امپریالیسم آمریکا مستاصل و رو به افول است

به گزارش تور هند ارزان، خبرنگاران، گروه بین الملل - محمدعلی حق شناس: دکتر جرالد هورن، استاد صاحب نام تاریخ در دانشگاه هیوستون و نویسنده چندین کتاب در زمینه تاریخ آمریکا و برده داری، در مصاحبه با خبرنگاران سخنان قابل تأملی را درباره مناظره جنجالی هفته گذشته در ایالات متحده بیان نمود.

امپریالیسم آمریکا مستاصل و رو به افول است

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات تحصیل در آمریکا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای تحصیلی آمریکا، با دریافت مشاوره رایگان از مجربترین تیم مهاجرتی آمریکا، بهترین مسیر را به سوی دانشگاه های آمریکا انتخاب کنید.

اولین مناظره بین کاندیداهای جمهوریخواه و دموکرات در ایالات متحده چهارشنبه هفته گذشته برگزار گردید و موج واکنش ها به آن همچنان ادامه دارد. رسانه های آمریکایی مردم آمریکا را بازنده این مناظره نامیدند و از این یک ساعت و نیم به عنوان شرمساری ملی یاد کردند.

هر دو نامزد به کرات کلام یکدیگر را قطع می کردند و استفاده از عبارت های توهین آمیز هم متداول بود و کار به جایی رسید که برگزارنمایندگان مناظره ها تصمیم گرفته اند قوانین جدیدی را برای جلوگیری از بروز آنچه چهارشنبه رخ داد وضع نمایند.

جرالد هورن معتقد است: این مناظره نشان دهنده یک امپراطوری رو به افول بود که دو کاندیدای پیشتاز ریاست جمهوری بی ادبی، خشم، و بی نزاکتی را از خود به نمایش گذاشتند و بسیار به مرز خشونت نزدیک بودند - ویژگی ای که جز مهمترین خصایص یک امپراطوری است.

یکی از جنجالی ترین لحظات این مناظره زمانی بود که ترامپ از محکوم کردن جنبش های حامی فزونی سفیدپوستان طفره رفت - جنبش هایی که در ماه های اخیر حتی دست به حملات مسلحانه به تظاهرات های ضدنژادپرستی زده اند. او گروهی به نام Proud Boys را خطاب قرار داد و به آنها گفت: آرام باشید و آماده و این گروه افراطی نیز بلافاصله این سخن رئیس جمهور را به معنی تأیید آنها تلقی نموده و شعار و لوگویی جدید را با همین کلام (Stand down and stand by) ایجاد کرد. از طرف دیگر، دموکرات ها نیز سابقه آنچنان درخشانی در خصوص دفاع از حقوق سیاه پوستان ندارند.

از دکتر هورن پرسیدیم که وقتی صحبت از مبارزه با نژادپرستی می گردد، عملکرد این دو حزب آمریکایی را چگونه مقایسه می نماید.

او در پاسخ گفت: جمهوریخواهان تا به امروز بدتر بوده اند زیرا برای پیروزی در انتخابات به رأی گروه های نژادپرست احتیاج دارند. اما بخشی از پایگاه دموکرات ها نیز روی نژادپرستی پافشاری می نماید که نباید آن را از قلم انداخت و به ما یاری می نماید که سابقه دوران سناتوری بایدن را بهتر درک کنیم، زمانی که در حبس کردن سیاهپوستان، که هوادران اصلی او بودند، پیشرو بود.

بایدن در بخشی از مناظره اذعان کرد که نابرابری سیستمی در سیستم اجرای قانون این کشور وجود دارد اما این مسائل را صرفاً بر گردن معدود سیب های گندیده موجود در سیستم انداخت. دکتر هورن با اشاره به این سخنان گفت: بایدن کوشش می نماید تا با این دست اظهارات متناقض نظر رای دهندگان بلوک های متفاوت را جلب کند.

یکی از واکنش هایی که بسیار مورد توجه نهاده شد، سخنان ریچارد هاس، رئیس اندیشکده آمریکایی شورای روابط خارجی، در خصوص این مناظره بود. او در توییتی نوشت: امیدوارم آن طور که مارشال مک لوهان (فیلسوف کانادایی) گفته؛ همه دنیا به تماشای این مناظره ننشسته باشند چرا که در این صورت باقی مانده نفوذ آمریکا در دنیا نیز تضعیف می گردد و آرمان دموکراسی به مخاطره می افتد. (این مناظره) ناامیدنماینده ترین، مایوس نماینده ترین و ناراحت نماینده ترین 90 دقیقه عمرم بود. اگر نگران آینده این کشور نبودید، به تماشای آن نمی نشستید.

جرالد هورن نیز حرف های هاس را تأیید کرد و گفت: او درست می گوید. می توانست این را هم اضافه کند که امپریالیسم مستأصل و رو به افول ایالات متحده ممکن است بیش از پیش به سمت آغاز جنگ حرکت کند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 25 آبان 1399 بروزرسانی: 25 آبان 1399 گردآورنده: indiaro.ir شناسه مطلب: 1347

به "امپریالیسم آمریکا مستاصل و رو به افول است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "امپریالیسم آمریکا مستاصل و رو به افول است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید