وقف مشارکتی؛ راهی برای محرومیت زدایی از چهره جامعه با مشارکت همه آحاد مردم

به گزارش تور هند ارزان، خبرنگاران/آذربایجان شرقی معاون فرهنگی و امور اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه آذربایجان شرقی گفت: وقف مشارکتی، یک اقدام نیک و خدا پسندانه ای است که همه افراد جامعه با توان اقتصادی میانه رو به پایین می توانند در راستای محرومیت زدایی و تامین بخشی از نیازهای اجتماعی و فرهنگی جامعه در آن سهیم باشند.

وقف مشارکتی؛ راهی برای محرومیت زدایی از چهره جامعه با مشارکت همه آحاد مردم

محمدعلی فاضلی نسب در گفت وگو با خبرنگاران، اظهار کرد: تمامی مسلمانان و مومنان جامعه اسلامی، یاری به حل مسائل هم نوعان خود و برآورده ساختن نیازهای ضروری و حل مسائل دیگران را بر خود وظیفه می دانند و بر این اساس صدقه می دهند و یا بخشی از اموال خود را در این راه وقف می نمایند.

وی با تاکید بر این که بخش اعظمی از یاری های اقتصادی به مردم می تواند تنها به وسیله موقوفات و نیات واقفان خیراندیش تامین گردد، گفت: صدقه دادن افراد، تنها شامل مبلغی است که یک بار به فرد نیازمند یاری می نماید و تمام می گردد و دیگر در طول زمان های متمادی استمرار ندارد، یعنی این یاری و اجر و پاداش واقف در پیشگاه خدا فقط یک بار انجام می گیرد.

وی متذکر شد: اما در اقدام خدا پسندانه وقف، فرد واقف یک ملک و یا موقوفه ای را مشخص می نماید و می گوید که مثلا عایدات و ثمرات این ملک در طول تاریخ برای قشری مشخص از جامعه مثل فقرا، دانش آموزان بی بضاعت، آزادی زندانیان جرایم غیرعمد، نشر فرهنگ و معارف اهل بیت (ع) و ... اختصاص یابد که در این صورت منافعی که از این طریق از موقوفه عاید می گردد و به دست می آید در طول تاریخ از دوران حیات واقف گرفته تا دوران پس از مرگ او، خرج تامین نیازمندان می گردد و محدودیت زمانی ندارد. به عبارتی واقف با وقف مال خود علاوه بر حل مسائل جامعه و رسیدن به قرب الهی نام خود را در طول تاریخ جاودانه می.کند.

فاضلی نسب تاکید نمود: به عموم مردم و مومنان توصیه می کنیم که برای بهره مندی از منافع این امر کار نیک و خدا پسندانه، بخشی از اموال خود را وقف نمایند که البته ضرورتی ندارد واقف، اداره اوقاف را متولی موقوفه خود کند بلکه خود واقف و یا هر شخص و یا موسسه تی را که امین او باشد، می تواند به اسم متولی اجرای نیت و هزینه کرد عایدی موقوفه نموده و اداره اوقاف فقط ناظر این امر باشد.

وی با اشاره به این که در گذشته بیشتر وقف ها فردی و شخصی بود و تنها یک شخص با بضاعت اقتصادی بالا، بخشی از اموال خود را وقف می کرد و یا به اسم ثلث مال خود وصیت می کرد، اضافه کرد: اکنون برای تنوع بخشی و ایجاد سازکار بهره مندی بیشتریت مردم جامعه از فیض وقف، نوع جدیدی از وقف که با اسم وقف جمعی و یا وقف مشارکتی از آن یاد می گردد، از طرف سازمان اوقاف مطرح شده است.

وی اضافه کرد: در وقف جمعی، برای بعضی از افراد جامعه که از توان اقتصادی چندانی برخوردار نیستند و امکاناتی در حد میانه و رو به پایین دارند اما می خواهند نام خود را به اسم واقف ثبت نمایند و از لذت معنوی یاری به نیازمندان جامعه و از الطاف و رحمت الهی بهره مند باشند، امکان بهره مندی وجود دارد.

معاون فرهنگی و اموراجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه آذربایجان شرقی ادامه داد: در وقف مشارکتی، ممکن است 100 نفر و یا حتی هزاران نفر جمع شوند و هر یک با سرمایه های اندک و جزئی خود، یک مبلغ قابل توجه را مهیا سازند و با همان پول بتوانند یک ملکی را بخرند و یا بسازند و سپس همان ملک را در جهت حل نیازهای جامعه و با هر نیت خیری که خود واقفان اراده نمایند، وقف گردد.

وی در مورد فرایند انجام وقف مشارکتی، گفت: گروهی از مردم و یا خانواده ای که می خواهند وقفی انجام دهند، یک نفر را به اسم امین و یا چندین نفر را به اسم هیات امنا برمی گزینند و این افراد با مراجعه به ادارات اوقاف شهرستان ها و یا معاونت فرهنگی اداره کل درخواست وقف جمعی را ثبت می نمایند.

وی متذکر شد: در این درخواست، باید نیت وقف که بنا به علایق افراد و با نگاه به نیازهای جامعه و منطقه است از جمله یاری به فقرا، زنان بی سرپرست، ایتام، دانش آموزان یا دانشجویان بی بضاعت، آزادی زندانیان اقتصادی غیرعمد، یاری به خانواده های زندانیان و یا یاری به نشر فرهنگ غنی تشیع مشخص می گردد.

فاضلی نسب ادامه داد: پس از مشخص مبلغ پروژه و سقف اقتصادی و سپس زمان اتمام، آن پروژه برای آنالیز به اداره کل اوقاف استان ارسال می گردد و پس از آنالیز، مجوز ایجاد وقف جمعی برای متقاضیان صادر می گردد.

وی اظهار کرد: در این نوع وقف، یک شماره حساب در یک از بانک ها باز می گردد و تمامی واقفان، خرده سرمایه های خود را در این حساب تجمیع نموده و سپس با نظارت اوقاف امین و یا هیات امنا، واقفان اقدام به ساخت و یا خرید پروژه می نمایند، پس از آن هم وقف نامه رسمی ثبت شده و در راستای نیات واقفان هزینه می گردد.

وی تاکید نمود: مردم مومن، متدین و خیر اندیش جامعه به خوبی می دانند که اولین واقف در اسلام، خود پیامبر گرامی اسلام (ص) و بعد از ایشان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) بوده اند. واقفان و افراد خیراندیشی که می خواهند با الگو گیری از حضرات معصوم (ع) در زندگی راستا این بزرگواران قرار بگیرند و به این امر خداپسندانه اقدام نموده و نام و یاد خود را به نیکی جاودانه نمایند.

معاون فرهنگی و اموراجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه آذربایجان شرقی اضافه کرد: افراد می توانند به صورت فردی و یا جمعی وقف نمایند و در این راستا به ادارات اوقاف در شهرستان های خود و یا به اداره کل اوقاف استان مراجعه نمایند تا ان شالله جزو واقفان خیر اندیش قرار گیرند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 19 مرداد 1400 بروزرسانی: 19 مرداد 1400 گردآورنده: indiaro.ir شناسه مطلب: 1842

به "وقف مشارکتی؛ راهی برای محرومیت زدایی از چهره جامعه با مشارکت همه آحاد مردم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وقف مشارکتی؛ راهی برای محرومیت زدایی از چهره جامعه با مشارکت همه آحاد مردم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید