واردات چند کالا به ایران ممنوع است؟

به گزارش تور هند ارزان، رییس سازمان توسعه تجارت ایران جزییات ممنوعیت های وارداتی در سال 1399 را تشریح کرد.

واردات چند کالا به ایران ممنوع است؟

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایسنا، براساس اطلاعات ارائه شده از سوی حمید زادبوم در خردادماه سال 1399 واردات 2224 قلم کالا به ایران ممنوع است و این سیاست به منظور مقابله با واردات بی رویه و همچنین حمایت از کالاهای ساخت داخل و تولید داخلی بوده است.

وی در صحبت های خود در صداوسیما این را نیز گفته که در سال 1397 واردات حدود 1400 قلم کالا به ایران ممنوع بود که با افزایش توان تولید داخلی و بومی سازی محصولات این عدد در حال حاضر از مرز 2200 قلم کالا گذشته است.

آخرین آمارهای ارائه شده از سوی رییس سازمان توسعه تجارت نشان می دهد که ایران در سال 1398 حدود 43.7 میلیارد دلار واردات داشته است.

براین اساس بیش از 67 درصد از کل واردات کشور مربوط به کالاهای واسطه ای و کالاهای واسطه ای ضروری می شود. 17 درصد مربوط به کالاهای مصرفی و ضروری می شود و حدود 13.6 درصد نیز به کالاهای سرمایه ای اختصاص داشته و مابقی سایر کالاها بوده است.

آمارهای ارائه شده از عملکرد صادراتی ایران در سه سال گذشته نشان می دهد که در سال 1396 میزان واردات کشور حدودا 54 میلیارد دلار بوده که این عدد در سال های 1397 - 1398 به حدود 43 میلیارد دلار کاهش پیدا کرده است. به این ترتیب از سال 1396 تا 1398 میزان واردات کشور از نظر عددی حدودا 10 میلیارد دلار کاهش داشته است.

طبق اعلام سازمان توسعه تجارت با دستور سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت کارگروهی برای تخصیص ارز براساس اولویت کالاها تشکیل شده و هر هفته معاونت های این وزارتخانه فهرست کالاهایی که باید به آنها ارز اختصاص یابد را معین می کند.

با توجه به این سیاست در دو ماه گذشته براساس اولویت ساخت داخل به شکل هفتگی تعدادی از کالاها به فهرست اقلام ممنوعه وارداتی اضافه شده اند.

  • مافیای واردکنندگان در پی حاشیه سازی برای همتی | پشت پرده شایعات درباره رییس کل بانک مرکزی
منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 28 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: indiaro.ir شناسه مطلب: 1163

به "واردات چند کالا به ایران ممنوع است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واردات چند کالا به ایران ممنوع است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید