کرونا چگونه ارزش سهام آمازون را افزایش داد؟

به گزارش تور هند ارزان، ویروس کرونا باعث شده بسیاری از مردم لوازم موردنیاز خود را به صورت آنلاین خریداری نمایند. آمازون به عنوان بزرگترین فروشگاه آنلاین دنیا، با شیوع کرونا شاهد افزایش چشمگیر تقاضا بود و برخلاف بازار بورس ایالات متحده آمریکا، با رشد ارزش خود روبرو شد. این احتمال وجود دارد که آمازون بهتر از چیزی که تصور می گردد، از بحران عبور کند و امپراتوری خود را گسترش دهد.

کرونا چگونه ارزش سهام آمازون را افزایش داد؟

مردم در آمریکا بیشتر خریدهای خود را به صورت آنلاین انجام می دهند که آمازون برنده اصلی آن محسوب می گردد. در حقیقت افزایش تقاضا در حدی بوده که این فروشگاه اینترنتی نزدیک به یک ماه پیش، 100 هزار نیروی جدید استخدام کرد و همچنین میخواهد در آینده نزدیک 75 هزار نیروی جدید دیگر نیز جذب کند، البته با وجود این موضوع هنوز سفارشات با تاخیر به مشتری می رسند و آمازون نتوانسته به صورت کامل شرایط را مدیریت کند.

این افزایش بی سابقه تقاضا باعث شد سهام آمازون رشد چشمگیری داشته باشد. در روز 28 فروردین ارزش سهام این فروشگاه اینترنتی رکورد زد و به بالاترین حد خود رسید. در حالی که شاخص S&P 500 کاهشی 11 درصدی را تجربه می نماید، ارزش سهام آمازون در امسال میلادی رشدی 28 درصدی را تجربه نموده که نشان می دهد سرمایه گذاران به علت خانه نشین شدن مردم، به سهام این فروشگاه اینترنتی علاقه مند شده اند.

از زمان شیوع کرونا در ایالات متحده آمریکا، هزینه ای که مردم صرف خرید کالاهای خود می نمایند به شدت کاهش پیدا نموده و در ماه گذشته میلادی سقوط 8.7 درصدی را تجربه نموده. شرایط بد اقتصادی باعث شده بسیاری از مردم تنها خریدهای ضروری را انجام دهند و در رابطه با سایر کالاها، محتاطانه عمل نمایند. تا به امروز 22 میلیون نفر در این کشور درخواست بیمه بیکاری نموده اند، بنابراین کاهش قدرت خرید آن ها منطقی به نظر می رسد.آینده برای آمازون روشن تر از همواره است، اما این رشد در زمانی رخ می دهد که اقتصاد جهانی با مسائل زیادی دست و پنجه نرم می نماید و کرونا صنایع زیادی را در کشورهای مختلف مانند ایالات متحده آمریکا، با بحران روبه رو نموده. بسیاری از فروشگاه ها در سراسر آمریکا تعطیل هستند و هزاران کارمند بیکار شده اند. کسب و کارهای غیر ضروری و کوچک نیز تعطیل شده اند و به بازگشایی امیدوار هستند.

بسیاری از فروشگاه ها محصولات خود را به صورت آنلاین به فروش می رسانند، اما برخلاف تصور رشد چندانی از نظر فروش نداشته اند و آمازون در این بخش یکه تازی می نماید. در گذشته نه چندان دور نظرسنجی از 100 فروشگاه اینترنتی در آمریکا صورت گرفت که نشان داد 64.5 درصد آن ها با شیوع کرونا، کاهش فروش را تجربه نموده اند. این موضوع زنگ خطر را برای خرده فروشان به صدا درآورده و همچنین چشم انداز مناسبی برای رقابت در این حوزه وجود ندارد.

مدت ها از زمانی که فروشگاه های فیزیکی تنها مقصد خریداران بود، گذشته و شیوع کرونا شانس محبوبیت دوباره آن ها را بیش از پیش کاهش داده. انتظار می رود پس از انتها بحران، بسیاری از فروشگاه های فیزیکی اعلام ورشکستگی نمایند و مسائل اقتصادی آن ها را به دردسر بیاندازد، چرا که تحلیلگران اعتقاد دارند که بیشتر فروشگاه ها در ایالات متحده آمریکا تنها دارای نقدینگی کافی برای 5 تا 8 ماه هستند.با وجود این موارد، یکی از تحلیلگران بازار آنلاین، اندرو لیپسمن اعتقاد دارد که خرده فروشان عمده که در زمینه پوشاک و مبلمان فعالیت نمی نمایند، می توانند با آمازون رقابت نمایند. در حقیقت کرونا باعث شده فروشگاه هایی که جذابیت پایین تری برای خریداران دارند، با کاهش شدید فروش روبرو شوند، البته بعضی از آن ها پس از ورود این ویروس به خاک آمریکا، تعطیل شده اند.

برندگان و بازندگان

بدون هیچ شکی آمازون برنده عظیم قرنطینه ناشی از شیوع ویروس کرونا و تعطیلی بسیاری از فروشگاه ها در ایالات متحده آمریکا است. در حال حاضر آمازون دومین کارفرمای خصوصی عظیم در این کشور است و میخواهد بسیاری از کارکنان خرده فروشی هایی که تعطیل شده اند را استخدام کند. در هفته جاری مدیرعامل آمازون، جف بزوس در نامه ای به سهامداران خاطرنشان کرد این فروشگاه به دنبال استخدام افراد بیکار سایر صنایع از جمله مکانیک ها و معلمان پیش دبستانی است.

در حالی آمازون به دنبال جذب نیروی جدید است که نگرانی های زیادی در رابطه با کارکنان کنونی آن وجود دارد. در سراسر آمریکا گروهی از کارگران انبارها، پیک ها و کارکنان ادعا می نمایند که این فروشگاه اینترنتی به اندازه کافی برای جلوگیری از ابتلای آن ها به کرونا، کوشش نمی نماید و اقدامات حفاظتی در نظر نمی گیرد، البته پیش از شیوع کووید-19 نیز بعضی کاربران از شرایط کاری سخت این فروشگاه شکایت داشتند.

با وجود این نگرانی ها، سخنگوی آمازون، کیت اسکارپا به نقش اساسی این فروشگاه در بحران کنونی اشاره نموده و از تضمین امنیت محیط کار برای کارمندان خبر داده. آمازون در گذشته اعلام نموده بود که اقدامات بسیاری برای حفظ امنیت کارکنان خود انجام داده که برای مثال می توان به تمیزکاری بیشتر و عمیق تر لوازم و تاسیسات، تهیه لوازم محافظتی و همچنین کنترل دمای محیط کار اشاره نمود.

هنوز نمی دانیم شیوع کرونا روی عادات خرید مردم آمریکا تاثیر دائمی خواهد داشت یا خیر، اما یک نظرسنجی جدید نشان داد که 55 درصد مردم مواد غذایی را به صورت آنلاین خریداری می نمایند که 60 درصد آن ها برای این کار، یکی از سرویس های آمازون را انتخاب می نمایند. کووید-19 باعث شده آمازون مشتریان جدیدی پیدا کند، اما شاید پس از انتها بحران شمار بالایی از این مشتریان دوباره به سراغ فروشگاه های فیزیکی بروند.مشکل بعدی که آمازون با آن دست و پنجه نرم می نماید، نارضایتی فروشندگان فعال در این فروشگاه اینترنتی است. آمازون ماه گذشته میلادی خاطرنشان کرد که اولویت این فروشگاه کالاهای ضروذی است و عرضه محصولات غیر ضروری می تواند زنجیره تامین را با مشکل روبرو کند. این موضوع باعث شد که فروشندگان هزینه های خود را به شدت کاهش دهند یا کارمندان خود را اخراج نمایند. اگرچه این اقدام رضایت بیشتر خریداران را در پی داشت، اما بسیاری بخاطر این سیاست شغل خود را از دست دادند.

شیوع ویروس کرونا به مردم نشان داد که می توانند لوازم ضروری خود را به صورت آنلاین نیز بخرند، بنابراین شاید پس از انتها بحران همچنان از فروشگاه های فیزیکی آن ها را خریداری ننمایند و از آمازون آن ها را سفارش دهند. پیش از شیوع کرونا آمازون به مشتریان تضمین می داد که کالاها را یک یا دو روزه تحویل می دهد و این موضوع یکی از مزیت های آن نسبت به فروشگاه های دیگر محسوب می شد، مزیتی که شاید تا هفته ها یا ماه های آینده خبری از آن نباشد. باید منتظر ماند و دید پس از انتها بحران کرونا، آمازون همچنان می تواند به رشد خود ادامه دهد یا ارزش سهام آن متعادل می گردد.

منبع : دیجیاتو

منبع: آی تابناک
انتشار: 31 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: indiaro.ir شناسه مطلب: 1079

به "کرونا چگونه ارزش سهام آمازون را افزایش داد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کرونا چگونه ارزش سهام آمازون را افزایش داد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید