همت شهرداری ملایر و با مشارکت بخش خصوصی اجرا شد.

مدیریت زباله در ملایر

براساس این طرح شهروندان ملایری می توانند پسماندهای تفکیک شده خود را با روش های مختلف به شهرداری تحویل دهند و در ازای آن وجه نقد یا کالا دریافت نمایند. مسئولان شهرداری ملایر امیدوارند با مشارکت شهروندان این طرح را به پایان مناسبی برسانند.

  • انتشار فراخوان

معاون خدمات شهری شهردار ملایر به خبرنگاران می گوید: مطابق مفاد ماده 4 آیین نامه اجرایی قانون مدیریت پسماندها، شهرداری ها موظف شده اند همه پسماندهای خود را به صورت تفکیک شده جمع آوری نمایند. مجتبی داوری با بیان این که شهرداری ملایر پس از فرازونشیب فراوان و کوشش بی وقفه در حوزه معاونت خدمات شهری ضمن تهیه و ارائه طرح تفکیک پسماندها در مبدا، سازوکار لازم را برای اجرای این بند مهم فراهم نموده است، می افزاید: در ابتدای تابستان امسال و چندین مرحله انتشار فراخوان عمومی در روزنامه های مختلف، طرح مذکور از بین طرح های واجد شرایط انتخاب و عملیات اجرایی آن از ابتدای شهریور شروع شد. وی ادامه می دهد: این رویداد مهم زیست محیطی در نوع خود در تاریخ شهرداری ملایر بی نظیر است و اجرای پیروز آن به مشارکت آگاهانه و مسئولانه شهروندان بستگی دارد.

  • تحویل پسماندهای قابل بازیافت

معاون خدمات شهری شهردار ملایر بیان می نماید: به طور عامیانه پسماندها به 2 صورت تر و خشک قابل بازیافت هستند. قانون شهرداری موظف به ایجاد 2 سیستم جمع آوری به طور جداگانه برای این 2 خط از زباله است. به رغم این که سال ها از تصویب قانون مدیریت پسماندها و آیین اجرایی آن می گذرد، چیدمان ناوگان حمل ونقل پسماندها به گونه ای طراحی شده است که شهروندان امکان تحویل پسماندهای تفکیک شده را به مامور شهرداری نداشتند و اساساً پسماندها به صورت مخلوط جمع آوری می شد.

وی می گوید: با اجرای این طرح یکی از مهم ترین دغدغه های مردم و مسئولان شهر برطرف شد و سیستم جمع آوری پسماندهای قابل بازیافت راه اندازی شد و از اول شهریور امسال به بهره برداری رسید. داوری با بیان این که در این طرح شهروندان ملایری و همه نهادها و مراکز تولیدنماینده پسماندهای انبوه می توانند به روش های مختلف پسماندهای خود را ارائه دهند، شرح می دهد: شهروندان می توانند پسماندهای قابل بازیافت خود را به مجری طرح تحویل دهند و در ازای آن وجه نقد یا کالا دریافت نمایند.

  • مدل بلوک گردشی

معاون خدمات شهری شهردار ملایر از شهروندان می خواهد پسماندهای خشک و تر خود را جدا نمایند و پسماند خشک قابل بازیافت خود را در یکی از روزهای هفته که در برنامه ارائه شده است به تیم اجرایی پیمانکار تحویل دهند. به منظور جلب مشارکت حداکثری شهروندان چندین مدل مشارکت ارائه شده است که شهروندان می توانند با انتخاب یک یا چند مدل در اجرای این طرح مشارکت نمایند.

داوری تصریح می نماید: مدل بلوک گردشی برای جمع آوری یک بار در هفته پسماندهای خشک قابل بازیافت است. در این مدل، چند محدوده شهر معین شده است و برای جمع آوری پسماندهای خشک هر محدوده از یک خودرو وانت استفاده می گردد. در این مدل، مجری طرح محدوده فعالیت خود را به 6 قسمت تقسیم و برای جمع آوری پسماندهای هر قسمت در یکی از روزهای هفته اقدام می نماید. وی می افزاید: مدل آژانس بازیافت نیز یکی دیگر از مدل های این طرح است که در این مدل هریک از شهروندان می توانند در هر ساعت از شبانه روز با شماره تلفن پنج رقمی 31550 که در دفتر پیمانکار پیش بینی شده است، تماس بگیرند و آدرس محل سکونت و فعالیت خود را به اپراتور اعلام نمایند تا عوامل اجرایی پیمانکار پس از دریافت آدرس در محل حاضر شوند و پسماند خشک تفکیک شده را از شهروند تحویل بگیرند و مابه ازای آن وجه پرداخت کند.

  • فضای مجازی

معاون خدمات شهری شهردار ملایر می گوید: استفاده از فضای مجازی برای پیشبرد اهداف این طرح نیز یکی دیگر از برنامه های ماست. در این مدل، طراحی و معرفی اپلیکیشنی با عنوان پیک پاک ملایر فضای مناسبی در اختیار ساکنان این شهر قرار می دهد. هریک از شهروندان می توانند به راحتی درخواست خود را برای جمع آوری پسماندهای خشک در این اپلیکیشن ارائه نمایند. وی ادامه می دهد: اگر شهروندی نتوانست با استفاده از روش های گفته شده با اکیپ اجرایی پیمانکار ارتباط برقرار کند، برای انتقال پسماندهای قابل بازیافت خود به محل استقرار غرفه بازیافت مراجعه کند و با تحویل اقلام تفکیک شده از متصدی غرفه وجه نقد دریافت کند.

  • همکاری شهروندان

معاون خدمات شهری شهردار ملایر خاطرنشان می نماید: در این طرح، نیروی انسانی و ماشین آلات به گونه ای سازماندهی و همچنین بسترها به گونه ای فراهم شده اند که شهروندان بتوانند به ساده ترین روش ها و حداقل امکانات در اجرای طرح مشارکت کند. داوری می افزاید: مهم ترین عامل در اجرای پیروزیت آمیز این پروژه همکاری و مشارکت همگانی شهروندان است. انتظار می رود هریک از شهروندان با پذیرش وظیفه شهروندی خود شهرداری را در اجرای این طرح کمک نموده و نقش موثر خود را در اجرای این پروژه مهم زیست محیطی ایفا نماید.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 26 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: indiaro.ir شناسه مطلب: 445

به "مدیریت زباله در ملایر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مدیریت زباله در ملایر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید