دومین خداحافظی موقت سارا خادم الشریعه از تیم ملی

به گزارش تور هند ارزان، سارا خادم الشریعه، بهترین شطرنج باز زن ایران، برای دومین بار از حضور در تیم ملی خداحافظی نموده است. برخلاف بار اول، این بار علت او شخصی است و آن طور که خودش در پستی اینستاگرامی نوشته، به علت مادرشدن ترجیح داده در این مقطع از حضور در تیم ملی شطرنج ایران خداحافظی کند. دوستان عزیزم، بسیار هیجان زده ام که به شما بگویم که پسرم در تاریخ 19 فوریه به جهان آمد. مادربودن با اختلاف مهم ترین نقش من در زندگی است. من در شرایطی که باردار بودم، در جام جهانی بازی کردم و همواره سعی کردم تا بیشترین حد ممکن فعال باشم، اما در حال حاضر قصد دارم مدتی از ورزش حرفه ای فاصله بگیرم تا زمانی که مجددا احساس کنم دوست دارم بازی کنم. از تمام کسانی که پیگیر غیبت من بودند و از برگزارکنندگانی که من را دعوت می کردند تشکر می کنم.

دومین خداحافظی موقت سارا خادم الشریعه از تیم ملی

این برای دومین بار است که سارا خادم الشریعه با انتشار پیامی در صفحه اینستاگرام خداحافظی می نماید. پیش تر در دی ماه 1398 او با انتشار پستی جنجالی، خداحافظی اش از تیم ملی را اعلام کرد. خداحافظی سارا مصادف با روز هایی بود که علیرضا فیروزجا، نابغه شطرنج ایران پناهنده فرانسه شد و بسیاری می گفتند او هم قصد مهاجرت دارد؛ اما خادم الشریعه همان زمان با انتشار پستی، شایعه پناهندگی اش را تکذیب کرد و نوشت: در ایران هستم و قصد مهاجرت ندارم. چند سالی است که به صورت انفرادی و با هزینه شخصی در مسابقات مختلف بین المللی به عنوان یک ایرانی شرکت می کنم و این روال ادامه خواهد داشت. تعدادی از این مسابقات به صورت ملی است و این اعزام ها زیر نظر فدراسیون و وزارت ورزش صورت می پذیرد که از این پس از حضور در هرگونه مسابقه ملی که تحت نظر فدراسیون، وزارت ورزش یا کمیته المپیک باشد، به عنوان ملی پوش یا نماینده یا هر چیز دیگری که بنامند، انصراف می دهم. این به معنای تغییر ملیتم نیست. شطرنج یک ورزش فکری است و دنیای عجیبی دارد. من می خواهم در فضایی آرام، بدون فشار و استرس و تهدید، فقط و فقط روی کارم تمرکز کنم. نمی گذارند، نمی فهمند و نخواهند فهمید. دلایل تصمیمم برای کسانی که باید ببینند روشن است، شاید نمی خواهند ببینند و این تصمیم آنهاست نه من! من فعلا قصد مهاجرت ندارم و کسی هم حق ندارد من را وادار به ماندن یا رفتن کند.

در بازگشت او به تیم ملی، سارا در گفت وگویی که با شرق داشت، علت خداحافظی موقتش را این طور اعلام کرد: علت اینکه من در آن مقطع نخواستم در تیم ملی باشم یک سری مسائل بود که با فدراسیون وقت داشتم. متأسفانه فدراسیون قبلی اصلا پشت بازیکنان نبود. هر افتخاری که ما به دست می آوردیم به نام فدراسیون تمام می شد، اما در مقابل هیچ گونه حمایتی از ملی پوشان نمی کردند. ضمن اینکه همه حرف هایشان دروغ بود و من هم نمی توانستم با این دروغ ها کنار بیایم. برای همین ترجیح دادم از تیم ملی کناره گیری کنم و در هیچ کدام از اعزام ها نباشم. دوست ندارم وارد جزئیات شوم و درباره اش صحبت کنم، اما نمونه بارزش این بود که ما اصلا فراموش نموده بودیم مربی خارجی چیست. تیم ملی اصلا مربی نداشت. در گذشته این طور بود که حداقل به صورت مقطعی برای تیم ملی مربی خارجی استخدام می کردند. متأسفانه در شطرنج بار همه چیز روی دوش خود بازیکن است؛ از مربی گرفته تا هزینه اعزام به مسابقات. مثلا به ما می گفتند در فلان مسابقه شرکت کنید، هزینه اش را می دهیم، اما به حرفشان عمل نمی کردند. خود من از چند مسابقه مختلف و حتی رقابت های قهرمانی دنیا که مدال گرفتم، از فدراسیون طلب داشتم که طلبم را ندادند، در آخر هم تصمیم گرفتم بی خیالش شوم. همه فکر می نمایند، چون جوایز رقابت های شطرنج به دلار یا یورو است، بازیکنانش وضع بسیار خوبی دارند، اما نمی دانند که همه هزینه ها در این رشته بر عهده خود ورزشکار و خانواده اش است نه فدراسیون. خود من در رقابت های قهرمانی دنیا 70 هزار یورو جایزه گرفتم، اما این اتفاق که همواره در زندگی من تکرار نمی گردد. این طور نیست که هر بار در مسابقات دنیای شرکت کردم، قهرمان شوم که این مبلغ جایزه را بگیرم. ما اگر جایزه ای هم می گیریم، حقمان است، چون برایش زحمت کشیده ایم. نباید برداشت دیگری از آن گردد. مشکل دیگر فدراسیون قبلی این بود که اصلا شایسته سالاری در آن وجود نداشت. همه چیز بر موضوع یک نفر می چرخید. در نهایت همه این اتفاق ها باعث شد تا خیلی از ما بی انگیزه و دلسرد شویم.

منبع: فرارو
انتشار: 15 تیر 1401 بروزرسانی: 15 تیر 1401 گردآورنده: indiaro.ir شناسه مطلب: 2170

به "دومین خداحافظی موقت سارا خادم الشریعه از تیم ملی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دومین خداحافظی موقت سارا خادم الشریعه از تیم ملی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید