بازسازی بازار ایکی قاپیلی تبریز زودتر از کلیسای نوتردام شروع شد

به گزارش تور هند ارزان، مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی، گفت: بازسازی بازار ایکی قاپیلی تبریز زودتر از کلیسای نوتردام شروع شد.

بازسازی بازار ایکی قاپیلی تبریز زودتر از کلیسای نوتردام شروع شد

جهت دریافت خدمات هزینه بازسازی خانه قدیمی با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

به گزارش خبرنگار از،احمد حمزه زاده مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان با اشاره به همزمانی دو آتش سوزی در بازار ایکی قاپیلی تبریز و کلیسای نوتردام فرانسه اظهار کرد: 2000 متر مربع از کلیسای نوتردام و 2500 متر مربع از بازار تبریز در آتش سوزی آسیب دیدند، اما کار مرمت ایکی قاپیلی تبریز زودتر شروع شد.

او اضافه نمود: با همکاری تمامی دستگاه های اجرایی و تامین اعتبارات، مرمت و بازسازی این قسمت از بازار در کمتر از هشت ماه اجرایی شد و رکورد مرمت زده شد.

او با اشاره به آسیب وارد شده به بازار تبریز در آتش سوزی سال گذشته سرای دو دری، اظهار کرد: در این حادثه کمتر از یک سی ام بازار تبریز دچار آتش سوزی شده بود.

حمزه زاده گفت: مهار آتش سوزی سال گذشته به دلیل نصب شیر های هیدرانت در بازار و کپسول های آتش خاموش کن، در سریع ترین زمان ممکن رخ داده بود.

او اظهار کرد: بازسازی این بنای ارزشمند تاریخی پس از آتش سوزی اولین اقدام اجرا شده بود، با یاری شهرداری و میراث فرهنگی و تمامی دستگاه های خدمات رسان و مشارکت تمامی کسبه ها امر بازسازی انجام شد.

وی با اشاره به اهمیت آسیب شناسی وقوع آتش سوزی ها و اتفاقات در بازار تبریز، اظهار کرد: متاسفانه مقاومت هایی در خصوص نصب پست برق بازار ایکی قاپیلی تبریز وجود دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی، وجود نابسامانی در سیستم برق بازار تبریز و سیم کشی ها را از عمده مسائل منجر به وقوع حوادث در این بازار مطرح کرد و گفت: تقاضا داریم تا اداره برق ورود کند و پست برق، هر چه زودتر در آنجا نصب گردد.

اوبا تاکید بر ضرورت معین نگهبان برای قسمت های مختلف بازار تبریز گفت: متاسفانه این نیز از نکاتی است که با وجود گوشزد کردن به کسبه های مختلف هنوز انجام نشده است.

او خاطر نشان کرد: همکاران نیروی انتظامی نیز طی سال های گذشته به خصوص شب ها در پشت بام بازار تبریز گشت زنی می کردند که این عمل دو سال است که متوقف شده و از همکاران نیروی انتظامی تقاضا می کنیم تا در این زمینه به ما یاری نمایند.

او با اشاره به استفاده از مغازه های بازار تبریز به عنوان انباری بیان نمود: استفاده از مواد آتش زا در این مغازه ها باعث می گردد که احتمال وقوع آتش سوزی مجدد در بازار تبریز در هر لحظه متصور گردد.

حمزه زاده در ادامه ایجاد ایستگاه آتش نشانی در بازار تبریز را از راه چاره های پیشگیری از وقوع آتش سوزی های مکرر در بازار مطرح کرد و گفت: سازمان آتش نشانی تبریز قول ایجاد پست آتش نشانی در داخل بازار تبریز را داده است.

وی متذکر شد: استفاده از سیستم اعلام حریق هوشمند نیز از دیگر راه چاره ها بوده و چندین طرح توسط شرکت های دانش بنیان ارایه شده و به تایید سازمان فناوری اطلاعات و سازمان آتش نشانی تبریز رسیده و نیازمند تخصیص اعتبار هستند.

اوبیان نمود: هزینه برآورد شده در سال گذشته برای اجرای طرح سیستم اعلام حریق هوشمند حدود 20 میلیارد تومان بوده و این مگر با مشارکت و یاری بازاریان تبریز عملی نمی گردد.

به گفته مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی، بازار تبریز به عنوان عظیم ترین بازار آجری مسقف به هم پیوسته جهان بوده که وسعت 270 هزار متر مربعی دارد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 4 خرداد 1399 بروزرسانی: 29 شهریور 1400 گردآورنده: indiaro.ir شناسه مطلب: 1027

به "بازسازی بازار ایکی قاپیلی تبریز زودتر از کلیسای نوتردام شروع شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازسازی بازار ایکی قاپیلی تبریز زودتر از کلیسای نوتردام شروع شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید