انتشار اسناد محرمانه آمریکا درباره جنگ عراق و افغانستان

به گزارش تور هند ارزان، آمریکا مجموعه تازه ای از اسناد محرمانه مربوط به حمله این کشور به افغانستان در سال 2001 و عراق در 2003 را منتشر کرد.

انتشار اسناد محرمانه آمریکا درباره جنگ عراق و افغانستان

به گزارش ایرنا از پایگاه خبری میدل ایست نیوز، این اسناد که با نام snow flakes منتشر شده شامل اسناد و خاطرات و بخشنامه ها و توصیه هایی است که به دونالد رامسفلد، وزیر دفاع وقت آمریکا، در فاصله سال های 2001 - 2006 مربوط می شود.

شمار این اسناد 6272 سند در 21 هزار صفحه است و بخش مربوط به 2004 - 2006 آن در آینده منتشر خواهد شد.

از جمله این اسناد درخواست او برای برنامه ریزی برای دستگیری خانواده صدام حسین یا درخواست دریافت اطلاعات در مورد شرایط سیاسی و امنیتی عراق پس از سقوط صدام حسین برای ارائه آن به جرج بوش رئیس جمهوری وقت آمریکا است.

از دیگر اسناد این مجموعه آن است که رامسفلد از معاون خود می خواهد که موضوع سربازان کشته شده آمریکایی را همچون اهرم فشاری بر نیرو های سیاسی عراق با هدف شتاب در توافق برای تشکیل دولت عراق استفاده کند و می افزاید که هرچه این موضوع طول بکشد سربازان آمریکایی بیشتری کشته خواهند شد.

او در سند دیگری خواستار توضیح درباره طرح امنیتی بغداد می شود و می نویسد که به نظر نمی آید این طرح جوابگو باشد.

مدتی بعد، رامسفلد در سندی دیگر با عصبانیت خواستار بررسی دقیق علت تلفات در میان نیرو های آمریکایی می شود.

تهاجم به عراق یا اشغال عراق در سال 2003، از 19 مارس تا 1 مه 2003 (27 اسفند 1381 تا 28 اردیبهشت 1382) به طول انجامید و منازعه ای را آغاز کرد که بعد ها به جنگ عراق مشهور شد، که از سوی ایالات متحده به نام عملیات آزادی عراق خوانده می شد. نیرویی ترکیبی از ایالات متحده آمریکا، بریتانیا، استرالیا و لهستان در این سال با حمله نظامی به عراق، رژیم صدام حسین را سرنگون کردند.

فروریختن برج های دوقلوی مرکز تجارت جهانی در قلب نیویورک در سال 2001، حملاتی که بعد ها گفته شد شبکه تروریستی القاعده مسئولیت آن را برعهده گرفته دستاویزی برای دولت وقت واشنگتن به ریاست جورج بوش پسر بود تا به بهانه سرکوب حکومت طالبان در 7 اکتبر سال 2001 به افغانستان لشکرکشی کند.

اگرچه حکومت طالبان در مدت کوتاهی بعد از این حمله سقوط کرد (17 دسامبر 2001 و 70 روز بعد از حمله آمریکا) و بقایای آن همچنان باقی است، اما هدف واشنگتن از این حمله چیزی دیگری بود؛ آغاز یک جنگ بی خاتمه دیگر که تا امروز هم ادامه دارد و نیرو های آمریکایی هنوز اشغال نظامی افغانستان را خاتمه نداده اند.

آمریکا تا کنون هزاران سند محرمانه از جنگ های بی خاتمه و جنایت های این کشور در عراق و افغانستان را منتشر کرده است.

منبع: فرارو
انتشار: 15 اسفند 1399 بروزرسانی: 15 اسفند 1399 گردآورنده: indiaro.ir شناسه مطلب: 1562

به "انتشار اسناد محرمانه آمریکا درباره جنگ عراق و افغانستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتشار اسناد محرمانه آمریکا درباره جنگ عراق و افغانستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید