بقعه سلطان محمود شاه یکی از جاهای دیدنی استان یزد به شمار می رود

به گزارش تور هند ارزان، جاذبه ها/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، بقعه سلطان محمود شاه یکی از جاهای دیدنی استان یزد به شمار می رود.

بقعه سلطان محمود شاه یکی از جاهای دیدنی استان یزد به شمار می رود

بقعه سلطان محمود شاه بندرآباد رستاق یکی از مجموعه های تاریخی شهرستان اشکذر است که احتیاج به معرفی و توجه بیشتری دارد. این مجموعه تاریخی بسیار زیبا و ارزشمند در روستایی به نام بندرآباد واقع شد. در این مجموعه محرابی بچشم میخورد که طرفین آن دو اتاق کوچک با تزئینات کاشی فیروزه ای وجود دارد. در این بقعه آثار و قبور متعددی دیده می گردد که محل دفن عده ای از مشایخ سلسله دارائی است. این بنا خانقاه شیخ تقی الدین دادامحمد (شیخداد) بود. از حیث نقشه ساختمانی و طرز بنا به مسجد شباهت کامل دارد. در جنوب صحن آن صفه ای به طول 11 متر و در جنوب این صفه گنبدی قرار گرفته است که با کاشی های فیروزه رنگ شش ضلعی و حواشی معرق پوشیده شده است.

مجموعه کم نظیر سلطان بندرآباد از طاق و تویزه هایی با خشت و گل ساخته شده و از عمده ترین قسمتهای آن میتوان خانقاه، مسجد جامع، حسینیه، آب انبار، برج حفاظتی و مقبره را نام برد. در مسجد جامع این مجموعه منبری از کاشی های معرق با نقش های گره اسلیمی و خط ثلث وجود دارد که از لحاظ هنری حائز اهمیت است. کاشی های شش گوش فیروزه ای به صورت ازاره و نقش های اسلیمی به صورت معرق از ویژگی منحصر بفرد منبر هست.

منبع: همگردی
انتشار: 21 بهمن 1401 بروزرسانی: 21 بهمن 1401 گردآورنده: indiaro.ir شناسه مطلب: 2293

به "بقعه سلطان محمود شاه یکی از جاهای دیدنی استان یزد به شمار می رود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بقعه سلطان محمود شاه یکی از جاهای دیدنی استان یزد به شمار می رود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید