فاز اول پروژه حفاظت از تپه چشمه علی با اعتباری بالغ بر دو میلیارد اجرا می شود

به گزارش تور هند ارزان، ایسنا/ براساس آخرین اخبار بدست آمده، فاز اول پروژه حفاظت از تپه چشمه علی با اعتباری بالغ بر دو میلیارد اجرا می شود.

فاز اول پروژه حفاظت از تپه چشمه علی با اعتباری بالغ بر دو میلیارد اجرا می شود

مرتضی ادیب زاده یادآور شد: تپه چشمه علی شهرری با پیشینه تاریخی چند هزار ساله جز اولین استقرارگاه های انسان در منطقه ها فلات مرکزی ایران بوده و فرهنگ سفال قرمز و نخودی با نقوش حیوانی و گیاهی و هندسی سیاه رنگ مکشوفه از این تپه با نام فرهنگ چشمه علی شناخته شده است. شرایط کنونی تپه به دلیل ریزش دامنه تپه نیازمند حفاظت است.

معاون میراث فرهنگی استان تهران اظهار کرد: در این پروژه برای شناخت و مطالعات فنی و تهیه سایت پلان مجموعه چشمه علی شامل کوه و باروی ری باستان و چشمه و نقش برجسته و تپه تاریخی بوسیله فتوگرامتری و مستندنگاری سه بعدی با هلی شات در حال انجام است.

ادیب زاده اضافه کرد: ساماندهی و استحکام بخشی جداره های تپه و بازسازی دیواره های تخریب شده با ملات خاکی و کاهگل و همچنین پاکسازی سطوح تپه اجرا خواهد شد و این پروژه از طریق متخصصان بازسازی آثار و بنا با نظارت اداره کل میراث فرهنگی استان تهران و رعایت اصول حفاظتی تپه و تقویت جداره های خاکی به انجام می رسد.

تپه چشمه علی در سالهای 1313 تا 1315 هجری شمسی از طریق تیم کاوش اریک اشمیت کاوش شد و آثاری مربوط به آغاز هزاره چهارم، دوره های اسلامی و اشکانی بدست آمد که اکنون بخشی از این آثار در موزه های آمریکا و بخش دیگر در موزه ایران باستان نگهداری می شود. با درگذشت اریک اشمیت، پژوهش ها بار دیگر در سال 1377 شمسی از طریق گروهی از سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، دانشگاه تهران و دانشگاه برادفورد از سر گرفته شد و نشانه های فرهنگی از هزاره های ششم، پنجم و آغازین چهارم بدست آمد.

منبع: همگردی
انتشار: 24 مرداد 1400 بروزرسانی: 24 مرداد 1400 گردآورنده: indiaro.ir شناسه مطلب: 1849

به "فاز اول پروژه حفاظت از تپه چشمه علی با اعتباری بالغ بر دو میلیارد اجرا می شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فاز اول پروژه حفاظت از تپه چشمه علی با اعتباری بالغ بر دو میلیارد اجرا می شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید