خانه دکتر صحتی تبریز یا خانه محرم، عکس

به گزارش تور هند ارزان، سازمان میراث فرهنگی این خانه را امروزه به خانه محرم تغییر نام داده است. این خانه در مساحتی به وسعت 409 متر و در سه طبقه بنا شده و دکتر ابوالقاسم صحتی، در زمان حیات خود آن را به حسینیه تغییر داد.نمای ساختمان آجر کاری بوده و سردری روی در ورودی آن قرار گرفته است. پس از ورود به هشتی و عبور از چند پله، به حیاط می رسیم. سقف زیر زمینی طاقی شکل آن جلب توجه می نماید. در طبقه اول چند اتاق قرار گرفته است که در گذشته محل زندگی افراد خانواده بودند.

خانه دکتر صحتی تبریز یا خانه محرم، عکس

جهت دریافت خدمات پتینه چیست با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات رنگ آمیزی با تکنیک های مدرن پتینه کاری را به ما بسپارید.

معماری بنا

پس از ورود به این بنا یک هشتی را خواهید دید که دارای چند پله است، در قسمت شمالی حیاط نیز ساختمان سه طبقه ای قابل مشاهده است. یک حوضخانه هم در قسمت مرکزی قرار گرفته که با توجه به شواهد از اتاق های همجوار، برای انباری و سردابه استفاده می شده است. یک راه پله داخلی از پشت حوضخانه ارتباط طبقه زیر زمین را با طبقه همکف برقرار می نماید.در زیر زمین خانه، حوض خانه و سردابه هایی مشاهده می گردد.

موزه محرم که نام کنونی این بنا است، 409 متر مربع مساحت دارد و زیربنای آن 844 متر مربع می باشد. دکتر ابوالقاسم صحتی از این بنای سه طبقه در زمان حیات خود به عنوان حسینیه استفاده می کرد و در حال حاضر نیز آثار و اشیای مربوط به عزاداری امام حسین (ع) در ماه محرم در آن نگهداری می گردد. در طبقه اول چند اتاق وجود دارد که در زمان گذشته محل سکونت خانواده دکتر بوده است.

در طبقه اول تالار عظیم وجود دارد که دو اتاق دیگر نیز در اطراف آن قرار گرفته است. امروزه مردم برای بازدید از اشیا و وسایل مربوط به آیین های عزاداری امام حسین (ع) در ماه محرم به این خانه زیبا می آیند که خود روزی محل برگزاری عزای سیدالشهدا (ع) بود. این اثر در تاریخ 8 خرداد 1378 با شمارهٔ ثبت 2336 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

این خانه قدیمی در انتهای خیابان شهید مطهری، کوچه شهید گوگانی قرار گرفته است.

منبع: گردشبان
انتشار: 2 فروردین 1400 بروزرسانی: 2 فروردین 1400 گردآورنده: indiaro.ir شناسه مطلب: 1598

به "خانه دکتر صحتی تبریز یا خانه محرم، عکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خانه دکتر صحتی تبریز یا خانه محرم، عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید