تکاپوی مالکان خانه های خالی برای فرار از پرداخت مالیات

به گزارش تور هند ارزان، همزمان با برنامه دولت برای شناسایی خانه های خالی در کلانشهر ها که تابستان سال جاری اجرایی می گردد، واسطه های ملکی از افزایش مراجعات مالکان برای به رهن و اجاره گذاشتن خانه های خالی خود خبر می دهند.

تکاپوی مالکان خانه های خالی برای فرار از پرداخت مالیات

جهت دریافت خدمات رنگ پتینه چیست با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات رنگ آمیزی با تکنیک های مدرن پتینه کاری را به ما بسپارید.

به گزارش گروه مالی خبرنگاران، قانون مالیات بر خانه های خالی از تابستان سال جاری اجرایی می گردد و آنطور که محمود محمودزاده معاون مسکن وزارت راه گفته است: استخراج اطلاعات مربوط به خانه های خالی درحال انجام است و بعد از تکمیل اطلاعات که حدود دو ماه طول خواهید کشید، سازمان امور مالیاتی می تواند اجرای مصوبه اخذ مالیات از خانه های خالی را آغاز کند.

وزارت راه طی یک ماه گذشته در چندین اطلاعیه اعلام نموده است که مالکانی که در این دو ماه و تا قبل از اجرای این قانون، خانه های خود را در معرض فروش یا اجاره قرار دهند مشمول پرداخت این مالیات نخواهند شد که خود مشوقی برای مالکان خانه های خالی است که تا به امروز ملک خود را به بازار عرضه ننموده بودند.

بر اساس اعلام واسطه های ملکی از شرایط بازار رهن و اجاره درتابستان سال جاری، همزمان با آغاز فصل جابجایی، تعداد سفارش مالکان برای اجاره واحد های مسکونی نسبت به سال گذشته افزایش محسوسی داشته است.

تحلیل واسطه های ملکی این گونه است که زمزمه اخذ مالیات از خانه های خالی در تابستان سال جاری، نرخ خانه های خالی در بازار را کاهش داده و منجر به عرضه واحد های مسکونی در سراسر کشور خواهد شد که این عرضه یا در بازار اجاره اتفاق خواهد افتاد که منجر به افزایش عرضه مسکن اجاره ای می گردد و یا اینکه افزایش عرضه در بازار معاملات ملک را به دنبال دارد که به کاهش سهم تقاضا در بازار اجاره و تعدیل قیمت ها منجر خواهد شد.

یک واسطه ملکی در منطقه 2 تهران روز شنبه در تبادل نظر با خبرنگار مالی ایرنا از مراجعه مالک 4 واحد خالی در محله شهرآرای تهران برای به رهن گذاشتن آپارتمان خود بعد از چهار سال اطلاع داد.

وی معتقد است اجرای مصوبه اخذ مالیات بر خانه های خالی تاثیر خود را در بازار اجاره به شکل افزایش فایل های رهن و اجاره گذاشته است.

یک واسه ملکی در منطقه 5 تهران و محله اکباتان نیز به خبرنگار مالی ایرنا، گفت: اگر چه هر سال در فصل تابستان بازار اجاره گرم می گردد و فایل های بیشتری برای مشتری ها وجود دارد، اما سال جاری شاهد عرضه بیشتر واحد هایی هستیم که دلیل اصلی آن را تحریک بازار عرضه با اجرای مصوبه مالیات بر خانه های خالی می دانیم.

بر اساس قانون مالیات بر خانه های خالی، خانه هایی که بیشتر از یک سال خالی می مانند، مشمول درصدی از نرخ مالیات اجاره بها می شوند.

بر این اساس اگر هر واحد مسکونی بیش از یک سال خالی از سکنه و بلا استفاده بماند، به عنوان خانه خالی، مشمول مالیات موضوع ماده 54 مکرر قانون می گردد. بدین شکل که سال اول مشمول مالیات نیست، اما در سال دوم به میزان 50 درصد ارزش اجاری ملک مشمول مالیات می گردد.

این قانون قرار بود از سال 95 اجرایی گردد که معطل ساخت سامانه بود، بر این اساس اجرای این قانون از تابستان سال جاری مشمول خانه هایی خواهد شد که از سال 95 خالی از سکنه بوده باشند.

محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی پیش تر اعلام نموده بود که 2 میلیون واحد مسکونی بدون استفاده در کشور وجود دارد که اگر این واحد ها در بازار عرضه شوند به تعادل بخشی در بازار مسکن یاری زیادی خواهد نمود. با این حال رقم خانه های خالی در بعضی گزارش ها تا حدود 2 میلیون و 500 واحد نیز اعلام شده است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 14 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: indiaro.ir شناسه مطلب: 1135

به "تکاپوی مالکان خانه های خالی برای فرار از پرداخت مالیات" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تکاپوی مالکان خانه های خالی برای فرار از پرداخت مالیات"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید