آیا سلاح شیمیایی نویچوک باعث مسمومیت مخالف روس شده است؟

به گزارش تور هند ارزان، پزشکان آلمانی می گویند آزمایش ها بر روی آلکسی ناوالنی، چهره مخالف روس بیانگر مسمویت او با نوعی از مهارکننده های کولین استراز است، البته این ماده خاص تا به حال ناشناخته بوده است.

آیا سلاح شیمیایی نویچوک باعث مسمومیت مخالف روس شده است؟

به گزارش خبرنگاران مهارنماینده های کولین استراز گروهی ترکیبات شیمیایی هستند که استفاده های گوناگون از سلاح های شیمیایی گرفته تا آفت کش های طراحی شده برای کشتن حشرات و داروهای انسانی برای تسکین علائم آلزایمر و سایر انواع زوال عقل دارند.

کولین استراز آنزیمی است که باعث تجزیه استیل کولین یک پیغام دهنده شیمیایی مهم در بدن می گردد و نمی گذارد این پیغام دهنده بیش از حد در محل اتصال های عصبی-عضلانی باقی بماند. این آنزیم نقش مهمی در کارکرد دستگاه عصبی در انسان ها، سایر مهره داران و نیز حشرات دارد.

مواد شیمیایی که باعث مهار یا ازکار افتادن کولین استراز می شوند می تواند به بیش فعالی در بسیاری از کارکردهای بدنی بینجامند و باعث اثرات حاد در دستگاه های گوناگون بدنش شوند که می توانند مرگبار باشند.

بعضی از آفت کش ها مانند ارگانوفسفات ها و کاربامات ها با مهاهر کردن کولین استراز عمل می نمایند. این مواد شیمیایی در بعضی شرایط می توانند برای انسان ها مسموم نماینده باشند. مسمومیت با این آفت کش ها به علت استنشاق، خوردن یا تماس با چشم یا پوست همگام فراوری، مخلوط کردن یا به کار بردن آنها ممکن است رخ دهد.

از طرف دیگر مهارنماینده های کولین استراز به عنوان سلاح شیمیایی هم به کار گرفته می شوند. نمونه معروف این نوع سلاح شیمیایی VX یا گاز اعصاب است که آن هم نوعی ارگانوفسفات است که از جمله حمله صدام حسین به حلبچه در عراق به کار رفت.

همچنین گزارش شده است که اتحاد شوروی و روسیه در فاصله سال های 1971 تا 1993 در حالت فراوری نوع جدیدی از سلاح های شیمیایی به نام نویچوک بوده اند که باز هم نوعی ارگانوفسفات مهارنماینده آنزیم کولین استراز است و ادعا می گردد پنج تا هشت برابر بیشتر از VX مرگبار است.

استفاده از نویچوک برای مسموم کردن ناراضیان روس گزارش شده است، از جمله در 12 مارس 2018 دولت بریتانیا بیان کرد که یک عامل نویچوک برای حمله به قصد کشتن یک افسر سابق اطلاعات نظامی روسیه (جی آریو) به نام سرگئی اسکریپال و دخترش، یولیا در شهر سالیسبوری این کشور به کار رفته است.

  • رسم جاسوس کشی

مسمومیت با نوویچوک مانع از تجزیه استیل کولین (به عنوان یک پیغام دهنده عصبی) در محل های اتصال عصبی-عضلانی می گردد که به انقباض غیرارادی عضلات اسکلتی و تشنج در فرد قربانی می انجامد. سپیس ممکن است ایست تنفسی یا قلبی رخ دهند (چرا که عضله دیافراگم در زیر ریه ها دیگر نمی تواند به درستی عمل کند) و در نهایت مرگ به علت نارسایی قلبی یا خفگی با ترشحات فراوانی در ریه های قربانی جمع می شوند، رخ می دهد.

عوامل نوویچوک هعمچنین ممکن است باعث آسیب درازمدت عصبی شوند که به معلولیت دائمی قربانی منتهی می گردد.

  • پزشکان آلمانی: رهبر مخالفان در روسیه مسموم شده است

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 17 مهر 1399 بروزرسانی: 17 مهر 1399 گردآورنده: indiaro.ir شناسه مطلب: 1268

به "آیا سلاح شیمیایی نویچوک باعث مسمومیت مخالف روس شده است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا سلاح شیمیایی نویچوک باعث مسمومیت مخالف روس شده است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید