دانش آموزان پژوهشگر در جستجوى ارزش پذیری

به گزارش تور هند ارزان، تبادل نظر با دانش آموزان پژوهشگری که با وجود سن پایین، ایده های بزرگی داشتند اما به گفته خودشان به اندازه کافی حمایت نمی شوند.

دانش آموزان پژوهشگر در جستجوى ارزش پذیری

به گزارش خبرنگار بعد از دغدغه کنکور، بزرگترین چالش دوران تحصیلى دانش آموزان؛ نبود توجه کافی به ایده هایشان است. ایده هایی که به گفته آنها حداکثر به عنوان پژوهش، پایش به دفتر مدیریت مدرسه کشیده می گردد، اما عاقبتی جز چک نویس شدن و برگه باطله بودن ندارد. البته بعضی دانش آموزان معتقدند که به ایده ها و پژوهش هایشان در منطقه توجه می گردد و اگر خوش شانس باشند یک جایزه نصیبشان می گردد.

با سه دانش آموز که یکی از آن ها به تازگی وارد دانشگاه شده، گفتگویی داشتیم. دانش آموزانی که برخلاف سن کم و باوجود مسائل عدیده در جهت پژوهشی شان، بی درنگ و با انگیزه به دنبال رویا های خود رفتند و هر یک قدمی به بزرگی توانایی خود برداشتند.

علی مقدم، دانش آموز سیستان و بلوچستان در گفت وگو با خبرنگار در مورد پژوهش خود، اظهار کرد: در بیشتر مدارس ما در شهر زاهدان و حتى در سیستان و بلوچستان آزمایشگاهى براى انجام کارهاى علمى و عملى وجود ندارد.

او اضافه کرد: فهم عمیق مطالب دروس مدرسه در هر مقطعى براى دانش آموزان شهر ما بسیار مشکل بود.

این دانش آموز ادامه داد: براى این کار من از سیستمى به نام AR استفاده کردم تا تمام دانش آموزان در نقاط مختلف کشور بتوانند این آموزش ها را به صورت سه بُعدى در جهات مختلف ببینند.

مقدم گفت: قصد دارم برنامه VR هم به آن اضافه کنم که این برنامه را پیشرفته تر کنم. این برنامه کاملا ایرانى است و تمام دانش آموزان می توانند آن را از مراکز خرید برنامه هاى اینترنتى ایرانى دانلود و... استفاه نمایند.

این دانش آموز در مورد نحوه استفاده از این برنامه بیان نمود: یک منوى فارسى دارد و دانش آموز بعد از انتخاب مقطع تحصیلى خود می تواند فصل درس مورد نظر خود را بیابد.

او ادامه داد: جذابیت تصاویر، گویایى مطالب و جامع بودن آن باعث می گردد دانش آموز ارتباط خوبى با مطلب درسى مورد نظرش برقرار کند و شاید این برنامه حتى ذره اى از احتیاج او را در عوضِ نداشتن شرایط آموزشى کافى، رفع کند.

دختر ایرانى بر سکوى اول جهان / گفت وگویی خواندنی با نابغه چرتکه

اوژن دلیلى، دانشجوى ترم اول کامپیوتر دانشگاه سراسرى گیلان در گفت وگو با خبرنگار درباره پژوهش خود اظهار کرد: برنامه اندروید و آى او اسى طراحى کردم با عنوان مترجم دو طرفه ناشنوایان که قادر به برقرارى راه ارتباطى ناشنوایان و انسان هاى عادى است.

او در مورد نوع کاربرد این برنامه بیان نمود: فردى که صوت عادى دارد، با ضبط کردن صداى خود در این برنامه، صوت خود را به صورت زبان اشاره به مخاطب ناشنواى خود می رساند و صوت ناواضح ناشنوایان به واسطه این برنامه تبدیل به صوت عادى می گردد.

این دانش آموز ایده پرداز گفت: در جهان این اولین طرحى است که در این زمینه ارائه می گردد. این طرح را ما ثبت بین المللى نموده ایم و مدال هاى متعددى دریافت کردیم.

دلیلی اضافه کرد: متاسفانه در ایران، حمایت نشدیم و نمی دانیم براى فروش این محصول چه اقدامی کنیم که مورد توجه قرار بگیریم.

این دانشجوى رشته نرم افزار با اشاره به اینکه در حوزه توانبخشى و ناشنوایان زیاد کار نشده است، توضیح داد: تصمیم دارم براى یاری به این قشر، فعالیت هاى علمى بیشترى انجام دهم.

ناشنوایان با این تبلت با جهان حرف می زنند + تصاویر

ملینا اخلاقى، دانش آموز سمنانى در گفت وگو با خبرنگار اظهار کرد: ما خاصیت ضد باکترى گیاه دارچین، آویشن کوهى و چاى سیاه را بر روى دو باکترى که از آکنه، مخاط بینى و لوزه گرفته بودیم، بررسى کردیم.

او ادامه داد: محیط کشت مخصوص آن ها را ساختیم و باکترى ها را بر روى آن کشت دادیم و بعد آن قطر رشدشان را بررسى کردیم. تحقیقات مشابه ماهم وجود داشت، اما یا نوع گیاهانشان متفاوت بود یا از باکترى هاى دیگر استفاده نموده بودند.

او اضافه کرد: ما این پژوهش را انجام دادیم تا از مواد دارویى شیمیایى کمترى استفاده کنیم و به سمت داروهاى گیاهى برویم که عوارض جانبى کمترى دارند. داروى گیاهى ساخته شده ما قادر است به عنوان لوسیون و کرم ها و ... در صنایع بهداشتى و دارویى مورد استفاده قرار گیرد.

موفقیت تنها در سرانجام بدست نمی آید، لحظه به لحظه کوشش، موفقیت است، اما این دانش آموزان تنها مشکلشان نبود حمایت بود؛ حمایتی دل گرم نماینده و همه جانبه برای افزایش انگیزه شخصی و بالتبع پیشرفت کشورشان. حال این سوال مطرح است که سهم مسئولان در حمایت از پژوهش چقدر است؟.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 18 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: indiaro.ir شناسه مطلب: 724

به "دانش آموزان پژوهشگر در جستجوى ارزش پذیری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دانش آموزان پژوهشگر در جستجوى ارزش پذیری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید