خبرنگاران کم خوابی احتمال ابتلا به کرونا را افزایش می دهد

به گزارش تور هند ارزان، کرمانشاه- خبرنگاران- یک متخصص بیماری های عفونی گفت: کم خوابی با توجه به اینکه سیستم ایمنی بدن را تضعیف می نماید احتمال ابتلای افراد به ویروس کرونا را افزایش می دهد.

خبرنگاران کم خوابی احتمال ابتلا به کرونا را افزایش می دهد

مهسا پروری منش روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران گفت: خواب همچون یک ویتامین ضروری برای بدن عمل می نماید که بدن ما هر روز به میزان معلومی از آن احتیاج دارد.

وی با بیان اینکه کم خوابی به شدت سیستم ایمنی بدن را تضعیف می نماید، یادآور شد: افرادی که دچار کم خوابی هستند بیشتر از دیگر افراد جامعه در معرض ابتلا به بیماری های ویروسی همچون آنفلوآنزا و کرونا قرار دارند.

این پزشک متخصص بیماری های عفونی استرس را نیز یکی از عوامل کاهش سیستم ایمنی بدن دانست و گفت: افراد مضطرب و اشخاصی که دچار بیماری های عصبی هستند سیستم ایمنی ضعیف تری در مقایسه با دیگر افراد جامعه دارند.

پروری منش شرح داد: افرادی که به سختی به خواب می فرایند و یا استرس دارند باید مصرف قهوه و انواع خوراکی های کافئین دار را کاهش دهند.

وی اضافه کرد: ویروس ها در حقیقت با باکتری و قارچ تفاوت شان در این است که آنها بیشتر شرایط یکسانی دارند اما به طور معمول ویروس ها ریزتر هستند و به دلیل تغییر شکلی که می دهند، طیف دارویی ضدویروس کمتری داریم.

این پزشک توصیه کرد: سالانه تنوعی از ویروس ها را تجربه می کنیم و در خصوص سرماخوردگی به حدود یک هزار مورد می رسد؛ به ویژه بچه هایی که تازه وارد اجتماع می شوند به طور معمول با سرماخوردگی روبه رو می شوند اما بیشتر کوشش می گردد تا با استراحت و مصرف مواد مقوی بیمار بهبود یابد زیرا خود بدن پس از مدتی ضد ویروس را فراوری می نماید؛ از این رو بیشتر پزشکان بر این باور هستند چندان دارو تجویز نگردد چرا که با گذشت مدتی از زمان ابتلا به ویروس، سیستم ایمنی بدن ترشحاتی برای مقابله با آن خواهد داشت و در نتیجه موجب بهبودی خواهد شد.

پروری منش ادامه داد: علایم اولیه کرونای جدید مانند سرماخوردگی های ویروسی است اما تب و بدن درد و سرفه مهم تر و سایر علایمی مانند آبریزش بینی هم ممکن است در بیمار وجود داشته باشد اما درصدش کمتر است.

به گفته وی بعضی افراد حتی با وجود ابتلا به ویروس کرونا ممکن است دچار تب خفیفی شوند و در مقابل بعضی دیگر با وجود سرفه های شدید و خلطی، آلوده نباشند؛ اختلاف نظر بین پزشکان در خصوص بیماری هم از این امر سرچشمه می گیرد.

این پزشک متخصص گفت: مصرف سوپ و مایعات گرم، استراحت و بالابردن سیستم ایمنی بدن تا زمان بهبودی در همه موارد از سرماخوردگی تا آنفلوآنزا و کرونا مورد تاکید پزشکان است اما افراد دچار اضطراب، افراد دارای بیماری های زمینه ای از جمله نارسایی قلبی و زنان باردار تا به امروز به عنوان گروه های آسیب پذیرتر شناسایی شدند.

پروری منش اضافه کرد: برخلاف تصور شایع، بچه ها هم ممکن است این بیماری را بگیرند اما چون بدنشان به هر علتی مقاومت دارد به موارد منجر به فوت چندانی ختم نمی گردد.

وی اضافه کرد: بسیاری بیماران با رعایت مسایل بهداشتی، مراقبت های ابتدایی، استراحت و سپری شدن دوره درمان بهبود می یابند و ممکن است 10 درصد مبتلایان احتیاج به بستری پیدا نمایند.

این پزشک متخصص به ناشناخته بودن ویروس کرونای جدید اشاره نمود و یادآور شد: بعضی پزشکان بر این باور هستند، از زمانی که ویروس از راه دهان، بینی یا چشم وارد بدن انسان می گردد، می تواند بین 2 تا 14 روز بدون علایمی واگیر داشته باشد و در مقابل بعضی باور دارند که از زمان شروع سرفه یا عطسه امکان سرایت دارد که البته هنوز اثبات نشده است.

پروری منش با تاکید بر اینکه کرونا قابل پیشگیری است، گفت: با راهکارهای ساده مانند رعایت فاصله منطقی با دیگران، ضدعفونی کردن سطوح، خودداری از ازدحام جمعیت، روبوسی و دست دادن و شستن مداوم دست ها با آب و صابون می توان از شیوع و ابتلا به آن جلوگیری کرد.

نفر در این استان به بیماری کرونا مبتلا شده اند که یک نفر از آنان فوت نموده است.

ویروس کرونا که رسما کووید - 19 نام دارد، نخستین بار در شهر ووهان چین شناسایی شد تا کنون به بیش از 50 کشور سرایت نموده و سازمان بهداشت جهانی را برآن داشته است تا شرایط فوق العاده اعلام کند.

در استان کرمانشاه تا به امروز 6 نفر به بیماری کرونا مبتلا که یک نفر آنها جان باخته است، در کشور نیز یک هزار و 501 نفر به آن مبتلا و 66 نفر جان خود را از دست داده اند.

منبع: ایرنا
انتشار: 31 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: indiaro.ir شناسه مطلب: 946

به "خبرنگاران کم خوابی احتمال ابتلا به کرونا را افزایش می دهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران کم خوابی احتمال ابتلا به کرونا را افزایش می دهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید