قرارداد ایران برای فراوری مشترک واکسن کرونا

به گزارش تور هند ارزان، به گزارش خبرنگاران، سعید نمکی در حاشیه جلسه کمیته ملی واکسن، ضمن تشکر از مردم به دلیل رعایت پروتکل های بهداشتی و محدودیت ها، گفت: خوشبختانه با مراعات گسترده مردم و با کوششی که همه دست اندکاران انجام دادند و با همکاری قرارگاه کرونا، وزارت راه و شهرسازی، وزارت ارتباطات، دادستان ها و…، با کوشش شبانه روزی کادر بهداشتی و درمانی، توانستیم پنجمین روز کاهش مرگ های ناشی از کرونا را به زیر 400 تجربه کنیم.

قرارداد ایران برای فراوری مشترک واکسن کرونا

وی اضافه نمود: گرچه مرگ حتی یک ایرانی برای ما زیاد است، اما دنیا و مراکز دنیای پیش بینی نموده بودند که ما مرگ های بالای 800 و 1000 را در این هفته تجربه کنیم که مرگ ها نه تنها بالا نرفت، بلکه با همدلی و وفاقی که ایجاد شد همه و تمام دستگاه ها به صحنه آمدند و خوشبختانه داریم مرگ ها و ورودی بیمارستان ها را به سمت کاهش، به سمت دو رقم و با همین همت و شتاب به سمت تک رقمی پیش می بریم.

عادی انگاری گردد، گل های تازه خواهیم خورد

نمکی ادامه داد: از مردم عزیز تقاضا می کنم که شرایط را مانند اردیبهشت ماه به سمت عادی انگاری و ساده انگاری نبرند. اگر خدایی ننموده مجددا دچار این توهم شویم که کرونا شکست خورده و عقب نشینی نموده، دوباره از گوشه های این زمین گل های تازه خواهیم خورد.

تغییر شرایط 130شهر از قرمز به نارنجی

وزیر بهداشت گفت: از 160 شهر قرمز، بیش از 130 شهر به سمت نارنجی رفت. گرچه 34 شهر جدید از شهرهای زرد به دلیل عدم رعایت پروتکل ها به سمت قرمز رفتند، اما امروز نسبت به دو هفته قبل شرایط بسیار مطلوب تری داریم و امیدوارم در روزهای آینده باز هم با همدلی و همگامی مردم و رعایت همه اقشار، کسبه و تمام دستگاه ها و ارگان ها، بتوانیم روزهای بهتری را در کنار هم تجربه کنیم.

پیگیری تامین واکسن کرونا از سه جهت

نمکی در ادامه با اشاره به جلسه ای که در زمینه واکسن کرونا داشت، گفت: قبلا خدمت مردم اعلام نموده بودیم که از سه جهت تامین واکسن کرونا را دنبال می کنیم. یک جهت بحث واردات واکسن در قالب کووکس است که مجموعه زیر نظر سازمان بهداشت دنیای و سازوکاری برای تامین واکسن برای همه کشورها است که ما 16 میلیون و 800 هزار دوز واکسن کرونا را که هر فردی باید دو روز از آن را تزریق کند، برای هشت میلیون و 400 هزار نفر گروه آسیب پذیرمان شامل افراد بالای 65 سال و افرادی که بیماری های خاص و زمینه ای دارند، به وسیله کووکس پیش خرید نموده ایم که به محض توزیع آن ما هم جزو کشورهای دریافت نماینده این واکسن خواهیم بود.

وی ادامه داد: راه دوم تامین واکسن کرونا، خرید آن از منابع موثقی است که در دنیا فراوری می نمایند. البته تاکید می کنم که تا به امروز هیچ کمپانی سازنده واکسن کرونایی گواهی های فراوری را از سازمان دنیای بهداشت دریافت ننموده است. مراحلی را طی کردند و در آخرین مراحل هستند که امیدوارم به محض دریافت گواهی هایشان بر اساس پیش خریدی که انجام می دهیم، بتوانیم آن ها را دریافت کنیم. در این زمینه با کشورهای مختلفی صحبت شده و کار دنبال می گردد تا در تزریق واکسن برای جمعیت های هدفمان از هیچ کشوری در دنیا عقب نباشیم.

نمکی گفت: در عین حال بحث فراوری مشترک با صاحبان تکنولوژی با مراکزی مانند انستیتو پاستور را هم پیش می بریم که آن را هم دنبال می کنیم و امیدواریم در آینده خبرهای خوشی از این فراوری مشترک داشته باشیم.

ماجرای تزریق واکسن کرونا در بعضی کشورها

وی گفت: شاید این خبر را شنیده باشید که در بعضی از کشورها دارند واکسن کرونا را تزریق می نمایند، اما این تزریق در قالب یک آزمایش بالینی به عنوان فاز نهایی است که از سوی بعضی سازنده ها در بعضی از کشورهای منطقه آغاز شده است. درحالیکه ما زیر بار این حرکت نرفتیم و اعلام کردیم، اگر کشوری می خواهد در ایران مطالعه بالینی انجام دهد، حتما باید در قالب فراوری مشترک با ما باشد و در غیر این صورت ما اجازه چنین فعالیتی را به هیچ فراورینماینده واکسنی نمی دهیم. به همین دلیل با یکی از صاحبان تکنولوژی دنیا در حال انعقاد قراردادی هستیم که در قالب فراوری مشترک در انستیتو پاستور باشد تا اگر مطالعه بالینی انجام می دهیم، به عنوان جزئی از حرکت مشترک باشد.

آغاز مطالعه انسانی واکسن ایرانی کرونا در روزهای آینده

وی همچنین اظهار کرد: راه سوم هم تکیه بر دانشمندان داخلی، شرکت های دانش بنیان به عنوان فراوری داخل است. به نظر من بیشترین دلبستگی را به این حرکت داشته باشیم. یعنی تکیه بر دانش و دانشمندان متعهد داخلی که بتوانیم این کار را در کشور انجام دهیم. خوشبختانه یکی از این شرکت ها مجوز مطالعه در فاز انسانی را دریافت نموده و از روزهای آینده این حرکت آغاز می گردد و اگر پیروز شویم، در بهار آینده به عنوان یکی از فراورینمایندگان مطرح واکسن کرونا در منطقه معرفی خواهیم شد و نیازهای مردم را برآورده می کنیم. امیدوارم هرچه زودتر بتوانیم این بلای خانمان سوز را از کشورمان دور کنیم.

منبع: ایسنا

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 1 بهمن 1399 بروزرسانی: 1 بهمن 1399 گردآورنده: indiaro.ir شناسه مطلب: 1473

به "قرارداد ایران برای فراوری مشترک واکسن کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قرارداد ایران برای فراوری مشترک واکسن کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید