خبرنگاران ظریف: توسل آمریکا به مکانیسم حل اختلاف بدون مبنا است

به گزارش تور هند ارزان، تهران- خبرنگاران- محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران تاکید کرد که توسل ایالات متحده به مکانیسم حل اختلاف مندرج در قطعنامه 2231 از اساس بدون مبنا است.

خبرنگاران ظریف: توسل آمریکا به مکانیسم حل اختلاف بدون مبنا است

به گزارش خبرنگاران، ظریف یکشنبه شب در توئیتی نوشت: امروز بولتن نکته ای را تکرار کرد که در 18 اردیبهشت 97 نیز، وقتی که مشاور امنیت ملی در دولت ترامپ بود، بیان کرده بود.

وی افزود: حداقل بولتون ثبات رای داشته، خصیصه ای که بویژه در دولت آمریکا غائب است.

ظریف در این پیام توئیتری تاکید کرد: توسل ایالات متحده به مکانیسم حل اختلاف مندرج در [قطعنامه] 2231 از اساس بدون مبنا است.

جان بولتون مشاور امنیت ملی سابق آمریکا یکشنبه در مقاله ای در روزنامه وال استریت ژورنال نوشت که دولت دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا قصد دارد با استناد به پاراگراف 11 قطعنامه 2231 شورای امنیت، تحریم ها را علیه ایران بازگرداند.

وی افزود: حامیان این توافق استدلال می کنند از آنجایی که واشنگتن از توافق خارج شده، نمی تواند مفاد آن را فعال کند. آنها حق دارند.

به موجب قطعنامه 2231 که متعاقب برجام به تصویب شورای امنیت رسید، ممنوعیت تسلیحاتی ایران پس از 13 سال در 27 مهرماه امسال به پایان می رسد. از این رو، آمریکایی ها ابتدا قطعنامه بسیار سختگیرانه ای متشکل از 15 بند مقدماتی و 35 بند عملیاتی ارائه دادند تا این تحریم ها را تمدید کنند.

با معین شدن مخالفت جدی کشورها با این قطعنامه آمریکایی ها روز سه شنبه قطعنامه خود را اصلاح کردند و به 2 بند مقدماتی و 2 بند عملیاتی محدود ساختند، با این حال اکثریت قریب به اتفاق اعضای شورای امنیت با این قطعنامه مخالفت کردند.

به دنبال این شکست، آمریکا مدعی است که می تواند از مکانیسم حل اختلاف یا اسنپ بک استفاده کند تا تحریم ها را علیه ایران بازگرداند.

منبع: ایرنا
انتشار: 16 مهر 1399 بروزرسانی: 16 مهر 1399 گردآورنده: indiaro.ir شناسه مطلب: 1266

به "خبرنگاران ظریف: توسل آمریکا به مکانیسم حل اختلاف بدون مبنا است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران ظریف: توسل آمریکا به مکانیسم حل اختلاف بدون مبنا است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید