ستاد تنظیم بازار مانع جوجه کُشی ها نشد

به گزارش تور هند ارزان، رئیس انجمن صنفی تولیدکنندگان جوجه یک روزه کشور گفت: ستاد تنظیم بازار می توانست با تدبیری مناسب و برنامه ریزی به موقع جلوی جوجه کُشی ها و خسارات هزار میلیارد تومانی این روز های مرغداران را بگیرد، اما این کار را نکرد.

ستاد تنظیم بازار مانع جوجه کُشی ها نشد

به گزارش گروه مالی خبرنگاران، غلامعلی فارغی رئیس انجمن صنفی فراورینمایندگان جوجه یک روزه کشور معدوم سازی جوجه ها را یک کار معمول می داند و می گوید معدوم سازی جوجه خروس های یک روزه برای واحد های مرغ تخمگذار انجام می گردد و در واحد های مرغ مادر نیز جوجه های نارس را معدوم می نمایند، اما این اتفاق اخیر در شرایطی رخ داد که راهی دیگری برای فراورینمایندگان جوجه یک روزه وجود نداشت وگرنه جوجه ها را معدوم نمی کردند.

غلامعلی فارغی در این باره اضافه می نماید: در معدوم سازی های حجیم مانند اتفاق اخیر بیش از 10 میلیون تخم مرغ نطفه دار و جوجه نارس نابود شدند، چون خریداری نداشتند، اما در معدوم سازی های محدود مزارع مرغ مادر در هر بار حدود 1 تا 3 درصد جوجه ها را از بین می برند که شامل جوجه های نارس و تخم مرغ های نطفه دار می گردد.

به گفته فارغی آنچه در فیلم اخیر دیده شد، جوجه های نارس و تخم مرغ های نطفه دار بودند جوجه هایی که تا دو روز دیگر رسیده می شدند و قابلیت انتقال به واحد های گوشتی را پیدا می کردند.

او تأکید می نماید: هیچگاه واحد های مرغ مادر اقدام به کشتار جوجه ها نمی نمایند و در زمان مورد نظر هم به دلیل اینکه واحد های گوشتی از خرید جوجه خودداری کردند تصمیم گرفته شد تا تخم مرغ های نطفه دار در واحد های مرغ مادر حذف شوند و آنچه هم که معدوم شد جوجه های نارس بودند.

زیان مرغداران به 5200 میلیارد تومان می رسد

رییس انجمن ملی طیور ایران در ادامه این تبادل نظر اظهار می دارد: در پی شیوع ویروس کرونا و کاهش 40 درصدی مصرف مرغ در کشور، هم اکنون مازاد مرغ ها در مرغداری ها مانده و جا برای جوجه ریزی جدید باز نشده بنابراین فراورینمایندگان جوجه های یک روزه نیز باید تخم مرغ های نطفه دار را از بین ببرند.

فارغی به واکاوی دلایل این اتفاق می پردازد و با اشاره به نقش پررنگ شرکت پشتیبانی امور دام و ستاد تنظیم بازار در وقوع آن تصریح می نماید: عدم تحرک بخشی نظام تصمیم گیری کشور ازجمله ستاد تنظیم بازار و دیگر دوایر دولتی باعث شد تا میلیون ها تخم مرغ نطفه دار و جوجه نارس معدوم گردد و واحد های فراوریی مرغ مادر و مرغ گوشتی ماهانه بین 1200 تا 1300 میلیارد تومان زیان ببینند. او اضافه می نماید در حال حاضر حدود 700 واحد مرغ مادر و 20 هزار واحد مرغ گوشتی در کشور فعالند که در ماه های اسفند و فروردین درمجموع نزدیک به 2600 میلیارد تومان خسارت دیدند که این رقم برای واحد های مرغ مادر در هر ماه بیش از 350 و برای واحد های گوشتی بیش از 900 میلیارد تومان بوده است.

عضو کمیسیون کشاورزی و صنایع وابسته اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اتاق ایران بر این باور است که این ضرر و زیان واحد های فراوری مرغ گوشتی و جوجه یک روزه تا انتها خرداد ادامه دارد در حالیکه می شد با برنامه ریزی مناسب و کاهش فراوری از اسفندماه پارسال جلوی این خسارات را گرفت. در این راستا شرکت پشتیبانی امور دام می توانست با ورود به موقع و خرید تخم مرغ به شکل خوراکی و فروش آن جلوی معدوم سازی جوجه یا تخم مرغ نطفه دار را بگیرد، اما این اتفاق در سال جهش فراوری افتاد و فراوری به جای اینکه توسعه پیدا کند دارد زمینگیر می گردد.

ستاد تنظیم بازار مقصر است

به گفته وی شرکت پشتیبانی امور دام می توانست با تحویل دان و نهاده کافی و نه قطره چکانی به مرغداری های گوشتی جلوی فاجعه را بگیرد، اما در این زمینه از اختیار کافی برخوردار نیست و اگرچه ستاد تنظیم بازار از همه اختیارات لازم در این زمینه برخوردار بود، اما در عمل کاری نکرد بنابراین مقصر اصلی جوجه کُشی ها ستاد تنظیم بازار است نه فراورینمایندگان.

فارغی ادامه می دهد در نیمه دوم فروردین سال جاری دسترسی به نهاده ها ازجمله ذرت و سویا برای مرغداران سخت شد به طوریکه قیمت ذرت از کیلویی 1350 تومان در اسفند به 2750 تومان و سویا از 2450 تومان به بیش از 4500 تومان رسیده است با این حال مرغداران نتوانستند نهاده ای تهیه نمایند و واردنماینده ها هم نتوانستند ارز مورد احتیاج را بگیرند در حالیکه ذرت در بنادر است، اما ترخیص و تخلیه نمی گردد.

او یادآور می گردد در حال حاضر مرغ ها در مرغداری ها از یک سو مشتری برای خرید ندارند و از سویی مرغدار نهاده برای خوراک آن ها ندارد؛ وزن مرغ ها در حال افزایش است و به زودی اگر برای کشتار و فروش آن ها تدبیری نگردد مرغ ها از وزن بالا و چاقی تلف می شوند و می میرند و باید در آینده نزدیک شاهد تلف شدن صد ها هزار مرغ گوشتی آماده مصرف باشیم.

اختلاف بر سر فراوری تعداد جوجه یک روزه

کارشناسان صنعت طیور بر این باورند که مرغداران در ایران براساس تکلیف دولتی و احتیاج پیش بینی شده، فراوری می نمایند. پیش از شیوع ویروس کرونا به فراورینمایندگان جوجه یک روزه تکلیف شد 135 میلیون تخم مرغ نطفه دار برای تبدیل شدن به جوجه و سپس مرغ برای تامین احتیاج کشور فراوری نمایند، اما با کاهش تقاضا در پی کاهش مصرف مرغ، امروز وزارت جهاد کشاورزی می گوید احتیاج کشور حدود 100 میلیون قطعه جوجه است و از آن سو فراورینمایندگان جوجه می گویند احتیاج حدود 90 میلیون قطعه جوجه خواهد بود از این رو عددی بین 45 تا 35 میلیون تخم مرغ نطفه دار مازاد در کشور فراوری خواهد شد که به طور قطع سرنوشتی غیر از نابودی نخواهد داشت.

با این وجود انجمن صنفی فراورینمایندگان جوجه یک روزه کشور پیش بینی نموده در اردیبهشت 99 بالغ بر 127 میلیون و 893 هزار و 536 قطعه جوجه گوشتی و در خرداد بالغ بر 124 میلیون و 398 هزار و 682 قطعه جوجه فراوری خواهد نمود در حالیکه تا به امروز مقدار جوجه ریزی مزارع مرغ گوشتی در اردیبهشت ماه صفر قطعه بوده است.

این انجمن با ارسال نامه ای به تاریخ 27 فروردین 1399 به اعضای خود اعلام می دارد که به رغم مصوبه اخیر ستاد تنظیم بازار مبنی بر فراوری 115 میلیون قطعه جوجه در فروردین، اما انجمن به این نتیجه رسیده که بالغ بر 15 میلیون این رقم مازاد است و واحد ها باید از فراوری در روز های 30 و 31 فروردین خودداری نمایند. انجمن همچنین در نامه ای به تاریخ 24 فروردین سال جاری درباره جمع آوری تخم مرغ نطفه دار و ارسال تخم مرغ ها به سردخانه و اقدام برای صادرات آن برای جلوگیری از خسارت به اعضا اطلاع داده است.

انجمن فراورینمایندگان جوجه یک روزه کشور در نامه ای هشدارآمیز به تاریخ 30 فروردین ضمن تشکر از همراهی مزارع مرغ مادر کشور در عدم فراوری جوجه یک روزه در روز های 30 و 31 فرودین از مزارعی که اقدام به فراوری جوجه نموده خواسته است تا آن ها را معدوم ننموده و در صورت انجام این موضوع، عواقب آن بر عهده شرکت های خاطی است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 6 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: indiaro.ir شناسه مطلب: 1091

به "ستاد تنظیم بازار مانع جوجه کُشی ها نشد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ستاد تنظیم بازار مانع جوجه کُشی ها نشد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید