پنجره سامانه صدور و مجوز چاپ و نشر کتاب شروع به کار کرد

به گزارش تور هند ارزان، پنجره سامانه صدور و مجوز چاپ و نشر کتاب با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران شروع به کار کرد.

پنجره سامانه صدور و مجوز چاپ و نشر کتاب شروع به کار کرد

جهت دریافت مشاوره خدمات طراحی کاتالوگ از بهترین و مجربترین طراحان کشور همراه ما باشید.

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، آیین افتتاح سامانه پنجره واحد نشر با همکاری سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز(هفتم دی ماه) با حضور سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و اشرف بروجردی، رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در محل اندیشگاه این سازمان برگزار گردید.

سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین امضای تفاهم نامه پنجره سامانه صدور و مجوز چاپ و نشر کتاب به اهداف اجرایی این تفاهم نامه اشاره و اظهار کرد: این تفاهم نامه با سه هدف گیری اصلی به امضا می رسد اما ضروری است که تفاهم نامه ها همراه با اقدامات اجرایی باشند.

او با تاکید بر ضرورت لحاظ کردن بندهای اجرایی روشن در تفاهم نامه ها اضافه کرد: تفاهم نامه ها در حد کلیات هستند و در مقام اجرا با مشکل روبرو می شوند که در ادامه طی طریق خود به ضد تفاهم یا سو تفاهم منجر می شوند این در حالی است که با معین کردن بندهای روشن اجرایی میتوان امیدوارانه و با اعتماد به نفس قدم های بعدی را برداشت.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تبادل و اشتراک داده ها، استانداردسازی فراوری خدمات مشترک و تسهیل خدمات برای ذی نفعان مشترک را سه هدف اصلی انعقاد این تفاهم نامه مطرح نمود و گفت: داده ها همواره اهمیت داشته و کانون سرمایه هستند. داده صرفا اطلاعات اضافه کرده نیست بلکه اطلاعات مادر است.

به گفته او، امروز اهمیت داده بیش از گذشته است و این که این کانون اصلی سرمایه فرهنگی خود را به اشتراک گذاریم، معنایش آن است که از آن به بهترین شکل استفاده و آن را از گنج خاکی خارج و به گنج متحرک تبدیل کنیم.

صالحی اشتراک عمیق تر داده های سازمان اسناد و کتابخانه ملی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را از امور مورد تاکید در این راستا اعلام نمود و گفت: شکل دادن استانداردها احتیاج امروز ما است. باید راستا فراوری خدمات را روزآمد و کیفی سازی کنیم به طوری که در حوزه خدمات فرهنگی در جایی که خلاء استانداردها وجود دارد آن را ایجاد و در جایی که ضعف وجود دارد آن را توانمندسازی کنیم.

او هدف دیگر از انعقاد این تفاهم نامه را تسهیل خدمات برای ذی نفعان مشترک دانست و اظهار کرد: این مهم با هماهنگی سه ضلع اصلی اعم از سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و خانه کتاب اتفاق افتاده و گامی برای تسهیل خدمات به ناشران است.

صالحی ضمن قدردانی از اشرف بروجردی به عنوان طرح کننده این ایده و توجه او برای شروع به موقع آن گفت: این تفاهم نامه نقطه شروع برای تسهیل خدمات است و ما انتظار داریم در فرایند اجرای تفاهم نامه بندهای دیگر آن هم به ثمر بنشیند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: از سال گذشته 100 هزار عنوان کتاب، مجوز دریافت کردند و بر اساس نگاه تفویض مجوز در استان ها 15 استان خدمات مجوزی می دهند که باید به این حلقه وصل شوند. این کار صورت گرفته و شبکه ما در حوزه مجوزها نیز متصل است. تنها دو استان باقی مانده اند که به زودی آن ها نیز متصل خواهند شد.

او سپس بیان نمود: امروز در پرتو هم افزایی نهادی، اقدامی صورت گرفت و شابک، فیپا و مجوز کتاب همزمان و همپا پیش می فرایند. این از اقداماتی است که پیش از انعقاد تفاهم نامه شروع شده است به طوری که تا به امروز در این سامانه 4 هزار درخواست از 400 ناشر ثبت شده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تسهیل در خدمت، تسریع در خدمت، صحت، دقت و اعتماد بیشتر به داده ها را از فواید راه اندازی این سامانه برشمرد.

همچنین بروجردی در این مراسم اظهار کرد: راه اندازی سامانه پنجره واحد نشر فرآیندی ارزشمند است که سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با توجه به وظیفه خدمات و اطلاع رسانی و انتظاری که اصحاب فرهنگ و دانش از این سازمان دارند کوشش دارد جدیدترین رخدادهای عرصه نشر را در اختیار آن ها قرار دهد.

رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با تاکید بر این که این مهم بدون همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی محقق نمی شد، ادامه داد: این رخداد مهمی است تا ببینیم دستگاه ها چگونه می توانند با هم همکاری و همفکری داشته باشند تا گامی بلند برای خدمت به مردم و بهبود شرایط فرهنگی جامعه بردارند.

او با اشاره به وجود بعضی از مسائل این سازمان در حوزه فیپا اضافه کرد: سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران به 95درصد از کتاب های درخواستی ناشران فیپا می دهد اما در این بین به دلیل ترافیک درخواست ها، حدود پنج درصد از کتاب های درخواستی بدون دریافت فیپا از این سازمان توسط ناشران آن ها به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای دریافت مجوز نشر معرفی می شوند.

رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با اشاره به مشکل واسپاری کتاب های انتشاریافته گفت: از مجموع منابع چاپ شده 65 درصد در اختیار سازمان اسناد و کتابخانه ملی قرار گرفته است اما مابقی اطلاع رسانی نشده به طوری که این تعداد کتاب در مخازن کتابخانه ملی و نیز لیست فهرست ها موجود نیست. این نشانگر خلائی بین خانه کتاب و سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران است.

بروجردی سپس گفت: این سامانه برای مرتفع کردن این خلا به ما یاری می نماید تا امروز همه کتابهایی که از دایره نشر بیرون میآیند در اختیار سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران قرار گیرند تا بتوانیم جوابگوی اصحاب دانش و فرهنگ باشیم.

رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران ادامه داد: امیدواریم راه اندازی این سامانه گامی مثبت برای برطرف نواقص باشد تا در آینده بتوانیم اعلام کنیم همه آن چه در حوزه نشر وجود دارد در اختیار سازمان اسناد و کتابخانه ملی است.

در آیین تفاهم نامه پنجره سامانه صدور و مجوز چاپ و نشر کتاب محسن جوادی، معاون فرهنگی وزیر ارشاد، نیکنام حسینی پور، مدیرعامل خانه کتاب و جمعی از ذی نفعان این طرح حضور داشتند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 13 بهمن 1398 بروزرسانی: 7 اردیبهشت 1400 گردآورنده: indiaro.ir شناسه مطلب: 713

به "پنجره سامانه صدور و مجوز چاپ و نشر کتاب شروع به کار کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پنجره سامانه صدور و مجوز چاپ و نشر کتاب شروع به کار کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید