اگر در باتلاق گیر افتادیم، چه کنیم؟

به گزارش تور هند ارزان، برای نجات از باتلاق های طبیعی، چه اقداماتی را باید انجام دهیم؟

بیشتر ما تصوری که از باتلاق داریم این است که در ماجراجویی های سینمایی، عده ای ماجراجوی افسانه ای، در جنگلی مخوف و تاریک، هنگام فرار از دست عده ای که قصد جان آنان را نموده اند، درون باتلاق گیر می افتند یا واقع بینانه تر، گیر افتادن در باتلاق را از روزنامه ها واخبار شنیده ایم. اما اگر قصد دارید یک ماجراجوی طبیعت گرد شوید یا به تازگی این کار را آغاز نموده اید، آیا می دانید که در هنگام گیر افتادن در باتلاق، چه اقداماتی را باید انجام دهید؟ با ما در خبرنگاران همراه باشید تا راه های نجات از باتلاق را به اتفاق هم، مرور کنیم.

اگر در باتلاق گیر افتادیم، چه کنیم؟

باتلاق چیست؟

زیست شناسان باتلاق را به عنوان قسمتی از یک زمین پست معرفی نموده اند که از رطوبت و گیاهانی که مخصوص باتلاق ها هستند، روی آن را پوشانده اند. باتلاق، خلاش ویا تالاب، به صورت مترادف هم به کار می آیند در صورتی که در واقعیت با هم فرق دارند. چالش هایی که شما در هنگام گیر افتادن در باتلاق باید با آن ها مقابله کنید، زمین ناهموار وغیر پایدار، حیوانات خطرناک، مگس ها و حشرات مختلف، رطوبت زیاد، کمبود آب، مسائل تغذیه ای و مسائل حرکتی است. هنگامی که شما در باتلاق گیر می کنید، از بزرگترین مسائل شما این خواهد بود که با هر تکانی که بخورید یا کوشش غیر اصولی برای نجات از باتلاق انجام دهید، بیشتر در فضای آن فرو می روید. متاسفانه در اطراف باتلاق ها، گیاهان بوته ای رشد می نمایند و شما نمی توانید درختان مقاومی مثل توسکا و یا کاج را در اطراف باتلاق ها پیدا کنید زیرا این درخت ها در زیمن های سفت، رشد می نمایند. باتلاق ها انواع گوناگونی دارند که ما در ادامه به معرفی آن ها می پردازیم زیرا برترین کار در آغاز، شناخت موقعیت مرداب ها است.

باتلاق های جنگلی: جنگل هایی خیس و نمناک که در اثر باران و باد زیاد، سطحی خیس و از شاخ و برگ های شناور دارد. هنگامی که مسیرتان به این جنگل ها افتاد، حتما قبل از هر قدم زمین زیر پای خودتان را آنالیز کنید. عمق تالاب های جنگلی، 4 تا 5 متر است. تالاب های نمکی: این تالاب ها در منطقه های با آبو هوای خشک هستند که در موسم های بارانی به علن بارندگی تبدیل به دریاچه نمک می شوند. این باتلاق ها چسبنده و دردسر آفرین هستند و در منطقه ها کویری ایران زیاد وجود دارند. البته ناگفته نماند که در زمانی که این باتلاق ها خشک هستند، عبور و مرور از آن ها، مانعی ندارد. ریگ های روان: بدترین نوع باتلاق ها در دنیا، ریگ های روان است که بر خلاف تصور ما در ریگزارهای بیابان ها نیستند بلکه در نزدیکی رودخانه ها، دریاچه ها و مکان هایی که شن و آب با هم مخلوط می شوند، بسیار وجود دارد. امداد رسانی در این باتلاق ها به افراد گرفتار، از دیگر انواع باتلاق ها سخت تر است. حتما به تابلوهای هشدار دهنده منطقه ها باتلاقی دقت کنید. آب شور: جزر ومد دریاها، باتلاق های آب شور را به وجود می آورند. از نظر مشخصات ظاهری این باتلاق، همچون باتلاق های جنگلی است با این تفاوت که باتلاق های آب شور، برای زندگی مارهای سمی بسیار مناسب است و در صورتی که در این باتلاق ها گیر بیفتید، باید نگران نیش سمی این حشرات هم باشید. باتلاق های حرا: از آن جایی که درخت های حرا در آب های شور رشد می نمایند، در اطراف آن ها باتلاق های آب شور شکل می گیرد. ریشه این درختان بسیار لیز و خطرناک است و خطر شنا در آن زیاد است. در ایران این باتلاق ها در قشم و کلا قسمت های جنوبی ایران وجود دارد. باتلاق آب شیرین: مرداب هایی که گیاهان شناور بر روی آن ها زیاد است و در حدود 30 تا 3 متر، ارتفاع دارند. باتلاق های خزه خشک: باتلاق هایی از جنس شاخ وبرگ و کودهای گیاهان و گل و لای. فرار از این باتلاق ها بسیار سخت است و کمتر کسی از آن جان سالم به در برده است.

گفتن این نکته نیز لازم است که در هنگام سفر به منطقه ها باتلاقی و یا ناشناخته، حتما در خصوص آن مطالعه کنید و اطلاعات کسب کنید و یا با افرادی که آشنا و بلد هستند، به این منطقه ها بروید. برای رهایی از باتلاق ها، اولین و مفیدترین کاری که می توان انجام داد این است که آن ها را شناسایی کنید و بهشان نزدیک نشوید. اگر در مسیرتان متوجه باتلاق شدید، از آن صرف نظر کنید و از مسیری جدی به طبیعت گردی خود ادامه دهد. باتلاق ها هم معمولا در منطقه های که جلگه، دریاچه، منطقه ها جنگلی که بارش باران در آن زیاد است، منطقه ها کویری و بیابانی و منطقه های که آب زیر زمینی دارند، منطقه های هستند که باتلاق خیزند.

اگر در باتلاق گرفتار شدید، اول از همه آرامش و خونسردی خود را حفظ کنید و سپس، نکاتی که در ادامه میاوریم را به یاد آورده و مو به مو انجام دهید. اول از همه وسایل همراهتان را از خود جدا نموده و از خود دور کنید. این جوری در باتلاق شناور خواهید ماند. یکی از چالش هایی که هنگام سبک کردن خود در باتلاق وجود دارد این است که اگر بتوانید کفش هایتان را در بیاورید، سبک تر می شوید اما دو مشکل در این کار وجود دارد، اولین مورد این است که با در آوردن کفش هایتان، حالت مکش در باتلاق نسبت به خود ایجاد می کنید و دومین مشکل، انگل های موجود در باتلاق ها است که قدرت نفوذ از راه پوست به داخل بدن انسان را نیز دارند. نکته دومی که باید به خاطر آورید این است که سعی کنید نفس های عمیق بکشید. خونسردیتان حفظ می گردد. نکته سوم این است که سعی کنید وزن بدنتان راا ز روی پاهایتان به تمام بدن بدهید، اینگونه بر روی آب شناور می شوید. نکته چهارم؛ هنگامی که شناور شدید، سعی کنید در آب باتلاق شنا نموده و از آن خارج شوید و یا تکیه گاهی پیدا کنید. اگر به زمین سفت و یا تکیه گاهی محکم رسیدید، قبل از این که از آن و یا رسیدن خود مطمئن نشده اید، وزنتان را کامل به پاهایتان برنگردانید و جانب احتیاط را داشته باشید.

منبع:familysurvival.club

منبع: الی گشت
انتشار: 16 اسفند 1400 بروزرسانی: 16 اسفند 1400 گردآورنده: indiaro.ir شناسه مطلب: 2065

به "اگر در باتلاق گیر افتادیم، چه کنیم؟" امتیاز دهید

6 کاربر به "اگر در باتلاق گیر افتادیم، چه کنیم؟" امتیاز داده اند | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اگر در باتلاق گیر افتادیم، چه کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید