رجحان اس500 بر سیستم های پدافند موشکی آمریکایی

به گزارش تور هند ارزان، سامانه جدید پدافند موشکی اس-500 موسوم به پرومتی با ویژگی های خاص که قرار است از سال 2021 به ارتش روسیه تحویل گردد باعث نگرانی رقیب آمریکایی اش شده است.

رجحان اس500 بر سیستم های پدافند موشکی آمریکایی

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، فراوری انبوه سامانه پدافند موشکی اس-500 در روسیه شروع شده است و انتظار می رود این سامانه پدافند موشکی با توانمندی هدف قرار دادن دستگاه های فضایی از جمله ماهواره ها و موشک های فضایی در سال آینده به ارتش روسیه تحویل گردد که فزونی این کشور در عرصه پدافند موشکی بر آمریکا را برای چند سال آینده تضمین خواهد نمود.

طراحی و ساخت سامانه پدافند موشکی اس-500 از یک دهه پیش شروع شده است و شرکت آلماز انتی فراوری نماینده مجموعه های پدافند موشکی روسیه ازجمله اس-300، اس-400 و آنتی 2500 سازنده این مجموعه های جدید موشکی است.

چرا روسیه اس-500 را می سازد؟

رهبری روسیه از نزدیک به دو دهه پیش در خصوص توسعه سامانه پدافند موشکی دنیای آمریکا هشدار داده و این مساله را برای منافع امنیتی راهبردی روسیه خطرناک دانسته است. روسیه پیش از این اعلام نموده بود که در صورت استقرار این سامانه آمریکایی، مسکو به آن پاسخ خواهد داد.

آمریکا در سال 2002 در دوره جورج بوش پسر از قرارداد محدودیت تسلیحات پدافند موشکی با روسیه خارج شد و به این ترتیب دولت آمریکا خود را از این قید و بند برای توسعه سیستم های پدافند موشکی پیشرفته و فزونی یافتن در سطح دنیای در این عرصه آزاد کرد.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه پس از هشدار های مکرر این کشور به آمریکا در خصوص پیامد های ایجاد سامانه پدافند موشکی دنیای و استقرار موشک های امریکایی در این راستا در رومانی و لهستان و نیز در خاور دور در خاک ژاپن، وزارت دفاع روسیه و مجموعه صنایع دفاعی این کشور را موظف به ایجاد سیستم های جدید پدافند موشکی برای عبور از سد احتمالی سیستم های موشکی امریکا و جلوگیری از فزونی یافتن واشنگتن در عرصه دنیای در حوزه ثبات راهبردی کرد.

ایده طراحی سیستم پدافند موشکی اس-500 بر همین اساس بوجود آمد و این سیستم موشکی کاملا پیشرفته اولین سیستم در دنیا است که می تواند ماهواره ها و موشک ها را در فضا هدف قرار داده و نابود کند که از این منظر بی نظیر است.

فزونی اس-500 بر سیستم های پدافند موشکی آمریکایی

سامانه پدافند موشکی اس-500 با داشتن قابلیت ها و توانمندی هایی بر سیستم های پدافند موشکی آمریکایی پاتریوت و تاد فزونی دارد.

سامانه پدافند موشکی پاتریوت می تواند اهداف را در ارتفاع 20 کیلومتری هدف قرار دهد و مجموعه پدافند موشکی تاد امریکا نیز می تواند تا ارتفاع 15 کیلومتری و شعاع 200 کیلومتری اهداف پرنده را هدف قرار داده و نابود کند.

اما سامانه دوربرد اس-500 روسیه توان پایش محدوده گسترده ای از آسمان محل استقرار را در بالاترین بلندا دارد. این سامانه توانایی دفاع و متوقف کردن موشک های بالستیک، هدف دریافت انواع پرنده های دشمن از جمله هواپیماها، بالگرد ها و موشک های کروز و نیز ماهواره ها و موشک های فضایی را دارد.

برد عملیاتی این سامانه 600 کیلومتر و توان شلیک همزمان آن نیز تا 10 موشک فراصوت بالستیک اعلام شده است که می تواند تا هفت کیلومتر بر ثانیه پرواز نمایند و با بیشترین دقت ممکن، اهداف مشخص شده از جمله کلاهک های مافوق صوت در حال پرواز را هدف بگیرند.

روسیه برای این سامانه پدافند موشکی جدید خود موشک هایی به نام 40ان6 وموشک های مافوق صوت 77ان6-ان و 77 ان6-ان1 ساخته است که دارای بدنه آیرودینامیک و نیز سیستم موقعیت یاب است و این موشک ها راهنمایی شونده هستند.

رسانه های روسیه نوشته اند که دست کم تا 15 سال دیگر سیستم پدافند موشکی اس-500 روسیه رقیبی نخواهد داشت.

البته به این نکته باید توجه داشت که روسیه اطلاعات اندکی در خصوص این سامانه جدید خود منتشر نموده است تا رقبای آمریکایی نتوانند از مشخصات واقعی ان مطلع شوند.

انتظار می رود پس از شروع تحویل سامانه پدافند موشکی اس-500 به ارتش روسیه، دولت این کشور پس از چند سال فروش آن به کشور های دیگر را شروع کند.

به گفته سرگئی چمزوف رئیس شرکت دولتی روس تک (فناوری های پیشرفته)، این شرکت از چندین کشور دنیا سفارش برای فروش مجموعه های پدافند موشکی اس-500 دریافت نموده است.

در زمان حاضر روسیه فقط سامانه های پدافند موشکی اس-400 به کشور های دارای روابط نزدیک شامل چین و ترکیه فروخته است و هند نیز با پرداخت پیش پرداخت انتظار دریافت این سامانه ها را در سال آینده دارد و سامانه پدافند موشکی اس-500 تا چند سال دیگر در سبد تسلیحات قابل عرضه روسیه قرار نخواهد داشت.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 6 بهمن 1399 بروزرسانی: 6 بهمن 1399 گردآورنده: indiaro.ir شناسه مطلب: 1486

به "رجحان اس500 بر سیستم های پدافند موشکی آمریکایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رجحان اس500 بر سیستم های پدافند موشکی آمریکایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید